"Pitäisikö valita puheenjohtaja?" etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta

Tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin kehittymistä. Tavoitteena oli kuvata työskentelykulttuurin muodostumisen vaiheita sekä löytää tekijöitä, jotka siihen vaikuttivat. Tarkastelimme tutkimusongelmaa kulttuurin kehittymisen teorian kautta (Schein 1987) sekä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mäki, Tarja, Ristiniemi, Erika
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2007
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26622
_version_ 1826225726315036672
author Mäki, Tarja Ristiniemi, Erika
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäki, Tarja Ristiniemi, Erika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäki, Tarja Ristiniemi, Erika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäki, Tarja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin kehittymistä. Tavoitteena oli kuvata työskentelykulttuurin muodostumisen vaiheita sekä löytää tekijöitä, jotka siihen vaikuttivat. Tarkastelimme tutkimusongelmaa kulttuurin kehittymisen teorian kautta (Schein 1987) sekä ryhmän psykoanalyyttisesta näkökulmasta (Bion 1979). Kohderyhmänä oli luokanopettajaopintojaan aloittava 13-henkinen opiskelijaryhmä, joka opiskeli reflektoimiseen kannustavan oivallusryhmän periaattein. Etnografisella menetelmällä kerätty aineisto koostui pääasiassa havainnoinnista sekä kyselyistä. Tutkimuskysymyksenä oli, miten opiskelijatyöryhmä organisoituu ja käsittelee työssä ilmentyviä ongelmia. Tutkimuksen edetessä nousi merkittäväksi havainto, etteivät kulttuurin sisällä toimivat ryhmänjäsenet aina olleet tietoisia toimintaansa vaikuttavista tekijöistä, ja tämän vuoksi työskentely ei aina sujunut tavoitteiden mukaisesti rehellisestä yrittämisestä huolimatta. Osakysymykseksi muotoutuikin, miksi ryhmä ei aina toimi niin kuin sen jäsenet tavoittelevat. Aineiston analyysitapa oli teemoittelu. Keskeisimmäksi tutkimuslöydökseksi nousi ryhmän työskentelykulttuurin kolmivaiheinen kehityskaari. Ensimmäisessä ryhmän alkamisen vaiheessa toimintaa näytti leimaavan riippuvuus sekä kykenemättömyys tarttua työtehtävään. Toiminta kääntyi työnteosta sosiaaliseksi huolloksi, jota selitämme jäsenten tiedostamattomilla sosiaalisten perustarpeiden tyydyttämispyrkimyksillä. Samanaikaisesti haavoittumattomuuden illuusio, eräänlainen jaettu uskomus, ylläpiti vaikutelmaa sujuvasta työstä. Toisessa kehitysvaiheessa uskomus kyseenalaistettiin, kun ryhmän työn etenemättömyys tuli ilmi merkkitapahtumassa. Merkkitapahtuma muutti ryhmän työskentelymallia: odottelu vaihtui kokeiluksi. Kolmannessa kehitysvaiheessa erotimme työnteosta suojautumisen tendenssin, jonka tulkitsemme syntyneen reaktiona merkkitapahtuman aiheuttamaan ahdistukseen. Työntekoon oli syntynyt ristiriita: samalla kun piti edetä, oli suojauduttava konfliktin toistumiselta. Tämä havainnollistui, kun ryhmä päätyi käyttämään puheenjohtajaansa kilpenä välttääkseen takaiskut. Tutkimus keskittyy työskentelykulttuurin suojautuvan toiminnan tarkasteluun, mutta se pyrkii myös huomioimaan kehittymisen. Keskeinen tulos olikin, ettei suojautuminen estä ryhmää kehittymästä. Ryhmä voi reflektoimalla oppia ymmärtämään paremmin toimintansa perusteita ja tätä kautta suuntautumaan selkeämmin kohti tavoitteitaan.
first_indexed 2023-03-22T09:57:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ristiniemi, Erika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-02T08:35:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-02T08:35:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2007", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1053083", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26622", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella aloittavan ryhm\u00e4n ty\u00f6skentelykulttuurin\r\nkehittymist\u00e4. Tavoitteena oli kuvata ty\u00f6skentelykulttuurin muodostumisen vaiheita\r\nsek\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka siihen vaikuttivat. Tarkastelimme tutkimusongelmaa\r\nkulttuurin kehittymisen teorian kautta (Schein 1987) sek\u00e4 ryhm\u00e4n psykoanalyyttisesta\r\nn\u00e4k\u00f6kulmasta (Bion 1979).\r\nKohderyhm\u00e4n\u00e4 oli luokanopettajaopintojaan aloittava 13-henkinen\r\nopiskelijaryhm\u00e4, joka opiskeli reflektoimiseen kannustavan oivallusryhm\u00e4n\r\nperiaattein. Etnografisella menetelm\u00e4ll\u00e4 ker\u00e4tty aineisto koostui p\u00e4\u00e4asiassa\r\nhavainnoinnista sek\u00e4 kyselyist\u00e4. Tutkimuskysymyksen\u00e4 oli, miten opiskelijaty\u00f6ryhm\u00e4\r\norganisoituu ja k\u00e4sittelee ty\u00f6ss\u00e4 ilmentyvi\u00e4 ongelmia. Tutkimuksen edetess\u00e4 nousi\r\nmerkitt\u00e4v\u00e4ksi havainto, etteiv\u00e4t kulttuurin sis\u00e4ll\u00e4 toimivat ryhm\u00e4nj\u00e4senet aina olleet\r\ntietoisia toimintaansa vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4, ja t\u00e4m\u00e4n vuoksi ty\u00f6skentely ei aina\r\nsujunut tavoitteiden mukaisesti rehellisest\u00e4 yritt\u00e4misest\u00e4 huolimatta. Osakysymykseksi\r\nmuotoutuikin, miksi ryhm\u00e4 ei aina toimi niin kuin sen j\u00e4senet tavoittelevat. Aineiston\r\nanalyysitapa oli teemoittelu.\r\nKeskeisimm\u00e4ksi tutkimusl\u00f6yd\u00f6kseksi nousi ryhm\u00e4n ty\u00f6skentelykulttuurin\r\nkolmivaiheinen kehityskaari. Ensimm\u00e4isess\u00e4 ryhm\u00e4n alkamisen vaiheessa toimintaa\r\nn\u00e4ytti leimaavan riippuvuus sek\u00e4 kykenem\u00e4tt\u00f6myys tarttua ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4\u00e4n. Toiminta\r\nk\u00e4\u00e4ntyi ty\u00f6nteosta sosiaaliseksi huolloksi, jota selit\u00e4mme j\u00e4senten tiedostamattomilla\r\nsosiaalisten perustarpeiden tyydytt\u00e4mispyrkimyksill\u00e4. Samanaikaisesti\r\nhaavoittumattomuuden illuusio, er\u00e4\u00e4nlainen jaettu uskomus, yll\u00e4piti vaikutelmaa\r\nsujuvasta ty\u00f6st\u00e4. Toisessa kehitysvaiheessa uskomus kyseenalaistettiin, kun ryhm\u00e4n\r\nty\u00f6n etenem\u00e4tt\u00f6myys tuli ilmi merkkitapahtumassa. Merkkitapahtuma muutti ryhm\u00e4n\r\nty\u00f6skentelymallia: odottelu vaihtui kokeiluksi. Kolmannessa kehitysvaiheessa\r\nerotimme ty\u00f6nteosta suojautumisen tendenssin, jonka tulkitsemme syntyneen reaktiona\r\nmerkkitapahtuman aiheuttamaan ahdistukseen. Ty\u00f6ntekoon oli syntynyt ristiriita:\r\nsamalla kun piti edet\u00e4, oli suojauduttava konfliktin toistumiselta. T\u00e4m\u00e4 havainnollistui,\r\nkun ryhm\u00e4 p\u00e4\u00e4tyi k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n puheenjohtajaansa kilpen\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4\u00e4kseen takaiskut.\r\nTutkimus keskittyy ty\u00f6skentelykulttuurin suojautuvan toiminnan tarkasteluun,\r\nmutta se pyrkii my\u00f6s huomioimaan kehittymisen. Keskeinen tulos olikin, ettei\r\nsuojautuminen est\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4 kehittym\u00e4st\u00e4. Ryhm\u00e4 voi reflektoimalla oppia\r\nymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin toimintansa perusteita ja t\u00e4t\u00e4 kautta suuntautumaan\r\nselke\u00e4mmin kohti tavoitteitaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veli-Matti H\u00e4kkinen (veanha) on 2011-03-02 08:35:52.904599. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-02T08:35:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103021842.pdf: 517819 bytes, checksum: b6a9ca5ba2bc2f5b5161d8b1c9595667 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-02T08:35:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103021842.pdf: 517819 bytes, checksum: b6a9ca5ba2bc2f5b5161d8b1c9595667 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2007", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Pit\u00e4isik\u00f6 valita puheenjohtaja?\" : etnografinen tutkimus aloittavan ryhm\u00e4n ty\u00f6skentelykulttuurin muodostumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2007740", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26622
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2007-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2007
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/82df30aa-4f4f-47d8-a5c0-aeb3f3ee80cf\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-2007740.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2007
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki, Tarja Ristiniemi, Erika "Pitäisikö valita puheenjohtaja?" : etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ryhmät työryhmät työkulttuuri
title "Pitäisikö valita puheenjohtaja?" : etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta
title_full "Pitäisikö valita puheenjohtaja?" : etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta
title_fullStr "Pitäisikö valita puheenjohtaja?" : etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta "Pitäisikö valita puheenjohtaja?" : etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta
title_full_unstemmed "Pitäisikö valita puheenjohtaja?" : etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta "Pitäisikö valita puheenjohtaja?" : etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta
title_short "Pitäisikö valita puheenjohtaja?"
title_sort pitäisikö valita puheenjohtaja etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta
title_sub etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta
title_txtP "Pitäisikö valita puheenjohtaja?" : etnografinen tutkimus aloittavan ryhmän työskentelykulttuurin muodostumisesta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ryhmät työryhmät työkulttuuri
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ryhmät työkulttuuri työryhmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26622 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2007740
work_keys_str_mv AT mäkitarja pitäisikövalitapuheenjohtajaetnografinentutkimusaloittavanryhmäntyöskentelykulttuurinm