fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nolvi, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-02T08:33:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-02T08:33:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1152909", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26621", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Oppilaiden kouluun kiinnittyminen \u2013mittarin\r\n(OKI) toimivuutta Suomessa verrattuna alkuper\u00e4iseen yhdysvaltalaismittariin (Student Engagement Instrument). Lis\u00e4ksi tutkittiin oppilaiden kouluun kiinnittymist\u00e4 sin\u00e4ns\u00e4 sek\u00e4 eroja eri ryhmien kiinnittymisen v\u00e4lill\u00e4. Otos ker\u00e4ttiin Keski-Suomen alueella ja se koostui 784:st\u00e4 peruskoulun 7.-9. luokkien oppilaasta. Oppilaat vastasivat omia koulukokemuksiaan ja erityisesti kognitiivista sek\u00e4 emotionaalista kouluun kiinnittymist\u00e4 kartoittavaan kyselyyn verkossa.\r\n\r\nMittarin faktorirakenne todettiin samankaltaiseksi kuin alkuper\u00e4isell\u00e4\r\nmittarilla, joskin joitakin v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 jouduttiin poistamaan lopullisesta mallista.\r\nLopullinen suomalainen versio koostuu 30 v\u00e4itt\u00e4m\u00e4st\u00e4 ja kuudesta alaulottuvuudesta:\r\nOpettaja-oppilassuhde, Koulun merkitys ja kouluty\u00f6n hallinta, Vertaisten tuki,\r\nTulevaisuuden p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4t, Kodin tuki sek\u00e4 Ulkoinen motivaatio. Mittarin\r\nalaulottuvuuksien v\u00e4liset yhteydet olivat kohtuullisen vahvoja ja odotusten mukaisia. Kiinnittymisen havaittiin olevan yhteydess\u00e4 koulumenestykseen \u00e4idinkieless\u00e4, matematiikassa ja ensimm\u00e4isess\u00e4 vieraassa kieless\u00e4. Mittari vaikuttaa lupaavalta v\u00e4lineelt\u00e4 oppilaiden kouluun kiinnittymisen mittaamiseen my\u00f6s Suomessa, joskin faktorirakenteen tarkastelu vaatinee viel\u00e4 toistoja luotettavuuden vahvistamiseksi.\r\n\r\nSuomalaisten kouluun kiinnittyminen oli melko vahvaa ja linjassa alkuper\u00e4isell\u00e4 mittarilla tutkittujen tulosten kanssa. Luokka-asteiden v\u00e4liset erot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tutkimuksen perusteella kasvavan suurimmiksi seitsem\u00e4nnen luokan aikana ja vahvistuvan yhdeks\u00e4nteen luokkaan menness\u00e4: kouluun kiinnittymisen voidaan siis\r\nolettaa heikkenev\u00e4n yl\u00e4luokkien aikana. T\u00e4st\u00e4 poikkeuksena on jatko-opintojen\r\nmerkityksen kokemus, joka pysyy samana tai hieman kasvaa peruskoulun loppua\r\nkohden.\r\n\r\nTytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 havaittiin eroja vertaisten tuen kokemuksessa,\r\njatko-opintojen arvostuksessa ja ulkoisessa motivaatiossa. Sukupuolten v\u00e4liset erot\r\nn\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kuitenkin olevan v\u00e4h\u00e4isi\u00e4 opettaja-oppilassuhteen ja koulun merkityksen\r\nkokemisessa. Erityisopetukseen osallistuvien ja muiden oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 sen sijaan n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan selke\u00e4 ero kiinnittymisen kokemuksessa lukuun ottamatta opettajaoppilassuhdetta. L\u00f6yd\u00f6s vaatii tulevaisuudessa erityisoppilaiden kiinnittymisen ja kiinnittymiseen vaikuttamisen syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tutkimusta. Positiivisena ja t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 havaintona voidaan pit\u00e4\u00e4 suomalaisten opettajien hyv\u00e4\u00e4 suhdetta kaikenlaisiin oppilaisiin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Nolvi (sanolvi) on 2011-03-02 08:33:44.542867. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-02T08:33:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103021841.pdf: 710197 bytes, checksum: cebafdafdcff706daebf67cc4eb543a4 (MD5)\r\nlicense.html: 4982 bytes, checksum: 21aff9efab70e742cb34ded13263122a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-02T08:33:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103021841.pdf: 710197 bytes, checksum: cebafdafdcff706daebf67cc4eb543a4 (MD5)\r\nlicense.html: 4982 bytes, checksum: 21aff9efab70e742cb34ded13263122a (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Oppilaiden kouluun kiinnittyminen yl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103021841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|