Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä

Tämä laadullinen tutkimus käsittelee työhyvinvointia varhaiskasvatustyössä voimavarakeskeisestä, positiivisen psykologian näkökulmasta. Näin ollen tutkimuksen kohteena on se, mitkä tekijät auttavat jaksamaan päiväkotityössä. Näitä työssäjaksamista edistäviä tekijöitä nimitetään tässä tutkimuksessa v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinonen, Emmi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26618
_version_ 1826225728686915584
author Leinonen, Emmi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leinonen, Emmi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leinonen, Emmi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leinonen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tämä laadullinen tutkimus käsittelee työhyvinvointia varhaiskasvatustyössä voimavarakeskeisestä, positiivisen psykologian näkökulmasta. Näin ollen tutkimuksen kohteena on se, mitkä tekijät auttavat jaksamaan päiväkotityössä. Näitä työssäjaksamista edistäviä tekijöitä nimitetään tässä tutkimuksessa voimavaroiksi. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, millaiset voimavarat tukevat ja edistävät kasvattajan työssäjaksamista varhaiskasvatustyössä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, millaisiin asioihin työntekijän elämässä nämä voimavarat liittyvät. Tätä tutkimusongelmaa on lähestytty tutkimuksessa kahden näkökulman kautta: työn ja sen piirteiden sekä työntekijän persoonallisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kolmen työtiimin työntekijöitä eli yhteensä yhtätoista päiväkodissa työskentelevää varhaiskasvattajaa. Haastateltavien joukossa on ollut sekä lastenhoitajan että lastentarhanopettajan tehtävissä työskenteleviä varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysi on toteutettu teorialähtöisen sisällönanalyysin periaattein. Tutkimuksen tuloksista selviää, että varhaiskasvattajien työssäjaksamista edistävät voimavarat voidaan jakaa kolmeen luokkaan: henkilökohtaisen elämän voimavaroihin, työn voimavaroihin ja persoonallisuuden voimavarapiirteisiin. Tutkimuksen ennakkoasetelmasta poiketen tulokset osoittavat henkilökohtaisen elämän voimavarojen suuren vaikutuksen työhyvinvointiin. Tämä tutkimustulos on yhteneväinen aiempien tutkimustulosten kanssa, joiden mukaan työn ja henkilökohtaisen elämän yhteensovittaminen vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin ja sitä kautta myös työhyvinvointiin. Tutkimuksen tulosten mukaan työn voimavaroista työhyvinvoinnin edistämisen kannalta merkittävimmiksi osoittautuvat työn sosiaaliselle tasolle sijoittuvat voimavarat (mm. hyvä työilmapiiri, työkaverit ja toimiva tiimityöskentely) sekä työn tehtävätasolle sijoittuvat voimavarat (mm. lapset, positiivinen palaute ja työn mielekkyys). Persoonallisuuden voimavarapiirteistä merkittävin tutkimuksen tulosten mukaan on positiivisuus. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että sekä työn voimavarat että persoonallisuuden voimavarat voivat osaltaan ennaltaehkäistä työntekijän uupumista työssään. Avainsanat: Työhyvinvointi, työssäjaksaminen, voimavara, varhaiskasvatustyö, positiivinen psykologia
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-01T17:04:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-01T17:04:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1149891", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26618", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus k\u00e4sittelee ty\u00f6hyvinvointia varhaiskasvatusty\u00f6ss\u00e4 voimavarakeskeisest\u00e4, positiivisen psykologian n\u00e4k\u00f6kulmasta. N\u00e4in ollen tutkimuksen kohteena on se, mitk\u00e4 tekij\u00e4t auttavat jaksamaan p\u00e4iv\u00e4kotity\u00f6ss\u00e4. N\u00e4it\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4jaksamista edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 nimitet\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa voimavaroiksi. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvitt\u00e4\u00e4, millaiset voimavarat tukevat ja edist\u00e4v\u00e4t kasvattajan ty\u00f6ss\u00e4jaksamista varhaiskasvatusty\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tavoitteena on ollut selvitt\u00e4\u00e4, millaisiin asioihin ty\u00f6ntekij\u00e4n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 n\u00e4m\u00e4 voimavarat liittyv\u00e4t. T\u00e4t\u00e4 tutkimusongelmaa on l\u00e4hestytty tutkimuksessa kahden n\u00e4k\u00f6kulman kautta: ty\u00f6n ja sen piirteiden sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4n persoonallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla kolmen ty\u00f6tiimin ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 eli yhteens\u00e4 yht\u00e4toista p\u00e4iv\u00e4kodissa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 varhaiskasvattajaa. Haastateltavien joukossa on ollut sek\u00e4 lastenhoitajan ett\u00e4 lastentarhanopettajan teht\u00e4viss\u00e4 ty\u00f6skentelevi\u00e4 varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysi on toteutettu teorial\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaattein. \r\n\r\nTutkimuksen tuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 varhaiskasvattajien ty\u00f6ss\u00e4jaksamista edist\u00e4v\u00e4t voimavarat voidaan jakaa kolmeen luokkaan: henkil\u00f6kohtaisen el\u00e4m\u00e4n voimavaroihin, ty\u00f6n voimavaroihin ja persoonallisuuden voimavarapiirteisiin. Tutkimuksen ennakkoasetelmasta poiketen tulokset osoittavat henkil\u00f6kohtaisen el\u00e4m\u00e4n voimavarojen suuren vaikutuksen ty\u00f6hyvinvointiin. T\u00e4m\u00e4 tutkimustulos on yhtenev\u00e4inen aiempien tutkimustulosten kanssa, joiden mukaan ty\u00f6n ja henkil\u00f6kohtaisen el\u00e4m\u00e4n yhteensovittaminen vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin ja sit\u00e4 kautta my\u00f6s ty\u00f6hyvinvointiin. Tutkimuksen tulosten mukaan ty\u00f6n voimavaroista ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4misen kannalta merkitt\u00e4vimmiksi osoittautuvat ty\u00f6n sosiaaliselle tasolle sijoittuvat voimavarat (mm. hyv\u00e4 ty\u00f6ilmapiiri, ty\u00f6kaverit ja toimiva tiimity\u00f6skentely) sek\u00e4 ty\u00f6n teht\u00e4v\u00e4tasolle sijoittuvat voimavarat (mm. lapset, positiivinen palaute ja ty\u00f6n mielekkyys). Persoonallisuuden voimavarapiirteist\u00e4 merkitt\u00e4vin tutkimuksen tulosten mukaan on positiivisuus. Tutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6n voimavarat ett\u00e4 persoonallisuuden voimavarat voivat osaltaan ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4n uupumista ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.\r\n\r\nAvainsanat: Ty\u00f6hyvinvointi, ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen, voimavara, varhaiskasvatusty\u00f6, positiivinen psykologia", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emmi Leinonen (emevlein) on 2011-03-01 17:04:25.267596. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-01T17:04:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103011838.pdf: 443235 bytes, checksum: 25ff6fd2186c47b60d8f39a97610aca6 (MD5)\r\nlicense.html: 5056 bytes, checksum: 969a4cfc8f8dbba713ecab25ee29eae0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-01T17:04:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103011838.pdf: 443235 bytes, checksum: 25ff6fd2186c47b60d8f39a97610aca6 (MD5)\r\nlicense.html: 5056 bytes, checksum: 969a4cfc8f8dbba713ecab25ee29eae0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Voimavarat ty\u00f6ss\u00e4jaksamisen edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 : positiivisen psykologian n\u00e4k\u00f6kulma ty\u00f6hyvinvointiin varhaiskasvatusty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Positiivisen psykologian n\u00e4k\u00f6kulma ty\u00f6hyvinvointiin varhaiskasvatusty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103011838", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26618
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7ce699dd-1325-4978-b5f2-07dc93aafb97\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103011838.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Emmi Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työhyvinvointi varhaiskasvatus jaksaminen positiivinen psykologia
title Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
title_alt Positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
title_full Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
title_fullStr Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
title_full_unstemmed Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
title_short Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä
title_sort voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
title_sub positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
title_txtP Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työhyvinvointi varhaiskasvatus jaksaminen positiivinen psykologia
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus jaksaminen positiivinen psykologia työhyvinvointi varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26618 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103011838
work_keys_str_mv AT leinonenemmi voimavarattyössäjaksamisenedistäjänäpositiivisenpsykologiannäkökulmatyöhyvinvointii