Summary: | Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja
asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta
Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien käsityksiin. Tämän
tutkielman tarkoituksena on selvittää minkälaisia käsityksiä S2-oppijoilla on englannin
käytöstä ja asemasta Suomessa sekä heidän omassa elämässään että yleisemmällä
tasolla. Lisäksi tutkin S2-oppijoiden asenteita englannin kieltä kohtaan. Tutkimus
pyrkii samalla nostamaan esiin S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen mahdollisesta
vaikutuksesta suomen kieleen sekä S2-oppimiseen ja -opettamiseen.
Tutkimuksen aineisto kostuu sekä kirjallisesta että suullisesta materiaalista. Aineistona
tutkimuksessa on kuusi esseetyyppistä kirjoitelmaa sekä neljä yksilöhaastattelua.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen kansainvälistä yliopiston opiskelijaa eri
kieli- ja kotimaataustoineen. Tarkastelin sisällönanalyysin avulla aineistoa.
Tutkimukseen osallistuvat S2-oppijat huomauttivat, että heidän englannin kielen
käyttönsä on lisääntynyt huomattavasti siitä lähtien, kun he muuttivat Suomeen.
Tutkimuksessa selvisi, että englannin kieli on Suomessa vahvasti läsnä S2-oppijoiden
arjessa ja erityisesti havaittavissa yliopistomaailmassa. Vaikka S2-oppijoiden mielestä
englanti on valloittanut Suomea, he eivät usko, että englannin kielestä tulee virallinen
kolmas kotimainen. Englannin kielen korkea status näkyy S2-oppijoiden mukaan
esimerkiksi suomalaisten innossa harrastaa englannin kielen taitoja S2-oppijoiden
kanssa. Tutkimus paljasti, että tutkittavat kokivat suomalaisten vastahakoisuuden puhua
heidän kanssaan suomea usein haittaavan S2-opiskelua ja opiskelumotivaatiota.
Jatkotutkimuksissa on otettava S2-oppijoiden lisäksi huomioon myös S2-opettajat, jotta
saadaan enemmän tietoa siitä, mitkä ovat englannin kielen vaikutukset S2-opetukseen.
|