The effects of the English language on the cultural identity of Chinese university students

Tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka englannin kieli on vaikuttanut kiinalaisten yliopistotason englannin pääaineopiskelijoiden kulttuuri-identiteettiin. Englannin kieltä Kiinassa on tutkittu paljon, mutta ei juurikaan kulttuurin ja kulttuuri-identiteetin kannalta. Tämä tutkimus pyrkii vasta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Seppälä, Milja
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26616
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka englannin kieli on vaikuttanut kiinalaisten yliopistotason englannin pääaineopiskelijoiden kulttuuri-identiteettiin. Englannin kieltä Kiinassa on tutkittu paljon, mutta ei juurikaan kulttuurin ja kulttuuri-identiteetin kannalta. Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) Onko englannin kielen lisääntynyt vaikutus Kiinassa vaikuttanut kiinalaiseen kulttuuriin ja ihmisiin? Jos on, koetaanko muutokset positiivisina vai negatiivisina, ja vaikuttavatko ne jotenkin kiinalaisten kulttuuri-identiteettiin? 2) Ovatko yliopisto-opiskelijoiden omat asenteet kiinalaista kulttuuria kohtaan muuttuneet englannin kielen ja läntisen kulttuurin vaikutuksen alaisuudessa? Jos ovat, koetaanko muutokset positiivisina vai negatiivisina, ja vaikuttavatko ne jotenkin heidän kulttuuri-identiteettiinsä kiinalaisina? 3) Ovatko yliopisto-opiskelijoiden asenteet englannin kieltä ja läntistä kulttuuria kohtaan muuttuneet englannin kielen ja läntisen kulttuurin vaikutuksen alaisena, ja jos on, miten? Tutkimuksen teoreettinen ja metodologinen viitekehys perustuu etnografiaan. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeesta (78 vastaajaa) sekä puolistrukturoiduista haastatteluista (8 osallistujaa). Aineistonkeruu suoritettiin huhti-kesäkuussa 2010 Guangzhoun kaupungissa Kiinassa. Materiaali oli enimmäkseen kvalitatiivista, mutta osa kyselylomakkeesta oli kvantitatiivista. Avointen kysymysten sekä haastattelujen analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kiinalaiset englannin opiskelijat elävät parhaillaan kahden kulttuurin ristitulessa. Englannin opiskelu on laajentanut heidän ymmärrystään sekä Kiinasta että muusta maailmasta, minkä seurauksena he ovat joutuneet muokkaamaan käsityksiään molemmista. He tuntevat syvää kiintymystä ja velvollisuutta perinteistä kiinalaista kulttuuria kohtaan, mutta ovat samalla erittäin kiinnostuneita länsimaisesta elintavasta sekä länsimaisista vapauden ja itsenäisyyden käsitteistä. Näyttääkin siltä, että he pyrkivät muokkaamaan kulttuuri-identiteettiään siten, että se kattaisi molemmat, sekä kiinalaisen että länsimaisen, aspektin.