Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta

Hynninen, Saara Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 23 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee verkkokauppojen menestystekijöitä. Tutkitaan, onko olemassa piirteit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hynninen, Saara
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26599
_version_ 1826225796018077696
author Hynninen, Saara
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hynninen, Saara Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hynninen, Saara Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hynninen, Saara
datasource_str_mv jyx
description Hynninen, Saara Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 23 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee verkkokauppojen menestystekijöitä. Tutkitaan, onko olemassa piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät menesty-neitä verkkokauppoja asiakkaan näkökulmasta. Tutkittavat menestystekijät keskittyvät siis juuri verkkokaupan ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena pohjautuen pääsääntöisesti 2000-luvun tieteelliseen kirjallisuuteen. Tätä vanhempi kirjallisuus ei suurimmaksi osaksi ole enää ajan tasalla, sillä IT-alan kehitys on ollut todella nopeaa ja koska verkkokaupat ja elektroninen liiketoiminta ovat niin uusia ilmiöitä, ei niistä edes löydy kovinkaan vanhaa kirjallisuutta. Tavoitteena oli siis löytää kirjalli-suuden pohjalta piirteitä, joilla on vaikutusta verkkokauppojen menestykseen. Tutkimus rajattiin koskemaan vain yksityisille kuluttajille suunnattuja verkko-kauppoja eli B2C (Business-to-Consumer). Tarkastelun ulkopuolelle jätettiin yritysten välinen e-liiketoiminta eli B2B. Tutkittaessa asiaa esiin nousi erityisesti neljä keskeistä piirrettä, joilla on vaikutusta verkkokauppojen menestykseen. Nämä neljä asiaa ovat luottamus, turvallisuus, käytettävyys ja inhimillistämi-nen. Luottamus ei ole ongelmana perinteisten kauppojen kanssa, vaan lähinnä juuri verkkokaupoissa, joissa ei ole fyysistä kontaktia ihmisten välillä. Tämä on asia, joka vaikeuttaa luottamista verkossa ostamiseen. Luottamuksen yhteydes-sä on hyvä muistaa kaupat, jotka ovat ennen verkkokaupan perustamista toi-mineet normaaleina kauppoina. Näillä kaupoilla on aivan eri tilanne luotta-muksen suhteen, sillä ne ovat vakiinnuttaneet itselleen asiakaskunnan, joka luottaa kyseisiin kauppoihin. Tämän takia tällaisten kauppojen on paljon hel-pompaa perustaa verkkokauppa kuin niiden kauppojen, jotka aloittavat verk-kokaupan perustamisen aivan tyhjästä. Luottamukseen liittyy tiiviisti turvalli-suus. Ilman turvallisuuden tunnetta ei voi olla luottamusta. Erona näillä kah-della on se, että turvallisuutta voidaan tarjota kuluttajalle lähtökohtaisesti, kun taas luottamus pitää rakentaa ja se on pitkä ja aikaa vaativa prosessi. Käytettä-vyyden tarkoituksena on tarjota verkkokaupan asiakkaille mahdollisimman mutkaton ostosprosessi esimerkiksi tarjoamalla hyvät etsintätyökalut verkko-kaupassa. Inhimillistäminen taas liittyy siihen, että on tutkittu ihmisten asioi-van mieluummin toisten ihmisten kanssa kun koneiden.
first_indexed 2012-12-06T00:01:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hynninen, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-25T07:58:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-25T07:58:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26599", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hynninen, Saara\r\nVerkkokauppojen menestystekij\u00e4t asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2011, 23 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma\r\nOhjaaja(t): Sepp\u00e4nen, Ville\r\nT\u00e4m\u00e4 kandidaatin tutkielma k\u00e4sittelee verkkokauppojen menestystekij\u00f6it\u00e4. Tutkitaan, onko olemassa piirteit\u00e4 ja ominaisuuksia, jotka yhdist\u00e4v\u00e4t menesty-neit\u00e4 verkkokauppoja asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkittavat menestystekij\u00e4t keskittyv\u00e4t siis juuri verkkokaupan ja asiakkaan v\u00e4liseen vuorovaikutukseen. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena pohjautuen p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti 2000-luvun tieteelliseen kirjallisuuteen. T\u00e4t\u00e4 vanhempi kirjallisuus ei suurimmaksi osaksi ole en\u00e4\u00e4 ajan tasalla, sill\u00e4 IT-alan kehitys on ollut todella nopeaa ja koska verkkokaupat ja elektroninen liiketoiminta ovat niin uusia ilmi\u00f6it\u00e4, ei niist\u00e4 edes l\u00f6ydy kovinkaan vanhaa kirjallisuutta. Tavoitteena oli siis l\u00f6yt\u00e4\u00e4 kirjalli-suuden pohjalta piirteit\u00e4, joilla on vaikutusta verkkokauppojen menestykseen. Tutkimus rajattiin koskemaan vain yksityisille kuluttajille suunnattuja verkko-kauppoja eli B2C (Business-to-Consumer). Tarkastelun ulkopuolelle j\u00e4tettiin yritysten v\u00e4linen e-liiketoiminta eli B2B. Tutkittaessa asiaa esiin nousi erityisesti nelj\u00e4 keskeist\u00e4 piirrett\u00e4, joilla on vaikutusta verkkokauppojen menestykseen. N\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 asiaa ovat luottamus, turvallisuus, k\u00e4ytett\u00e4vyys ja inhimillist\u00e4mi-nen. Luottamus ei ole ongelmana perinteisten kauppojen kanssa, vaan l\u00e4hinn\u00e4 juuri verkkokaupoissa, joissa ei ole fyysist\u00e4 kontaktia ihmisten v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on asia, joka vaikeuttaa luottamista verkossa ostamiseen. Luottamuksen yhteydes-s\u00e4 on hyv\u00e4 muistaa kaupat, jotka ovat ennen verkkokaupan perustamista toi-mineet normaaleina kauppoina. N\u00e4ill\u00e4 kaupoilla on aivan eri tilanne luotta-muksen suhteen, sill\u00e4 ne ovat vakiinnuttaneet itselleen asiakaskunnan, joka luottaa kyseisiin kauppoihin. T\u00e4m\u00e4n takia t\u00e4llaisten kauppojen on paljon hel-pompaa perustaa verkkokauppa kuin niiden kauppojen, jotka aloittavat verk-kokaupan perustamisen aivan tyhj\u00e4st\u00e4. Luottamukseen liittyy tiiviisti turvalli-suus. Ilman turvallisuuden tunnetta ei voi olla luottamusta. Erona n\u00e4ill\u00e4 kah-della on se, ett\u00e4 turvallisuutta voidaan tarjota kuluttajalle l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti, kun taas luottamus pit\u00e4\u00e4 rakentaa ja se on pitk\u00e4 ja aikaa vaativa prosessi. K\u00e4ytett\u00e4-vyyden tarkoituksena on tarjota verkkokaupan asiakkaille mahdollisimman mutkaton ostosprosessi esimerkiksi tarjoamalla hyv\u00e4t etsint\u00e4ty\u00f6kalut verkko-kaupassa. Inhimillist\u00e4minen taas liittyy siihen, ett\u00e4 on tutkittu ihmisten asioi-van mieluummin toisten ihmisten kanssa kun koneiden.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2011-02-25T06:27:04Z\r\nNo. of bitstreams: 1\r\nSaara.Hynninen.pdf: 286400 bytes, checksum: ea3452cb833717170d3a6b04799b69df (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@jyu.fi) on 2011-02-25T07:58:42Z (GMT) No. of bitstreams: 1\r\nSaara.Hynninen.pdf: 286400 bytes, checksum: ea3452cb833717170d3a6b04799b69df (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-25T07:58:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1\r\nSaara.Hynninen.pdf: 286400 bytes, checksum: ea3452cb833717170d3a6b04799b69df (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elektroninen liiketoiminta", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttaja", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6inen kaupank\u00e4ynti", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "menestystekij\u00e4t", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksityisille kuluttajille suunnattu (B2C)", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokauppojen menestystekij\u00e4t asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102251819", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26599
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59755d31-0a58-4416-9440-547ac9a36d6d\/download","text":"Saara.Hynninen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hynninen, Saara Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta elektroninen liiketoiminta kuluttaja sähköinen kaupankäynti menestystekijät verkkokauppa yksityisille kuluttajille suunnattu (B2C) Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta
title_full Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta
title_fullStr Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta
title_full_unstemmed Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta
title_short Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta
title_sort verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta
title_txtP Verkkokauppojen menestystekijät asiakkaan näkökulmasta
topic elektroninen liiketoiminta kuluttaja sähköinen kaupankäynti menestystekijät verkkokauppa yksityisille kuluttajille suunnattu (B2C) Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede elektroninen liiketoiminta kuluttaja menestystekijät sähköinen kaupankäynti verkkokauppa yksityisille kuluttajille suunnattu (B2C)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26599 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102251819
work_keys_str_mv AT hynninensaara verkkokauppojenmenestystekijätasiakkaannäkökulmasta