Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa

Heiskanen, Tomi Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja jäsentää kuluttajaverkkokaupan konversion haasteita eli tekijöitä, jot...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heiskanen, Tomi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26588
_version_ 1826225794506031104
author Heiskanen, Tomi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heiskanen, Tomi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heiskanen, Tomi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heiskanen, Tomi
datasource_str_mv jyx
description Heiskanen, Tomi Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja jäsentää kuluttajaverkkokaupan konversion haasteita eli tekijöitä, jotka vaikuttavat negatiivisesti konversioon vierailijasta ostajaksi verkkokaupassa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Aihealueesta on valtavasti kirjallisuutta, mutta tutkimus on pääosin keskittynyt vain johonkin tiettyyn konversion haasteeseen, eikä kokoavaa tutkimusta juurikaan ole. Tämä tutkimus osoitti, että verkkokaupan konversioon vaikuttaa negatiivisesti huomattava määrä erilaisia syitä. Tutkielmassa koottiin konversion haasteita ja niiden jaottelemiseksi esitettiin uusi malli. Mallissa haasteet ryhmiteltiin kolmeen pääryhmään: luottamukseen, käyttökokemukseen ja ostamisen esteisiin liittyviin syihin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että luottamus on konversion kannalta avainasemassa. Havainto selittyy elektronisen liiketoiminnan erityispiirteillä sekä kuluttajakäyttäytymisen eroilla verkon ja reaalimaailman välillä. Tutkimuksessa havaittiin, että luottamusta heikentävät kuluttajan huolet liittyen yksityisyyteen, turvallisuuteen ja moninaisiin uhkiin, kuten rikollisuuteen verkossa. Käyttökokemus on haasteiden toinen pääryhmä. Siihen liittyviä konversion haasteita ovat muiden muassa huono käytettävyys ja kehno asiakaspalvelu. Negatiivinen käyttökokemus verkkokaupasta heikentää sen konversiota, koska vierailijan on siirtymiskustannusten puuttuessa helppo vaihtaa kaupasta toiseen. Kolmanteen, ostamisen esteet käsittävään ryhmään kuuluvat tekijät, jotka estävät vierailijaa ostamasta verkkokaupasta. Tällaisia syitä voivat olla esimerkiksi korkeat toimituskulut tai saatavuusongelmat. Tutkielmassa pääteltiin, että konversion haasteet ovat erilaisia niin laajuuden, vakavuuden kuin keston puolesta. Tutkielman tekemisen aikana kävi ilmi, että tieteellisellä tutkimuskentällä on tilaa sekä uudelle että jatkotutkimukselle aihealueelta.
first_indexed 2012-12-06T00:01:25Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heiskanen, Tomi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-24T05:34:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-24T05:34:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26588", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Heiskanen, Tomi\r\nVerkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2011, 27 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma\r\nOhjaaja: Salo, Markus\r\nTutkielman tarkoituksena oli tutkia ja j\u00e4sent\u00e4\u00e4 kuluttajaverkkokaupan\r\nkonversion haasteita eli tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat negatiivisesti konversioon\r\nvierailijasta ostajaksi verkkokaupassa. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kirjallisuuskatsausta.\r\nAihealueesta on valtavasti kirjallisuutta, mutta tutkimus on\r\np\u00e4\u00e4osin keskittynyt vain johonkin tiettyyn konversion haasteeseen, eik\u00e4\r\nkokoavaa tutkimusta juurikaan ole.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti, ett\u00e4 verkkokaupan konversioon vaikuttaa negatiivisesti\r\nhuomattava m\u00e4\u00e4r\u00e4 erilaisia syit\u00e4. Tutkielmassa koottiin konversion haasteita ja\r\nniiden jaottelemiseksi esitettiin uusi malli. Mallissa haasteet ryhmiteltiin\r\nkolmeen p\u00e4\u00e4ryhm\u00e4\u00e4n: luottamukseen, k\u00e4ytt\u00f6kokemukseen ja ostamisen\r\nesteisiin liittyviin syihin. Tutkimuksessa ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 luottamus on\r\nkonversion kannalta avainasemassa. Havainto selittyy elektronisen liiketoiminnan\r\nerityispiirteill\u00e4 sek\u00e4 kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen eroilla verkon ja\r\nreaalimaailman v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 luottamusta heikent\u00e4v\u00e4t\r\nkuluttajan huolet liittyen yksityisyyteen, turvallisuuteen ja moninaisiin uhkiin,\r\nkuten rikollisuuteen verkossa. K\u00e4ytt\u00f6kokemus on haasteiden toinen p\u00e4\u00e4ryhm\u00e4.\r\nSiihen liittyvi\u00e4 konversion haasteita ovat muiden muassa huono k\u00e4ytett\u00e4vyys ja\r\nkehno asiakaspalvelu. Negatiivinen k\u00e4ytt\u00f6kokemus verkkokaupasta heikent\u00e4\u00e4\r\nsen konversiota, koska vierailijan on siirtymiskustannusten puuttuessa helppo\r\nvaihtaa kaupasta toiseen. Kolmanteen, ostamisen esteet k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4n\r\nkuuluvat tekij\u00e4t, jotka est\u00e4v\u00e4t vierailijaa ostamasta verkkokaupasta. T\u00e4llaisia\r\nsyit\u00e4 voivat olla esimerkiksi korkeat toimituskulut tai saatavuusongelmat.\r\nTutkielmassa p\u00e4\u00e4teltiin, ett\u00e4 konversion haasteet ovat erilaisia niin laajuuden,\r\nvakavuuden kuin keston puolesta. Tutkielman tekemisen aikana k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4\r\ntieteellisell\u00e4 tutkimuskent\u00e4ll\u00e4 on tilaa sek\u00e4 uudelle ett\u00e4 jatkotutkimukselle\r\naihealueelta.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2011-02-23T05:42:15Z\nNo. of bitstreams: 1\nTomi.Heiskanen.pdf: 290264 bytes, checksum: 026e2b9e671f932e00eb0b9f75ee489b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@jyu.fi) on 2011-02-24T05:34:46Z (GMT) No. of bitstreams: 1\nTomi.Heiskanen.pdf: 290264 bytes, checksum: 026e2b9e671f932e00eb0b9f75ee489b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-24T05:34:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nTomi.Heiskanen.pdf: 290264 bytes, checksum: 026e2b9e671f932e00eb0b9f75ee489b (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konvertointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102231803", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26588
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heiskanen, Tomi Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa verkkokauppa konvertointi kuluttajakäyttäytyminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
title_full Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
title_fullStr Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
title_full_unstemmed Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
title_short Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
title_sort verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
title_txtP Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
topic verkkokauppa konvertointi kuluttajakäyttäytyminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede konvertointi kuluttajakäyttäytyminen verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26588 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102231803
work_keys_str_mv AT heiskanentomi verkkokaupankonversionhaasteetkuluttajaverkkokaupassa