Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen

Kilpailuedun saavuttaminen käy yritysmaailmassa jatkuvasti haasteellisemmaksi, sillä yritysten välinen kilpailu on entistä kovempaa, ja kilpailijoiden suuri määrä tekee erottautumisen vaikeammaksi. Lisäksi asiakkaista on tullut entistä vaativampia, koska heillä on entistä hallussaan enemmän tietämys...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tolvanen, Paula
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26584
_version_ 1826225731558965248
author Tolvanen, Paula
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tolvanen, Paula Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tolvanen, Paula Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tolvanen, Paula
datasource_str_mv jyx
description Kilpailuedun saavuttaminen käy yritysmaailmassa jatkuvasti haasteellisemmaksi, sillä yritysten välinen kilpailu on entistä kovempaa, ja kilpailijoiden suuri määrä tekee erottautumisen vaikeammaksi. Lisäksi asiakkaista on tullut entistä vaativampia, koska heillä on entistä hallussaan enemmän tietämystä ja vaihtoehtoja palveluntarjoajan valintaa varten. Näin ollen menestyvän yrityksen on nykypäivänä tunnistamisen lisäksi myös tunnettava asiakkaansa ja tiedettävä heidän ostopäätökseensä vaikuttavat asiat voidakseen vaikuttaa markkinoida tehokkaasti. Tämä tutkimus tarkastelee kolmea asiakkaan ostopäätökseen keskeisesti liittyvää käsitettä: Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakkaan ennen ostohetkeä kokeman riskin vaikutusta hänen kokemaansa arvoon ja tyytyväisyyteen. Lisäksi tutkimus selvittää, miten koettu arvo vaikuttaa asiakkaan tyytyväisyyteen, ja mistä ulottuvuuksista nämä kolme eri käsitettä muodostuvat. Koettua riskiä, arvoa ja tyytyväisyyttä tutkitaan empiirisesti autoalan palvelukontekstissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisesti sähköisen kyselylomakkeen avulla, ja saatu aineisto analysoitiin tilastollisten menetelmien ja tunnuslukujen avulla. Aineistosta muodostettiin rakenneyhtälömalli, jonka avulla testattiin kirjallisuuden pohjalta tehtyjä hypoteeseja käsitteiden välisistä suhteista. Empiirisen tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, että tutkimus tuki osittain kirjallisuudesta muodostettuja hypoteeseja: koetun riskin havaittiin vaikuttavan koettuun arvoon ja tyytyväisyyteen negatiivisesti, kuten kirjallisuudessakin on todettu. Lisäksi koetun arvon havaittiin vaikuttavan tyytyväisyyteen sitä lisäävästi. Tutkimuksessa ei voitu vahvistaa kaikkia kirjallisuudessa esitettyjä malleja koetun riskin,arvon ja tyytyväisyyden eri ulottuvuuksista, sillä vain osa niistä löydettiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koettu riski muodostuu autoalan palvelukonseptissa toiminnallisesta, sosiaalisesta ja aikaan sekä rahaan liittyvästä riskistä. Koetun arvon ulottuvuudet puolestaan ovat sosiaalinen arvo, rahallinen arvo ja maine. Lisäksi tyytyväisyydelle löydettiin kahden ulottuvuuden sijaan vain yksi ulottuvuus.
first_indexed 2023-03-22T10:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tolvanen, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-23T16:01:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-23T16:01:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1149412", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26584", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kilpailuedun saavuttaminen k\u00e4y yritysmaailmassa jatkuvasti haasteellisemmaksi, sill\u00e4 yritysten v\u00e4linen kilpailu on entist\u00e4 kovempaa, ja kilpailijoiden suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 tekee erottautumisen vaikeammaksi. Lis\u00e4ksi asiakkaista on tullut entist\u00e4 vaativampia, koska heill\u00e4 on entist\u00e4 hallussaan enemm\u00e4n tiet\u00e4myst\u00e4 ja vaihtoehtoja palveluntarjoajan valintaa varten. N\u00e4in ollen menestyv\u00e4n yrityksen on nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 tunnistamisen lis\u00e4ksi my\u00f6s tunnettava asiakkaansa ja tiedett\u00e4v\u00e4 heid\u00e4n ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseens\u00e4 vaikuttavat asiat voidakseen vaikuttaa markkinoida tehokkaasti.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee kolmea asiakkaan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen keskeisesti liittyv\u00e4\u00e4 k\u00e4sitett\u00e4: Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 asiakkaan ennen ostohetke\u00e4 kokeman riskin vaikutusta h\u00e4nen kokemaansa arvoon ja tyytyv\u00e4isyyteen. Lis\u00e4ksi tutkimus selvitt\u00e4\u00e4, miten koettu arvo vaikuttaa asiakkaan tyytyv\u00e4isyyteen, ja mist\u00e4 ulottuvuuksista n\u00e4m\u00e4 kolme eri k\u00e4sitett\u00e4 muodostuvat.\n\nKoettua riski\u00e4, arvoa ja tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 tutkitaan empiirisesti autoalan palvelukontekstissa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kvantitatiivisesti s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla, ja saatu aineisto analysoitiin tilastollisten menetelmien ja tunnuslukujen avulla. Aineistosta muodostettiin rakenneyht\u00e4l\u00f6malli, jonka avulla testattiin kirjallisuuden pohjalta tehtyj\u00e4 hypoteeseja k\u00e4sitteiden v\u00e4lisist\u00e4 suhteista.\n\nEmpiirisen tutkimuksen pohjalta voitiin todeta, ett\u00e4 tutkimus tuki osittain kirjallisuudesta muodostettuja hypoteeseja: koetun riskin havaittiin vaikuttavan koettuun arvoon ja tyytyv\u00e4isyyteen negatiivisesti, kuten kirjallisuudessakin on todettu. Lis\u00e4ksi koetun arvon havaittiin vaikuttavan tyytyv\u00e4isyyteen sit\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4sti. \n\nTutkimuksessa ei voitu vahvistaa kaikkia kirjallisuudessa esitettyj\u00e4 malleja koetun riskin,arvon ja tyytyv\u00e4isyyden eri ulottuvuuksista, sill\u00e4 vain osa niist\u00e4 l\u00f6ydettiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 koettu riski muodostuu autoalan palvelukonseptissa toiminnallisesta, sosiaalisesta ja aikaan sek\u00e4 rahaan liittyv\u00e4st\u00e4 riskist\u00e4. Koetun arvon ulottuvuudet puolestaan ovat sosiaalinen arvo, rahallinen arvo ja maine. Lis\u00e4ksi tyytyv\u00e4isyydelle l\u00f6ydettiin kahden ulottuvuuden sijaan vain yksi ulottuvuus.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paula Tolvanen (pairtolv) on 2011-02-23 16:01:30.007896. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-02-23T16:01:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102231808.pdf: 2265666 bytes, checksum: 5f506ba3caa65a463795c1c2e04d1a21 (MD5)\nlicense.html: 5005 bytes, checksum: c7cd9c3b29e40328e8b9278fab14876a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-23T16:01:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102231808.pdf: 2265666 bytes, checksum: 5f506ba3caa65a463795c1c2e04d1a21 (MD5)\nlicense.html: 5005 bytes, checksum: c7cd9c3b29e40328e8b9278fab14876a (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Koettu arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu riski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autoala", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyv\u00e4isyyteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102231808", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autoala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26584
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d86eb3b9-545c-473c-b81d-562f2b23093f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201102231808.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tolvanen, Paula Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen Koettu arvo koettu riski asiakastyytyväisyys palvelut ostopäätösprosessi autoala Markkinointi Marketing 20423 riskit arvo ostot
title Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
title_full Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
title_fullStr Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
title_full_unstemmed Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
title_short Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
title_sort koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
title_txtP Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
topic Koettu arvo koettu riski asiakastyytyväisyys palvelut ostopäätösprosessi autoala Markkinointi Marketing 20423 riskit arvo ostot
topic_facet 20423 Koettu arvo Marketing Markkinointi arvo asiakastyytyväisyys autoala koettu riski ostopäätösprosessi ostot palvelut riskit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26584 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102231808
work_keys_str_mv AT tolvanenpaula koetunriskinvaikutusasiakkaankokemaanarvoonjatyytyväisyyteen