Kansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen terveysalalla

Kivelä, Marjaana Kansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen ter-veysalalla Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 48s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Makkonen, Pekka Sähköisten palveluiden määrä terveysalalla kasvaa jatkuvasti. Asiakkaille on...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kivelä, Marjaana
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26564
Description
Summary:Kivelä, Marjaana Kansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen ter-veysalalla Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 48s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Makkonen, Pekka Sähköisten palveluiden määrä terveysalalla kasvaa jatkuvasti. Asiakkaille on tarjolla sekä tietoa välittäviä tietopalveluita että vuorovaikutteisia asiointipalve-luita. Sähköisiä palveluita halutaan kehittää tukemaan asiakkaiden omatoimi-suutta, tuomaan kustannussäästöjä sekä vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä osaamisvaatimuksia erityisesti asiakkaille suunnatut sähköiset palvelut luovat terveysalan ammatti-laisille. Lisäksi pohditaan, miten ja millaisilla toimenpiteillä näihin haasteisiin tulisi vastata. Tutkielma luo myös katsauksen Suomen terveydenhuoltoalan sähköisten palveluiden kehittämisen tilanteeseen ja palveluiden ominaispiirtei-siin. Tutkielma on toteutettu perehtymällä aiempiin aihetta käsitelleisiin tutki-muksiin ja artikkeleihin sekä selvitysraportteihin. Niiden pohjalta on koottu keskeisiä kansalaisille suunnattujen sähköisten terveyspalveluiden käytön ja kehittämisen aiheuttamia osaamisvaatimuksia, jotka kohdistuvat terveysalan henkilöstöön. Tärkeimmiksi osaamisvaatimuksiksi nousivat 1) tietosuojan ja – turvan osaaminen, 2) tieto- ja viestintätekniikan perustaidot, 3) verkkoviestintä- ja vuorovaikutustaidot, 4) kehittämisvalmius ja –osaaminen sekä palveluosaa-minen, 5) tiedonhallinta ja –hakutaidot sekä tiedon arvioinnin ja kirjaamisen osaaminen, 6) ohjausosaaminen ja 7) myönteinen asenne sähköisten palvelui-den ja tietotekniikan käyttöön. Tuloksena voidaan myös todeta, että terveysalan koulutus ei täysin vastaa uusiin osaamisvaatimuksiin ja sitä tulisikin kehittää. Tärkeää on myös organisaatioissa tapahtuva pitkäjänteisempi osaamisen kehit-täminen.