Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla

Tutkimuksen tavoitteena on etsiä apua nykypäivän koulukirjaston kokoelman hoitoon. Erityisesti kysymys, millaista kaunokirjallisuutta koulukirjastoon tulisi hankkia, jotta se vastaisi 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin, oli keskeinen tutkimusta tehtäessä. Tutkimukses...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viitasalo, Suvi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26561
_version_ 1826225740267388928
author Viitasalo, Suvi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Viitasalo, Suvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Viitasalo, Suvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Viitasalo, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on etsiä apua nykypäivän koulukirjaston kokoelman hoitoon. Erityisesti kysymys, millaista kaunokirjallisuutta koulukirjastoon tulisi hankkia, jotta se vastaisi 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin, oli keskeinen tutkimusta tehtäessä. Tutkimuksessa pyritään löytämään systemaattisen tekstianalyysin avulla perusopetuksen kirjallisuuden opetuksen ydin, jonka pohjalta pystyttäisiin luomaan koulukirjaston kaunokirjallisen materiaalin valintaperusteita. Analysoitavana aineistona on vuonna 2004 voimaan tullut perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Tutkimus rakentuu alun aineiston taustoja ja kehitystä kartoittavista luvuista sekä analyysiluvusta. Tutkimuksessa kartoitetaan koulukirjaston (luku 2), konstruktivistisen oppimiskäsityksen (luku 3) ja kirjallisuuden opetuksen (luku 4) kehitystä ja taustaa. Luvussa 5 analysoidaan vuoden 2004 voimaan tullutta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Analyysissa käy selväksi, ettei mitään konkreettisia kirjalistoja ja lukemistoja pysty tämän päivän koulukirjaston kokoelman hoitamisen ja kirjallisuuden opetuksen tueksi laatimaan. Jo pelkästään opetussuunnitelman perusteiden konstruktivistinen oppimiskäsitys tekee sen mahdottomaksi. Myös opetussuunnitelman perusteiden suuntaa-antava luonne ja laajat määritelmät kirjallisuuden opetuksen sisällöstä ja luettavista teoksista romuttaa ajatuksen kaikissa Suomen yläkouluissa toimivasta kirjalistasta tai yleisesti pätevistä valintaperusteista. Koulukirjaston kokoelman hoitoon voi kuitenkin saada apua luvussa 5.3 esitetyistä valintaperusteista. Niiden pohjalta kaunokirjallisuuden laajasta kentästä saa mahdollisesti rajattua sellaisia teoksia, jotka palvelevat nykyisen opetussuunnitelman määrittelemää kirjallisuuden opetusta ja ennen kaikkea opetussuunnitelman käsitystä oppimisesta. Jos kirjaston hoitaja muistaa kartoittaa oppilaiden ja henkilökunnan tarpeita, kiinnostuksen kohteita sekä ottaa huomioon 2004POPS:n analyysissa määritellyt kirjallisuuden opetuksen kohteet ja välineet, ei hän suuresti erehdy kaunokirjallisuutta valitessaan. Kaiken kaikkiaan kirjallisuuden opetus perusopetuksessa on selvästi vaativaa ja monipuolista työtä. Koulukirjastosta, jos se on taidolla ja käyttäjiään kuunnellen rakennettu, on suuri apu ja tuki opetustyötä tehtäessä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitasalo, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-16T07:12:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-16T07:12:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1148672", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26561", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on etsi\u00e4 apua nykyp\u00e4iv\u00e4n koulukirjaston kokoelman hoitoon. Erityisesti kysymys, millaista kaunokirjallisuutta koulukirjastoon tulisi hankkia, jotta se vastaisi 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin, oli keskeinen tutkimusta teht\u00e4ess\u00e4.\nTutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n systemaattisen tekstianalyysin avulla perusopetuksen kirjallisuuden opetuksen ydin, jonka pohjalta pystytt\u00e4isiin luomaan koulukirjaston kaunokirjallisen materiaalin valintaperusteita. Analysoitavana aineistona on vuonna 2004 voimaan tullut perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.\nTutkimus rakentuu alun aineiston taustoja ja kehityst\u00e4 kartoittavista luvuista sek\u00e4 analyysiluvusta. Tutkimuksessa kartoitetaan koulukirjaston (luku 2), konstruktivistisen oppimisk\u00e4sityksen (luku 3) ja kirjallisuuden opetuksen (luku 4) kehityst\u00e4 ja taustaa. Luvussa 5 analysoidaan vuoden 2004 voimaan tullutta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.\nAnalyysissa k\u00e4y selv\u00e4ksi, ettei mit\u00e4\u00e4n konkreettisia kirjalistoja ja lukemistoja pysty t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n koulukirjaston kokoelman hoitamisen ja kirjallisuuden opetuksen tueksi laatimaan. Jo pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n opetussuunnitelman perusteiden konstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys tekee sen mahdottomaksi. My\u00f6s opetussuunnitelman perusteiden suuntaa-antava luonne ja laajat m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t kirjallisuuden opetuksen sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 ja luettavista teoksista romuttaa ajatuksen kaikissa Suomen yl\u00e4kouluissa toimivasta kirjalistasta tai yleisesti p\u00e4tevist\u00e4 valintaperusteista.\nKoulukirjaston kokoelman hoitoon voi kuitenkin saada apua luvussa 5.3 esitetyist\u00e4 valintaperusteista. Niiden pohjalta kaunokirjallisuuden laajasta kent\u00e4st\u00e4 saa mahdollisesti rajattua sellaisia teoksia, jotka palvelevat nykyisen opetussuunnitelman m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4 kirjallisuuden opetusta ja ennen kaikkea opetussuunnitelman k\u00e4sityst\u00e4 oppimisesta. Jos kirjaston hoitaja muistaa kartoittaa oppilaiden ja henkil\u00f6kunnan tarpeita, kiinnostuksen kohteita sek\u00e4 ottaa huomioon 2004POPS:n analyysissa m\u00e4\u00e4ritellyt kirjallisuuden opetuksen kohteet ja v\u00e4lineet, ei h\u00e4n suuresti erehdy kaunokirjallisuutta valitessaan.\nKaiken kaikkiaan kirjallisuuden opetus perusopetuksessa on selv\u00e4sti vaativaa ja monipuolista ty\u00f6t\u00e4. Koulukirjastosta, jos se on taidolla ja k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4\u00e4n kuunnellen rakennettu, on suuri apu ja tuki opetusty\u00f6t\u00e4 teht\u00e4ess\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2011-02-16 07:12:03.019921. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-02-16T07:12:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102161777.pdf: 362122 bytes, checksum: 4ac259cee98622a6dafaecd5cae3cbdd (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-16T07:12:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102161777.pdf: 362122 bytes, checksum: 4ac259cee98622a6dafaecd5cae3cbdd (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukirjastot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yl\u00e4luokilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102161777", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukirjastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26561
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3d5a17cb-4de5-4991-9b98-f025e4bf34a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201102161777.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viitasalo, Suvi Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla kirjallisuus opetus koulukirjastot opetussuunnitelmat konstruktivismi Kirjallisuus Literature 304 perusopetus yläkoulu
title Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
title_full Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
title_fullStr Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
title_full_unstemmed Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
title_short Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
title_sort koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
title_txtP Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
topic kirjallisuus opetus koulukirjastot opetussuunnitelmat konstruktivismi Kirjallisuus Literature 304 perusopetus yläkoulu
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature kirjallisuus konstruktivismi koulukirjastot opetus opetussuunnitelmat perusopetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26561 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102161777
work_keys_str_mv AT viitasalosuvi koulukirjastonkirjallisuudenkonstruktivististaopetustatukevanmateriaalinvalintaper