Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier.

Tutkielmamme tarkoituksena on ottaa selvää yläasteen ruotsin opettajien käsityksiä oppilaista, joilla on dysleksia sekä miten he ottavat tällaiset oppilaat opetuksessa huomioon. Tämän lisäksi haluamme selvittää, mitä oppimisstrategiat merkitsevät heille ja kuinka he tuovat niitä esille opetuksessaan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Mäenpää, Anni, Pöyhönen, Timo
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26543
_version_ 1826225806286782464
author Mäenpää, Anni Pöyhönen, Timo
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäenpää, Anni Pöyhönen, Timo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäenpää, Anni Pöyhönen, Timo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäenpää, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmamme tarkoituksena on ottaa selvää yläasteen ruotsin opettajien käsityksiä oppilaista, joilla on dysleksia sekä miten he ottavat tällaiset oppilaat opetuksessa huomioon. Tämän lisäksi haluamme selvittää, mitä oppimisstrategiat merkitsevät heille ja kuinka he tuovat niitä esille opetuksessaan. Käytimme Oxfordin (1990) strategialuokittelua opettajien mainitsemien strategioiden luokitteluun. Opettajien tapaa opettaa oppimisstrategioita vertasimme Pearsonin ja Dolen (1987) malliin. Lisäksi selvitimme opettajien kokemuksia opettajankoulutuksesta ja siitä millaiset valmiudet se antaa lukioppilaiden tukemiseen ja oppimisstrategioiden opettamiseen. Käytimme tutkimuksessamme kvalitatiivisia metodeja. Toteutimme kaksi teemahaastattelua, joiden avulla pyrimme löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Haastateltavat olivat opettajia, jotka olivat toimineet opettajan virassa noin viisi vuotta. Tutkimusmateriaalimme oli kattava, sillä haastateltavat olivat motivoituneita ja vastasivat kysymyksiin avoimesti. Vastauksista käy ilmi, että opettajien opetusmenetelmät olivat monipuolisia. Vaikeiden lukioppilaiden määrä luokassa vaikuttaa opettajien käyttämien eriyttävien tehtävien määrään. Tutkimuksemme mukaan opettajilla oli kokemusta erilaisten oppimisstrategioiden opetuksesta, mutta ne eivät vastanneet täysin Pearsonin ja Dolen mallia. Opettajien mielestä opettajankoulutus ei anna riittäviä valmiuksia opettaa oppilaita, joilla on luki- ja kirjoitusvaikeusia. Tutkimustulosten perusteella voimme sanoa, että opettajankoulutusta tulisi kehittää. Koulutuksessa on havaittavissa puutteita kun kyseessä on erilaisten oppilaiden kohtaaminen ja heidän opettaminen. Lisäksi koulutukseen tulisi lisätä tietoa oppimisstrategioiden opettamisesta.
first_indexed 2012-12-06T00:01:25Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4enp\u00e4\u00e4, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6yh\u00f6nen, Timo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-10T11:15:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-10T11:15:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26543", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmamme tarkoituksena on ottaa selv\u00e4\u00e4 yl\u00e4asteen ruotsin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaista, joilla on dysleksia sek\u00e4 miten he ottavat t\u00e4llaiset oppilaat opetuksessa huomioon. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi haluamme selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 oppimisstrategiat merkitsev\u00e4t heille ja kuinka he tuovat niit\u00e4 esille opetuksessaan. K\u00e4ytimme Oxfordin (1990) strategialuokittelua opettajien mainitsemien strategioiden luokitteluun. Opettajien tapaa opettaa oppimisstrategioita vertasimme Pearsonin ja Dolen (1987) malliin. Lis\u00e4ksi selvitimme opettajien kokemuksia opettajankoulutuksesta ja siit\u00e4 millaiset valmiudet se antaa lukioppilaiden tukemiseen ja oppimisstrategioiden opettamiseen.\r\n\r\nK\u00e4ytimme tutkimuksessamme kvalitatiivisia metodeja. Toteutimme kaksi teemahaastattelua, joiden avulla pyrimme l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastauksia tutkimuskysymyksiimme. Haastateltavat olivat opettajia, jotka olivat toimineet opettajan virassa noin viisi vuotta. Tutkimusmateriaalimme oli kattava, sill\u00e4 haastateltavat olivat motivoituneita ja vastasivat kysymyksiin avoimesti. \r\n\r\nVastauksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 opettajien opetusmenetelm\u00e4t olivat monipuolisia. Vaikeiden lukioppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 luokassa vaikuttaa opettajien k\u00e4ytt\u00e4mien eriytt\u00e4vien teht\u00e4vien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Tutkimuksemme mukaan opettajilla oli kokemusta erilaisten oppimisstrategioiden opetuksesta, mutta ne eiv\u00e4t vastanneet t\u00e4ysin Pearsonin ja Dolen mallia. Opettajien mielest\u00e4 opettajankoulutus ei anna riitt\u00e4vi\u00e4 valmiuksia opettaa oppilaita, joilla on luki- ja kirjoitusvaikeusia.\r\n\r\nTutkimustulosten perusteella voimme sanoa, ett\u00e4 opettajankoulutusta tulisi kehitt\u00e4\u00e4. Koulutuksessa on havaittavissa puutteita kun kyseess\u00e4 on erilaisten oppilaiden kohtaaminen ja heid\u00e4n opettaminen. Lis\u00e4ksi koulutukseen tulisi lis\u00e4t\u00e4 tietoa oppimisstrategioiden opettamisesta.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Asa Palviainen (asapalv@jyu.fi) on 2011-02-10T11:15:57Z\nNo. of bitstreams: 1\nAnni_M\u00e4enp\u00e4\u00e4_och_Timo_P\u00f6yh\u00f6nen_prosem2_vt2010.pdf: 190964 bytes, checksum: 2ec64e9ae69d5310df365748322b0332 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-10T11:15:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nAnni_M\u00e4enp\u00e4\u00e4_och_Timo_P\u00f6yh\u00f6nen_prosem2_vt2010.pdf: 190964 bytes, checksum: 2ec64e9ae69d5310df365748322b0332 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dyslexi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4s- och skrivsv\u00e5righeter", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inl\u00e4rningsstrategier", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00f6gstadiet", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rares uppfattningar om dyslexi och inl\u00e4rningsstrategier p\u00e5 h\u00f6gstadiet. Tv\u00e5 fallstudier.", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102101761", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26543
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a289edfd-a727-4587-ba69-df28b3901518\/download","text":"Anni_M\u00e4enp\u00e4\u00e4_och_Timo_P\u00f6yh\u00f6nen_prosem2_vt2010.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäenpää, Anni Pöyhönen, Timo Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier. dyslexi läs- och skrivsvårigheter inlärningsstrategier högstadiet Swedish Ruotsin kieli
title Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier.
title_full Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier.
title_fullStr Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier. Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier.
title_full_unstemmed Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier. Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier.
title_short Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier.
title_sort svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet två fallstudier
title_txtP Svensklärares uppfattningar om dyslexi och inlärningsstrategier på högstadiet. Två fallstudier.
topic dyslexi läs- och skrivsvårigheter inlärningsstrategier högstadiet Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish dyslexi högstadiet inlärningsstrategier läs- och skrivsvårigheter
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26543 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102101761
work_keys_str_mv AT mäenpääanni svenskläraresuppfattningaromdyslexiochinlärningsstrategierpåhögstadiettvåfallstudier