Liikemerkki viestinä fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä

Tutkimus tarkastelee Helsingin yliopiston liikemerkkiä fenomenologisin tavoin ja semioottisia viestejä tulkiten. Siinä käydään läpi liikemerkin synty ja sen välittämän viestin kehitys kahden uudistuksen kautta. Työssä tarkastellaan myös liikemerkin vaikutusta organisaation yrityskuvaan ja visuaalise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kovero, Tapio
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26524
_version_ 1826225697500168192
author Kovero, Tapio
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kovero, Tapio Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kovero, Tapio Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kovero, Tapio
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee Helsingin yliopiston liikemerkkiä fenomenologisin tavoin ja semioottisia viestejä tulkiten. Siinä käydään läpi liikemerkin synty ja sen välittämän viestin kehitys kahden uudistuksen kautta. Työssä tarkastellaan myös liikemerkin vaikutusta organisaation yrityskuvaan ja visuaaliseen kokonaisilmeeseen. Tutkimuksessa tärkeässä roolissa on toteutetuista julkaisuista koostuva Portfolio -osuus, ja niiden kautta tehty liikemerkin roolin ja graafisen ohjeistamisen analysointi. Graafisen suunnittelijan työ koostuu graafisen ohjeiston määrittelemien sääntöjen noudattamisesta ja etsivästä uuden luomisesta. Aina silloin tällöin nuo kaksi roolia risteävät ja vaikuttavat toisiinsa. Tutkimustyöni ja etenkin sen käytännön osan avulla etsin niitä tekijöitä ja elementtejä, joiden avulla suunnittelija voi ottaa haltuun yhtenäisen, esteettisen tavan luoda uusia tuotteita visuaalisen ilmeen sääntöjen puitteissa. Sen rinnalla analysoin keinoja, joilla hän voi hallita uutta luovan ja varioivan viestin välittämisen ja ilmeen rakentamisen. Tutkimustyössäni tarkastelen lisäksi ohjeistamisen vaikutusta toteutettuihin julkaisuihin ja liikemerkin viestiin, sekä muutoksia ohjeistamisessa ja muutoksien vaikutuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:50:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kovero, Tapio", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-04T13:49:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-04T13:49:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1148040", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26524", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee Helsingin yliopiston liikemerkki\u00e4 fenomenologisin tavoin ja semioottisia viestej\u00e4 tulkiten. Siin\u00e4 k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi liikemerkin synty ja sen v\u00e4litt\u00e4m\u00e4n viestin kehitys kahden uudistuksen kautta. Ty\u00f6ss\u00e4 tarkastellaan my\u00f6s liikemerkin vaikutusta organisaation yrityskuvaan ja visuaaliseen kokonaisilmeeseen.\r\n\r\nTutkimuksessa t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa on toteutetuista julkaisuista koostuva Portfolio -osuus, ja niiden kautta tehty liikemerkin roolin ja graafisen ohjeistamisen analysointi. Graafisen suunnittelijan ty\u00f6 koostuu graafisen ohjeiston m\u00e4\u00e4rittelemien s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen noudattamisesta ja etsiv\u00e4st\u00e4 uuden luomisesta. Aina silloin t\u00e4ll\u00f6in nuo kaksi roolia riste\u00e4v\u00e4t ja vaikuttavat toisiinsa. Tutkimusty\u00f6ni ja etenkin sen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n osan avulla etsin niit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ja elementtej\u00e4, joiden avulla suunnittelija voi ottaa haltuun yhten\u00e4isen, esteettisen tavan luoda uusia tuotteita visuaalisen ilmeen s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen puitteissa. Sen rinnalla analysoin keinoja, joilla h\u00e4n voi hallita uutta luovan ja varioivan viestin v\u00e4litt\u00e4misen ja ilmeen rakentamisen.\r\n\r\nTutkimusty\u00f6ss\u00e4ni tarkastelen lis\u00e4ksi ohjeistamisen vaikutusta toteutettuihin julkaisuihin ja liikemerkin viestiin, sek\u00e4 muutoksia ohjeistamisessa ja muutoksien vaikutuksia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tapio Kovero (tamikove) on 2011-02-04 13:49:01.061487. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-02-04T13:49:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201102041746.pdf: 5815420 bytes, checksum: c9022f0df7786b211fde2a1511619543 (MD5)\r\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 11d65c489f69bf1cb6a9df385a146bba (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-04T13:49:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201102041746.pdf: 5815420 bytes, checksum: c9022f0df7786b211fde2a1511619543 (MD5)\r\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 11d65c489f69bf1cb6a9df385a146bba (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Helsingin yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikemerkki viestin\u00e4 : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102041746", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikemerkit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yrityskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semiotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26524
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8dc26fcc-982a-4594-92bf-4d5b68972a55\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201102041746.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kovero, Tapio Liikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä Helsingin yliopisto Taidekasvatus Art Education 311 liikemerkit viestit yrityskuva semiotiikka fenomenologia
title Liikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä
title_full Liikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä
title_fullStr Liikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä Liikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä
title_full_unstemmed Liikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä Liikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä
title_short Liikemerkki viestinä
title_sort liikemerkki viestinä fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus helsingin yliopiston liikemerkistä
title_sub fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä
title_txtP Liikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä
topic Helsingin yliopisto Taidekasvatus Art Education 311 liikemerkit viestit yrityskuva semiotiikka fenomenologia
topic_facet 311 Art Education Helsingin yliopisto Taidekasvatus fenomenologia liikemerkit semiotiikka viestit yrityskuva
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26524 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102041746
work_keys_str_mv AT koverotapio liikemerkkiviestinäfenomenologinenjasemioottinentapaustutkimushelsinginyliopistonlii