Kenellä on valta vaikuttaa? eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan

Tutkin työssäni, miten eri-ikäiset peruskoululaiset hahmottavat eri vallankäytön rakenteiden ympärillään rakentuvan. Kenellä koululaiset hahmottavat olevan valtaa vaikuttaa yhteisiin asioihin ja millaisina he näkevät omat vaikuttamisen mahdollisuutensa näiden rakenteiden keskellä? Aihetta on tärkeä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huuhtanen, Helinä
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26511
_version_ 1826225764623712256
author Huuhtanen, Helinä
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huuhtanen, Helinä Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huuhtanen, Helinä Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huuhtanen, Helinä
datasource_str_mv jyx
description Tutkin työssäni, miten eri-ikäiset peruskoululaiset hahmottavat eri vallankäytön rakenteiden ympärillään rakentuvan. Kenellä koululaiset hahmottavat olevan valtaa vaikuttaa yhteisiin asioihin ja millaisina he näkevät omat vaikuttamisen mahdollisuutensa näiden rakenteiden keskellä? Aihetta on tärkeä tutkia, sillä jo valtakunnallinen opetussuunnitelma nimeää yhdeksi koulujen keskeiseksi tehtäväksi kansalaisten kasvattamisen aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Koulutuksen pitäisi tarjota paitsi tietoja tuosta yhteiskunnasta myös taitoja sen kehittämiseen. Silti tavoitteet tuntuvat toteutuvan valjusti etenkin alakoulujen puolella. Jotta osallistumiseen ja vaikuttamiseen liittyvää koulukulttuuria ja opetusta olisi mielekästä lähteä kehittämään, on ensin oltava selvillä siitä, millä tavoin lapset itse näitä asioita hahmottavat ja kokevat. Tätä olen selvittänyt valitsemalla tutkimuskohteikseni kaksi yhtenäiskoulua, joista molemmista on haastateltu yhteensä 20 oppilasta vuosiluokilta 1, 3, 6 ja 9, yhteensä siis 40 lasta. Tätä kautta olen rakentanut kuvaa, kuinka lasten yhteiskunnalliset käsitykset ja ajattelu peruskoulun edetessä kehittyvät. Oppilaiden omat näkemykset ja asenteet ovat niin ikään muodostuneet tärkeiksi. Teoreettisena taustana työssäni kulkee kaksi juonnetta: yhtäältä ajattelunkehityksen psykologinen luonne mutta myös aihepiirin laajempi, yhteiskunnallinen ulottuvuus. Tutkimusmetodinani käytän ryhmähaastatteluna toteutettua teemahaastattelua. Aineiston analysointitapana olen käyttänyt litteroidun haastattelumateriaalin purkamista teemahaastattelurungon avulla. Tutkielmani perusteella eri-ikäiset peruskoululaiset hahmottavat monipuolisesti eri toimija- ja vaikuttajatasoja. Omat vaikuttamismahdollisuudet koetaan näiden keskellä kuitenkin hyvin vähäisiksi, etenkin koulumaailman puolella. Työssä nousee huolestuttavasti esiin, etteivät oppilaat koe saavansa omaa ääntään kuuluviin koulussa tai pysty vaikuttamaan sen toimintaan. Tällä koettiin olevan suora yhteys koulussa viihtymiseen ja omien osallistumis- ja elämänhallintaitojen oppimiseen. Yhteiskunnallista ja etenkin osallistumiseen ja päättämiseen liittyvää opetusta toivottiinkin monin paikoin lisää. Osallistumismahdollisuuden vähyydellä näytti olevan suora yhteys myös oppilaiden asenteisiin: pessimistisyys ja passiivisuus yhteisiin asioihin osallistumista kohtaan lisääntyivät peruskoulun edetessä. Myös oppilaskunnan aktiivisuudessa ilmeni koulujen välillä eroja. Tämä kielii siitä, että lapsen kouluympäristöllä voi olla suurta vaikutusta siihen, millaisiksi hän omat vaikuttamisen mahdollisuutensa kokee. Tutkielmani vahvistaa näkemystä, että peruskoulun ja etenkin jo alakoulun puolella toteutettavaa kansalaiskasvatusta ja oppilaiden omia osallistumismahdollisuuksia tarvitaan lisää. Etenkin omien vaikuttamismahdollisuuksien tarjoamisella voisi olla suuri merkitys nuorten asenteisiin ja tätä kautta opetussuunnitelman tavoitteleman, aktiivisen kansalaisuuden syntyyn.
first_indexed 2023-03-22T09:58:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huuhtanen, Helin\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-03T07:25:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-03T07:25:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1147831", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26511", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin ty\u00f6ss\u00e4ni, miten eri-ik\u00e4iset peruskoululaiset hahmottavat eri vallank\u00e4yt\u00f6n rakenteiden ymp\u00e4rill\u00e4\u00e4n rakentuvan. Kenell\u00e4 koululaiset hahmottavat olevan valtaa vaikuttaa yhteisiin asioihin ja millaisina he n\u00e4kev\u00e4t omat vaikuttamisen mahdollisuutensa n\u00e4iden rakenteiden keskell\u00e4? Aihetta on t\u00e4rke\u00e4 tutkia, sill\u00e4 jo valtakunnallinen opetussuunnitelma nime\u00e4\u00e4 yhdeksi koulujen keskeiseksi teht\u00e4v\u00e4ksi kansalaisten kasvattamisen\naktiivisiksi yhteiskunnan j\u00e4seniksi. Koulutuksen pit\u00e4isi tarjota paitsi tietoja tuosta yhteiskunnasta my\u00f6s taitoja sen kehitt\u00e4miseen. Silti tavoitteet tuntuvat toteutuvan valjusti etenkin alakoulujen puolella.\n\nJotta osallistumiseen ja vaikuttamiseen liittyv\u00e4\u00e4 koulukulttuuria ja opetusta olisi mielek\u00e4st\u00e4 l\u00e4hte\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, on ensin oltava selvill\u00e4 siit\u00e4, mill\u00e4 tavoin lapset itse n\u00e4it\u00e4 asioita hahmottavat ja kokevat. T\u00e4t\u00e4 olen selvitt\u00e4nyt valitsemalla tutkimuskohteikseni kaksi yhten\u00e4iskoulua, joista molemmista on haastateltu yhteens\u00e4 20 oppilasta vuosiluokilta\n1, 3, 6 ja 9, yhteens\u00e4 siis 40 lasta. T\u00e4t\u00e4 kautta olen rakentanut kuvaa, kuinka lasten yhteiskunnalliset k\u00e4sitykset ja ajattelu peruskoulun edetess\u00e4 kehittyv\u00e4t. Oppilaiden omat n\u00e4kemykset ja asenteet ovat niin ik\u00e4\u00e4n muodostuneet t\u00e4rkeiksi.\n\nTeoreettisena taustana ty\u00f6ss\u00e4ni kulkee kaksi juonnetta: yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 ajattelunkehityksen psykologinen luonne mutta my\u00f6s aihepiirin laajempi, yhteiskunnallinen ulottuvuus. Tutkimusmetodinani k\u00e4yt\u00e4n ryhm\u00e4haastatteluna toteutettua teemahaastattelua. Aineiston analysointitapana olen k\u00e4ytt\u00e4nyt litteroidun haastattelumateriaalin purkamista teemahaastattelurungon avulla.\n\nTutkielmani perusteella eri-ik\u00e4iset peruskoululaiset hahmottavat monipuolisesti eri toimija- ja vaikuttajatasoja. Omat vaikuttamismahdollisuudet koetaan n\u00e4iden keskell\u00e4 kuitenkin hyvin v\u00e4h\u00e4isiksi, etenkin koulumaailman puolella. Ty\u00f6ss\u00e4 nousee huolestuttavasti\nesiin, etteiv\u00e4t oppilaat koe saavansa omaa \u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4n kuuluviin koulussa tai\npysty vaikuttamaan sen toimintaan. T\u00e4ll\u00e4 koettiin olevan suora yhteys koulussa viihtymiseen ja omien osallistumis- ja el\u00e4m\u00e4nhallintaitojen oppimiseen. Yhteiskunnallista ja etenkin osallistumiseen ja p\u00e4\u00e4tt\u00e4miseen liittyv\u00e4\u00e4 opetusta toivottiinkin monin paikoin lis\u00e4\u00e4. Osallistumismahdollisuuden v\u00e4hyydell\u00e4 n\u00e4ytti olevan suora yhteys\nmy\u00f6s oppilaiden asenteisiin: pessimistisyys ja passiivisuus yhteisiin asioihin osallistumista kohtaan lis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t peruskoulun edetess\u00e4. My\u00f6s oppilaskunnan aktiivisuudessa ilmeni koulujen v\u00e4lill\u00e4 eroja. T\u00e4m\u00e4 kielii siit\u00e4, ett\u00e4 lapsen kouluymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 voi olla suurta vaikutusta siihen, millaisiksi h\u00e4n omat vaikuttamisen mahdollisuutensa kokee.\n\nTutkielmani vahvistaa n\u00e4kemyst\u00e4, ett\u00e4 peruskoulun ja etenkin jo alakoulun puolella toteutettavaa kansalaiskasvatusta ja oppilaiden omia osallistumismahdollisuuksia tarvitaan lis\u00e4\u00e4. Etenkin omien vaikuttamismahdollisuuksien tarjoamisella voisi olla suuri merkitys nuorten asenteisiin ja t\u00e4t\u00e4 kautta opetussuunnitelman tavoitteleman, aktiivisen kansalaisuuden syntyyn.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Helin\u00e4 Huuhtanen (sihehuuh) on 2011-02-03 07:25:26.877191. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-02-03T07:25:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102031735.pdf: 1057735 bytes, checksum: da33a1e33fd8b856c066f7b4ac33f73e (MD5)\nlicense.html: 5088 bytes, checksum: 5d35006ddb25d4dcf2f4dec890a42506 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-03T07:25:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102031735.pdf: 1057735 bytes, checksum: da33a1e33fd8b856c066f7b4ac33f73e (MD5)\nlicense.html: 5088 bytes, checksum: 5d35006ddb25d4dcf2f4dec890a42506 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "126 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ajattelun kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kansalaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kenell\u00e4 on valta vaikuttaa? : eri-ik\u00e4isten peruskoululaisten k\u00e4sityksi\u00e4 vallank\u00e4yt\u00f6n rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Eri-ik\u00e4isten peruskoululaisten k\u00e4sityksi\u00e4 vallank\u00e4yt\u00f6n rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102031735", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vallank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansalaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26511
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e7220619-587d-427e-8208-95a1412b5bf5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201102031735.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huuhtanen, Helinä Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan yhteiskunta ajattelun kehitys peruskoulu kansalaiskasvatus osallistuminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ajattelu vallankäyttö valta vaikuttaminen sosiaalipedagogiikka koululaiset
title Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
title_alt Eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
title_full Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
title_fullStr Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
title_full_unstemmed Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
title_short Kenellä on valta vaikuttaa?
title_sort kenellä on valta vaikuttaa eri ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
title_sub eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
title_txtP Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
topic yhteiskunta ajattelun kehitys peruskoulu kansalaiskasvatus osallistuminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ajattelu vallankäyttö valta vaikuttaminen sosiaalipedagogiikka koululaiset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ajattelu ajattelun kehitys kansalaiskasvatus koululaiset osallistuminen peruskoulu sosiaalipedagogiikka vaikuttaminen vallankäyttö valta yhteiskunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26511 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102031735
work_keys_str_mv AT huuhtanenhelinä kenelläonvaltavaikuttaaeriikäistenperuskoululaistenkäsityksiävallankäytönrakente