Summary: | Nurmela, Kristiina
Julkisen hallinnon verkkopalveluiden saavutettavuus
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 24 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salminen, Airi
Tutkielmassa tarkastellaan julkisen hallinnon verkkosivustojen saavutettavuu-den tilaa 2000-luvulla. Tutkielman alkuosassa perehdytään aiheeseen ja käy-dään läpi tärkeimmät käsitteet. Varsinaisessa tutkimusosiossa aihetta käsitel-lään kolmessa erillisessä osassa. Ensimmäisessä osassa keskitytään saavutetta-vuuden tilaan ja sen kehitykseen 2000-luvulla. Toisessa osassa aihetta käsitel-lään globaalilla tasolla ja tarkastellaan eri maiden välistä vertailua verkkosivus-tojen saavutettavuuden toteutumisessa. Kolmannessa osassa nostetaan esiin aiheesta tehtyjen tutkimusten pohjalta yleisimmät ongelmakohdat, jotka aiheut-tavat esteitä vammaisille henkilöille selattaessa verkkosivuja.
Aineistona on aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset ja menetelmänä kirjal-lisuuskatsaus. Tutkimukset on tehty vuosina 2002–2010 ja niissä on käytetty analysoinnin pohjana WCAG 1.0 ja WCAG 2.0 saavutettavuusohjeistuksia.
Tuloksista käy ilmi, että saavutettavuus ei toteudu vielä julkisella sektoril-la kovin hyvin. Suurimmassa osassa tutkimuksista sivustot eivät läpäisseet W3C:n saavutettavuuden vakavuusluokituksen minimitasoa eli A-tasoa. Glo-baalilla tasolla sivustojen saavutettavuudessa on eroja. Suurimmaksi selittäväk-si tekijäksi nousee kunkin maan lainsäädäntö. Mitä tiukempi lainsäädäntö maassa on saavutettavuuden suhteen, sitä tarkemmin myös saavutettavuusoh-jeistuksia noudatetaan. Ylivoimaisesti suurin saavutettavuusongelma sivustoil-la on vaihtoehtoisten kuvatekstien puuttuminen niin kuvista kuin kuvien kal-taisista elementeistä.
|