Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta

Tutkimuksessa kartoitettiin kasvattajien ajatuksia, näkemyksiä ja kokemuksia vuorovaikutusleikki- / ryhmätheraplay-menetelmästä ja sen ohjaamisesta. Samalla selvitettiin menetelmän soveltuvuutta päivähoidon ja erityispäivähoidon henkilöstön käyttöön. Menetelmää ohjattiin päiväkodeissa ja kasvattajat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmi, Anja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25954
_version_ 1826225731556868096
author Salmi, Anja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salmi, Anja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salmi, Anja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salmi, Anja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa kartoitettiin kasvattajien ajatuksia, näkemyksiä ja kokemuksia vuorovaikutusleikki- / ryhmätheraplay-menetelmästä ja sen ohjaamisesta. Samalla selvitettiin menetelmän soveltuvuutta päivähoidon ja erityispäivähoidon henkilöstön käyttöön. Menetelmää ohjattiin päiväkodeissa ja kasvattajat ohjasivat ryhmiä päiväkotien lapsille. Tutkimusongelmat olivat 1) Miten ja miksi menetelmä soveltuu päiväkodin arjessa toteutettavaksi? 2) Miten menetelmää toteutetaan päiväkotien lapsiryhmissä? 3) Minkälaisia kokemuksia kasvattajilla on menetelmän mukaisesta lapsiryhmien ohjaamisesta ja menetelmän käyttöön kouluttautumisesta? Tutkimukseen osallistui 18 päivähoidon ja erityispäivähoidon kasvattajaa, jotka kaikki olivat naisia. Heistä osa oli ryhmätheraplay-ohjaajan koulutuksessa, yksi oli sen jo suorittanut, osa kasvattajista oli käynyt jonkun muun tai lyhyemmän koulutuksen ja osalla heistä ei ollut koulutusta menetelmän ohjaamiseen. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua sekä haastattelua täydentävää lomakekyselyä. Haastattelut pidettiin yksilö- ja parihaastatteluina. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimustulokset antavat monipuolisesti tietoa vuorovaikutusleikistä ja ryhmätheraplaysta päiväkotien lasten kanssa käytettävänä menetelmänä. Menetelmä nähtiin lapsille merkityksellisenä ja hyödyllisenä, ja sen katsottiin sopivan päivähoidon käyttöön. Suhtautuminen menetelmään oli hyvin myönteistä. Menetelmän toteutuksessa oli jonkin verran eroa ohjaajien kesken, vaikka toiminnan sisältö oli samankaltainen. Menetelmää sovellettiin omaan käyttöön, mutta pääosin sitä toteutettiin ohjeistuksen mukaisesti. Menetelmään kouluttautumisesta ja ryhmien ohjaajana toimimisesta kasvat-tajilla oli monenlaisia ajatuksia ja kokemuksia. Tuloksista saa yleiskuvan päivähoidossa ja erityispäivähoidossa toteutetuista ryhmistä ja niiden ohjaamisesta. Tässä tutkimuksessa esiintyi kuitenkin vähänlai-sesti menetelmään, siihen kouluttautumiseen ja ryhmien ohjaamiseen kohdistuvaa kritiikkiä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmi, Anja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-01-29T09:27:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-01-29T09:27:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1147482", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25954", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa kartoitettiin kasvattajien ajatuksia, n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia vuorovaikutusleikki- / ryhm\u00e4theraplay-menetelm\u00e4st\u00e4 ja sen ohjaamisesta. Samalla selvitettiin menetelm\u00e4n soveltuvuutta p\u00e4iv\u00e4hoidon ja erityisp\u00e4iv\u00e4hoidon henkil\u00f6st\u00f6n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Menetelm\u00e4\u00e4 ohjattiin p\u00e4iv\u00e4kodeissa ja kasvattajat ohjasivat ryhmi\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotien lapsille. \r\n Tutkimusongelmat olivat 1) Miten ja miksi menetelm\u00e4 soveltuu p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa toteutettavaksi? 2) Miten menetelm\u00e4\u00e4 toteutetaan p\u00e4iv\u00e4kotien lapsiryhmiss\u00e4? 3) Mink\u00e4laisia kokemuksia kasvattajilla on menetelm\u00e4n mukaisesta lapsiryhmien ohjaamisesta ja menetelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kouluttautumisesta? \r\n Tutkimukseen osallistui 18 p\u00e4iv\u00e4hoidon ja erityisp\u00e4iv\u00e4hoidon kasvattajaa, jotka kaikki olivat naisia. Heist\u00e4 osa oli ryhm\u00e4theraplay-ohjaajan koulutuksessa, yksi oli sen jo suorittanut, osa kasvattajista oli k\u00e4ynyt jonkun muun tai lyhyemm\u00e4n koulutuksen ja osalla heist\u00e4 ei ollut koulutusta menetelm\u00e4n ohjaamiseen. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua sek\u00e4 haastattelua t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4\u00e4 lomakekysely\u00e4. Haastattelut pidettiin yksil\u00f6- ja parihaastatteluina. Aineistoa analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. \r\n Tutkimustulokset antavat monipuolisesti tietoa vuorovaikutusleikist\u00e4 ja ryhm\u00e4theraplaysta p\u00e4iv\u00e4kotien lasten kanssa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n\u00e4 menetelm\u00e4n\u00e4. Menetelm\u00e4 n\u00e4htiin lapsille merkityksellisen\u00e4 ja hy\u00f6dyllisen\u00e4, ja sen katsottiin sopivan p\u00e4iv\u00e4hoidon k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Suhtautuminen menetelm\u00e4\u00e4n oli hyvin my\u00f6nteist\u00e4. Menetelm\u00e4n toteutuksessa oli jonkin verran eroa ohjaajien kesken, vaikka toiminnan sis\u00e4lt\u00f6 oli samankaltainen. Menetelm\u00e4\u00e4 sovellettiin omaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mutta p\u00e4\u00e4osin sit\u00e4 toteutettiin ohjeistuksen mukaisesti. Menetelm\u00e4\u00e4n kouluttautumisesta ja ryhmien ohjaajana toimimisesta kasvat-tajilla oli monenlaisia ajatuksia ja kokemuksia. \r\n Tuloksista saa yleiskuvan p\u00e4iv\u00e4hoidossa ja erityisp\u00e4iv\u00e4hoidossa toteutetuista ryhmist\u00e4 ja niiden ohjaamisesta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa esiintyi kuitenkin v\u00e4h\u00e4nlai-sesti menetelm\u00e4\u00e4n, siihen kouluttautumiseen ja ryhmien ohjaamiseen kohdistuvaa kritiikki\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anja Salmi (ankasalm) on 2011-01-29 09:27:31.137970. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-01-29T09:27:33Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201101291178.pdf: 2593694 bytes, checksum: d2d13c376f75c2046b2c30ca2ef9d0a5 (MD5)\r\nlicense.html: 5094 bytes, checksum: 156ea515d381ca332cba916bd6f1dfe5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-01-29T09:27:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201101291178.pdf: 2593694 bytes, checksum: d2d13c376f75c2046b2c30ca2ef9d0a5 (MD5)\r\nlicense.html: 5094 bytes, checksum: 156ea515d381ca332cba916bd6f1dfe5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "113 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4theraplay", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutusleikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Theraplay", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisp\u00e4iv\u00e4hoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuorovaikutusleikki\u00e4 ja ryhm\u00e4theraplayta p\u00e4iv\u00e4hoidossa : p\u00e4iv\u00e4kotien ja erityisp\u00e4iv\u00e4hoidon henkil\u00f6kunnan n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201101291178", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Theraplay", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisp\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25954
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b7c1a9b9-cfaa-470f-92eb-ac96793af03e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201101291178.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmi, Anja Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa : päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta ryhmätheraplay vuorovaikutusleikki Theraplay ohjaus erityispäivähoito päivähoito päiväkoti Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit lapset sosiaaliset suhteet vuorovaikutus
title Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa : päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta
title_full Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa : päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta
title_fullStr Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa : päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa : päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta
title_full_unstemmed Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa : päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa : päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta
title_short Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa
title_sort vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta
title_sub päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta
title_txtP Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa : päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta
topic ryhmätheraplay vuorovaikutusleikki Theraplay ohjaus erityispäivähoito päivähoito päiväkoti Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 päiväkodit lapset sosiaaliset suhteet vuorovaikutus
topic_facet 104 Early Childhood Education Theraplay Varhaiskasvatus erityispäivähoito lapset ohjaus päivähoito päiväkodit päiväkoti ryhmätheraplay sosiaaliset suhteet vuorovaikutus vuorovaikutusleikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25954 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101291178
work_keys_str_mv AT salmianja vuorovaikutusleikkiäjaryhmätheraplaytapäivähoidossapäiväkotienjaerityispäivähoidonhenk