Vuorovaikutusleikkiä ja ryhmätheraplayta päivähoidossa päiväkotien ja erityispäivähoidon henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia ohjaamastaan toiminnasta

Tutkimuksessa kartoitettiin kasvattajien ajatuksia, näkemyksiä ja kokemuksia vuorovaikutusleikki- / ryhmätheraplay-menetelmästä ja sen ohjaamisesta. Samalla selvitettiin menetelmän soveltuvuutta päivähoidon ja erityispäivähoidon henkilöstön käyttöön. Menetelmää ohjattiin päiväkodeissa ja kasvattajat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmi, Anja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25954
Description
Summary:Tutkimuksessa kartoitettiin kasvattajien ajatuksia, näkemyksiä ja kokemuksia vuorovaikutusleikki- / ryhmätheraplay-menetelmästä ja sen ohjaamisesta. Samalla selvitettiin menetelmän soveltuvuutta päivähoidon ja erityispäivähoidon henkilöstön käyttöön. Menetelmää ohjattiin päiväkodeissa ja kasvattajat ohjasivat ryhmiä päiväkotien lapsille. Tutkimusongelmat olivat 1) Miten ja miksi menetelmä soveltuu päiväkodin arjessa toteutettavaksi? 2) Miten menetelmää toteutetaan päiväkotien lapsiryhmissä? 3) Minkälaisia kokemuksia kasvattajilla on menetelmän mukaisesta lapsiryhmien ohjaamisesta ja menetelmän käyttöön kouluttautumisesta? Tutkimukseen osallistui 18 päivähoidon ja erityispäivähoidon kasvattajaa, jotka kaikki olivat naisia. Heistä osa oli ryhmätheraplay-ohjaajan koulutuksessa, yksi oli sen jo suorittanut, osa kasvattajista oli käynyt jonkun muun tai lyhyemmän koulutuksen ja osalla heistä ei ollut koulutusta menetelmän ohjaamiseen. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua sekä haastattelua täydentävää lomakekyselyä. Haastattelut pidettiin yksilö- ja parihaastatteluina. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimustulokset antavat monipuolisesti tietoa vuorovaikutusleikistä ja ryhmätheraplaysta päiväkotien lasten kanssa käytettävänä menetelmänä. Menetelmä nähtiin lapsille merkityksellisenä ja hyödyllisenä, ja sen katsottiin sopivan päivähoidon käyttöön. Suhtautuminen menetelmään oli hyvin myönteistä. Menetelmän toteutuksessa oli jonkin verran eroa ohjaajien kesken, vaikka toiminnan sisältö oli samankaltainen. Menetelmää sovellettiin omaan käyttöön, mutta pääosin sitä toteutettiin ohjeistuksen mukaisesti. Menetelmään kouluttautumisesta ja ryhmien ohjaajana toimimisesta kasvat-tajilla oli monenlaisia ajatuksia ja kokemuksia. Tuloksista saa yleiskuvan päivähoidossa ja erityispäivähoidossa toteutetuista ryhmistä ja niiden ohjaamisesta. Tässä tutkimuksessa esiintyi kuitenkin vähänlai-sesti menetelmään, siihen kouluttautumiseen ja ryhmien ohjaamiseen kohdistuvaa kritiikkiä.