Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa

Oksala, Janne & Raatikainen, Henri 2011. Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa. Jyväskylän Yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 64 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää taustatekijöiden yhteyttä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Oksala, Janne, Raatikainen, Henri
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25947
_version_ 1826225760793264128
author Oksala, Janne Raatikainen, Henri
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Oksala, Janne Raatikainen, Henri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oksala, Janne Raatikainen, Henri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Oksala, Janne
datasource_str_mv jyx
description Oksala, Janne & Raatikainen, Henri 2011. Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa. Jyväskylän Yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 64 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää taustatekijöiden yhteyttä liikunnanopettajien käsityksille eri didaktisten taitojen tärkeydestä liikunnanopetuksessa. Tutkimukseen osallistui 112 eri puolilla Suomea työskentelevää liikunnanopettajaa eri kouluasteilta. Tutkimus suoritettiin internet–kyselynä MrInterview ohjelman avulla. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2010. Tutkimuksessa vertailtiin eri taustamuuttujia, joita olivat sukupuoli, opetusaste, opetuskokemus ja ikä, suhteessa didaktisiin taitoihin. Didaktiset taidot muodostettiin kirjallisuuden pohjalta ja niitä olivat tuntien suunnittelu, instruktio, havainnointi, palautteenanto, opetusjärjestelyt, eriyttäminen ja arviointi. Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen SPSS for Windows 15.0 -ohjelmaa. Tutkimustulosten mukaan sukupuoli oli tutkimuksessa selkeästi opettajia erotteleva tekijä didaktisten taitojen koetussa tärkeydessä. Naiset pitivät miehiä tärkeämpänä tuntien suunnittelua, eriyttämistä, havainnointia, palautteenantoa ja käyttäytymisen arviointia. Opetusasteen osalta oli havaittavissa selkeät erot ensimmäisen, toisen ja kolmannen asteen välillä. Tuntien suunnittelua pidettiin yläkoulussa tärkeämpänä kuin toisella ja kolmannella asteella ja toisella asteella tärkeämpänä kuin kolmannella. Opetusjärjestelyjä pidettiin tärkeämpänä yläkoulussa ja toisella asteella kuin kolmannella asteella, yläkoulun ja toisen asteen välillä eroja ei ollut. Oppilaslähtöisiä opetusmenetelmiä pidettiin tärkeämpinä kolmannella asteella kuin toisella asteella ja yläkoulussa. Lisäksi toisella asteella opetusmenetelmien oppilaslähtöisyyttä pidettiin tärkeämpänä kuin yläkoulussa. Instruktiota pidettiin tärkeämpänä kolmannella asteella kuin yläkoulussa. Toisella asteella palautteenantoa pidettiin tärkeämpänä kuin kolmannella asteella. Liikuntataitojen arviointia pidettiin tärkeimpänä yläkoulussa ja arvostus laski toisella ja edelleen kolmannella asteella. Käyttäytymisen arvioinnin osalta eroja havaittiin verrattaessa yläkoulua ja toista astetta kolmanteen asteeseen. Yläkoulussa ja toisella asteella käyttäytymisen arviointia pidettiin tärkeämpänä kuin kolmannella asteella. Opetuskokemuksen suhteen eroja havaittiin oman ja oppilaiden toiminnan havainnoinnissa. Vähemmän opetuskokemusta omaavat pitivät sitä tärkeämpänä kuin erittäin kokeneet opettajat. Opettajien iällä oli yhteyttä kahteen didaktiseen taitoon. Keski-ikäiset opettajat pitivät opetusjärjestelyitä iäkkäitä opettajia tärkeämpänä ja nuoret ja keski-ikäiset pitivät liikuntataitojen arviointia iäkkäitä opettajia tärkeämpänä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksala, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raatikainen, Henri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-01-26T08:58:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-01-26T08:58:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1147328", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25947", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oksala, Janne & Raatikainen, Henri 2011. Taustatekij\u00f6iden yhteys didaktisten taitojen koettuun t\u00e4rkeyteen liikunnanopetuksessa. Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 64 sivua.\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 taustatekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 liikunnanopettajien k\u00e4sityksille eri didaktisten taitojen t\u00e4rkeydest\u00e4 liikunnanopetuksessa. Tutkimukseen osallistui 112 eri puolilla Suomea ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 liikunnanopettajaa eri kouluasteilta. Tutkimus suoritettiin internet\u2013kyselyn\u00e4 MrInterview ohjelman avulla. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2010.\r\n\r\nTutkimuksessa vertailtiin eri taustamuuttujia, joita olivat sukupuoli, opetusaste, opetuskokemus ja ik\u00e4, suhteessa didaktisiin taitoihin. Didaktiset taidot muodostettiin kirjallisuuden pohjalta ja niit\u00e4 olivat tuntien suunnittelu, instruktio, havainnointi, palautteenanto, opetusj\u00e4rjestelyt, eriytt\u00e4minen ja arviointi. Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en SPSS for Windows 15.0 -ohjelmaa.\r\n\r\nTutkimustulosten mukaan sukupuoli oli tutkimuksessa selke\u00e4sti opettajia erotteleva tekij\u00e4 didaktisten taitojen koetussa t\u00e4rkeydess\u00e4. Naiset pitiv\u00e4t miehi\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 tuntien suunnittelua, eriytt\u00e4mist\u00e4, havainnointia, palautteenantoa ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen arviointia.\r\n\r\nOpetusasteen osalta oli havaittavissa selke\u00e4t erot ensimm\u00e4isen, toisen ja kolmannen asteen v\u00e4lill\u00e4. Tuntien suunnittelua pidettiin yl\u00e4koulussa t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin toisella ja kolmannella asteella ja toisella asteella t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin kolmannella. Opetusj\u00e4rjestelyj\u00e4 pidettiin t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 yl\u00e4koulussa ja toisella asteella kuin kolmannella asteella, yl\u00e4koulun ja toisen asteen v\u00e4lill\u00e4 eroja ei ollut. Oppilasl\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 pidettiin t\u00e4rke\u00e4mpin\u00e4 kolmannella asteella kuin toisella asteella ja yl\u00e4koulussa. Lis\u00e4ksi toisella asteella opetusmenetelmien oppilasl\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4 pidettiin t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin yl\u00e4koulussa. Instruktiota pidettiin t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kolmannella asteella kuin yl\u00e4koulussa. Toisella asteella palautteenantoa pidettiin t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin kolmannella asteella. Liikuntataitojen arviointia pidettiin t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 yl\u00e4koulussa ja arvostus laski toisella ja edelleen kolmannella asteella. K\u00e4ytt\u00e4ytymisen arvioinnin osalta eroja havaittiin verrattaessa yl\u00e4koulua ja toista astetta kolmanteen asteeseen. Yl\u00e4koulussa ja toisella asteella k\u00e4ytt\u00e4ytymisen arviointia pidettiin t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin kolmannella asteella.\r\n\r\nOpetuskokemuksen suhteen eroja havaittiin oman ja oppilaiden toiminnan havainnoinnissa. V\u00e4hemm\u00e4n opetuskokemusta omaavat pitiv\u00e4t sit\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin eritt\u00e4in kokeneet opettajat. Opettajien i\u00e4ll\u00e4 oli yhteytt\u00e4 kahteen didaktiseen taitoon. Keski-ik\u00e4iset opettajat pitiv\u00e4t opetusj\u00e4rjestelyit\u00e4 i\u00e4kk\u00e4it\u00e4 opettajia t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 ja nuoret ja keski-ik\u00e4iset pitiv\u00e4t liikuntataitojen arviointia i\u00e4kk\u00e4it\u00e4 opettajia t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henri Raatikainen (hetaraat) on 2011-01-26 08:58:51.233393. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-01-26T08:58:52Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201101261172.pdf: 145978 bytes, checksum: e331c5bc2e2808c2df2b911b23158c90 (MD5)\r\nlicense.html: 5494 bytes, checksum: a469357b19bb48c7927ad4cff421ac8a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-01-26T08:58:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201101261172.pdf: 145978 bytes, checksum: e331c5bc2e2808c2df2b911b23158c90 (MD5)\r\nlicense.html: 5494 bytes, checksum: a469357b19bb48c7927ad4cff421ac8a (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "didaktiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "t\u00e4rkeys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taustatekij\u00f6iden yhteys didaktisten taitojen koettuun t\u00e4rkeyteen liikunnanopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201101261172", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "didaktiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25947
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6d4b7df4-c29f-4227-ba5d-64b913f5fca8\/download","text":"URN NBN fi jyu-201101261172.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksala, Janne Raatikainen, Henri Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa liikunnanopettaja didaktiset taidot tärkeys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat didaktiikka liikuntakasvatus opetusmenetelmät
title Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa
title_full Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa
title_fullStr Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa
title_short Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa
title_sort taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa
title_txtP Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa
topic liikunnanopettaja didaktiset taidot tärkeys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat didaktiikka liikuntakasvatus opetusmenetelmät
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education didaktiikka didaktiset taidot liikunnanopettaja liikunnanopettajat liikuntakasvatus opetusmenetelmät tärkeys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25947 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101261172
work_keys_str_mv AT oksalajanne taustatekijöidenyhteysdidaktistentaitojenkoettuuntärkeyteenliikunnanopetuksessa