Tukea kirjoittamiseen etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kirjoittamisesta osana yliopisto-opiskelun arkea. Jyväskylän yliopistolla järjestettiin keväällä 2009 kielikeskuksen ”Tukea kirjoittamiseen” -kurssi, jonka kautta aineisto kerättiin. Halusin tutkia millaisia kokemuksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moskari, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25863
_version_ 1826225722902970368
author Moskari, Sari
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Moskari, Sari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Moskari, Sari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Moskari, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kirjoittamisesta osana yliopisto-opiskelun arkea. Jyväskylän yliopistolla järjestettiin keväällä 2009 kielikeskuksen ”Tukea kirjoittamiseen” -kurssi, jonka kautta aineisto kerättiin. Halusin tutkia millaisia kokemuksia opiskelijoilla on kirjoittamisesta sekä mitkä asiat ovat opiskelijoiden kirjoittamishaasteiden taustalla. Halusin myös selvittää millä tavoin opiskelijat kokivat vertaisryhmään perustuvan Tukea kirjoittamiseen -kurssin tukevan heidän kirjoittamisvalmiuksiaan. Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusjoukkoon kuului kuusitoista Jyväskylän yliopiston opiskelijaa. Aineistonkeruutapa oli etnografinen, joten aineisto koostui monista erilaisista aineistomuodoista. Aineisto muodostui opiskelijoiden kirjoittamista ”Minä kirjoittajana” -kirjoitelmista, heidän täyttämistään esitietolomakkeista, omista havainnoistani Tukea kirjoittamiseen -kurssilta sekä kurssin loppupalautteista. Aineistoa syvennettiin kurssin lopuksi haastattelemalla seitsemää kurssin opiskelijaa. Aineistonkeruu toteutettiin keväällä 2009 Tukea kirjoittamiseen -kurssin toteuttamisen aikana. Tutkimustulosten mukaan Tukea kirjoittamiseen -kurssille osallistuneet opiskelijat kokevat kirjoittamisen ongelmalähtöisesti. Kirjoittaminen koetaan haastavaksi opiskelun vaatiman tieteellisen kirjoittamistyylin takia. Opiskelijoiden kirjoittamisongelmat jakautuvat kirjoittamisen eri osa-alueille. Tutkimustulosten mukaan kirjoittamisongelmien ja hyvien kirjoittajataitojen taustalla vaikuttavat ympäristö, opiskelutaidot, kognitiiviset kyvyt, opiskelijan omaamat tiedot kirjoittamisesta, opiskelijan aiemmat kokemukset ja tunteet. Tukea kirjoittamiseen -kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kirjoittamishaasteita tukivat parhaiten sosiaalinen vuorovaikutus, käytännön työkalut, kirjoittamisen reflektointi sekä kirjoittamisprosessin ohjaus ja palautteen saaminen. Tätä tutkimusta voisi tulevaisuudessa hyödyntää suunnitellessa ja kehittäessä uusia keinoja tukea opiskelijoiden kirjoittamista. Yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteiden huomiointi on tärkeää esteettömään yliopistoon pyrkiessä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Moskari, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-01-24T11:42:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-01-24T11:42:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1147126", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25863", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kirjoittamisesta osana yliopisto-opiskelun arkea. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistolla j\u00e4rjestettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2009 kielikeskuksen \u201dTukea kirjoittamiseen\u201d -kurssi, jonka kautta aineisto ker\u00e4ttiin. Halusin tutkia millaisia kokemuksia opiskelijoilla on kirjoittamisesta sek\u00e4 mitk\u00e4 asiat ovat opiskelijoiden kirjoittamishaasteiden taustalla. Halusin my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 mill\u00e4 tavoin opiskelijat kokivat vertaisryhm\u00e4\u00e4n perustuvan Tukea kirjoittamiseen -kurssin tukevan heid\u00e4n kirjoittamisvalmiuksiaan.\nTutkimusote oli laadullinen. Tutkimusjoukkoon kuului kuusitoista Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijaa. Aineistonkeruutapa oli etnografinen, joten aineisto koostui monista erilaisista aineistomuodoista. Aineisto muodostui opiskelijoiden kirjoittamista \u201dMin\u00e4 kirjoittajana\u201d -kirjoitelmista, heid\u00e4n t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4\u00e4n esitietolomakkeista, omista havainnoistani Tukea kirjoittamiseen -kurssilta sek\u00e4 kurssin loppupalautteista. Aineistoa syvennettiin kurssin lopuksi haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 kurssin opiskelijaa. Aineistonkeruu toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2009 Tukea kirjoittamiseen -kurssin toteuttamisen aikana.\nTutkimustulosten mukaan Tukea kirjoittamiseen -kurssille osallistuneet opiskelijat kokevat kirjoittamisen ongelmal\u00e4ht\u00f6isesti. Kirjoittaminen koetaan haastavaksi opiskelun vaatiman tieteellisen kirjoittamistyylin takia. Opiskelijoiden kirjoittamisongelmat jakautuvat kirjoittamisen eri osa-alueille. Tutkimustulosten mukaan kirjoittamisongelmien ja hyvien kirjoittajataitojen taustalla vaikuttavat ymp\u00e4rist\u00f6, opiskelutaidot, kognitiiviset kyvyt, opiskelijan omaamat tiedot kirjoittamisesta, opiskelijan aiemmat kokemukset ja tunteet. Tukea kirjoittamiseen -kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kirjoittamishaasteita tukivat parhaiten sosiaalinen vuorovaikutus, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6kalut, kirjoittamisen reflektointi sek\u00e4 kirjoittamisprosessin ohjaus ja palautteen saaminen.\nT\u00e4t\u00e4 tutkimusta voisi tulevaisuudessa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 suunnitellessa ja kehitt\u00e4ess\u00e4 uusia keinoja tukea opiskelijoiden kirjoittamista. Yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteiden huomiointi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 esteett\u00f6m\u00e4\u00e4n yliopistoon pyrkiess\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2011-01-24 11:42:22.461545. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-01-24T11:42:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201101241089.pdf: 1061846 bytes, checksum: adc30b1af3233ab78c0b7ee29a205cef (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-01-24T11:42:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201101241089.pdf: 1061846 bytes, checksum: adc30b1af3233ab78c0b7ee29a205cef (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201101241089", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoitustaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25863
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a14defc8-fb29-4c11-b427-635188b42bf1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201101241089.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moskari, Sari Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista korkeakouluopiskelu kirjoittaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 lukihäiriöt kirjoitustaito
title Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista
title_full Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista
title_fullStr Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista
title_full_unstemmed Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista
title_short Tukea kirjoittamiseen
title_sort tukea kirjoittamiseen etnografinen tutkimus yliopisto opiskelijoiden kirjoittamishaasteista
title_sub etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista
title_txtP Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista
topic korkeakouluopiskelu kirjoittaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 lukihäiriöt kirjoitustaito
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kirjoittaminen kirjoitustaito korkeakouluopiskelu lukihäiriöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25863 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101241089
work_keys_str_mv AT moskarisari tukeakirjoittamiseenetnografinentutkimusyliopistoopiskelijoidenkirjoittamishaasteist