Tukea kirjoittamiseen etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kirjoittamisesta osana yliopisto-opiskelun arkea. Jyväskylän yliopistolla järjestettiin keväällä 2009 kielikeskuksen ”Tukea kirjoittamiseen” -kurssi, jonka kautta aineisto kerättiin. Halusin tutkia millaisia kokemuksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moskari, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25863
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kirjoittamisesta osana yliopisto-opiskelun arkea. Jyväskylän yliopistolla järjestettiin keväällä 2009 kielikeskuksen ”Tukea kirjoittamiseen” -kurssi, jonka kautta aineisto kerättiin. Halusin tutkia millaisia kokemuksia opiskelijoilla on kirjoittamisesta sekä mitkä asiat ovat opiskelijoiden kirjoittamishaasteiden taustalla. Halusin myös selvittää millä tavoin opiskelijat kokivat vertaisryhmään perustuvan Tukea kirjoittamiseen -kurssin tukevan heidän kirjoittamisvalmiuksiaan. Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusjoukkoon kuului kuusitoista Jyväskylän yliopiston opiskelijaa. Aineistonkeruutapa oli etnografinen, joten aineisto koostui monista erilaisista aineistomuodoista. Aineisto muodostui opiskelijoiden kirjoittamista ”Minä kirjoittajana” -kirjoitelmista, heidän täyttämistään esitietolomakkeista, omista havainnoistani Tukea kirjoittamiseen -kurssilta sekä kurssin loppupalautteista. Aineistoa syvennettiin kurssin lopuksi haastattelemalla seitsemää kurssin opiskelijaa. Aineistonkeruu toteutettiin keväällä 2009 Tukea kirjoittamiseen -kurssin toteuttamisen aikana. Tutkimustulosten mukaan Tukea kirjoittamiseen -kurssille osallistuneet opiskelijat kokevat kirjoittamisen ongelmalähtöisesti. Kirjoittaminen koetaan haastavaksi opiskelun vaatiman tieteellisen kirjoittamistyylin takia. Opiskelijoiden kirjoittamisongelmat jakautuvat kirjoittamisen eri osa-alueille. Tutkimustulosten mukaan kirjoittamisongelmien ja hyvien kirjoittajataitojen taustalla vaikuttavat ympäristö, opiskelutaidot, kognitiiviset kyvyt, opiskelijan omaamat tiedot kirjoittamisesta, opiskelijan aiemmat kokemukset ja tunteet. Tukea kirjoittamiseen -kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kirjoittamishaasteita tukivat parhaiten sosiaalinen vuorovaikutus, käytännön työkalut, kirjoittamisen reflektointi sekä kirjoittamisprosessin ohjaus ja palautteen saaminen. Tätä tutkimusta voisi tulevaisuudessa hyödyntää suunnitellessa ja kehittäessä uusia keinoja tukea opiskelijoiden kirjoittamista. Yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteiden huomiointi on tärkeää esteettömään yliopistoon pyrkiessä.