Kappaleet oli niin hienon kuuloisia, että oikeen kylmiä väreitä kulki yhteissoitto osana 13-16-vuotiaiden jousisoittajien soitonopiskelua

Tutkimukseni aiheena on yhteissoiton merkitys jousisoittajille heidän soittoharrastuksessaan. Keskityn tarkastelemaan musiikkioppilaitoksessa opiskelevien viulun- alttoviulun- sellon ja kontrabasson soittajien opetussuunnitelman mukaista yhteismusisointia. Tarkastelen aihetta sekä jousisoitinopettaj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Penttinen, Marjut
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25758
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimukseni aiheena on yhteissoiton merkitys jousisoittajille heidän soittoharrastuksessaan. Keskityn tarkastelemaan musiikkioppilaitoksessa opiskelevien viulun- alttoviulun- sellon ja kontrabasson soittajien opetussuunnitelman mukaista yhteismusisointia. Tarkastelen aihetta sekä jousisoitinopettajien-, että oppilaiden näkökulmasta opettajien näkökulmaan painottuen. Tutkimukseni aineisto on koottu neljän Keski-Suomen alueella työskentelevän jousisoitinpeda-gogin teemahaastatteluista sekä kahdeksan jotakin jousisoitinta musiikkioppilaitoksessa opiske-levan oppilaan lomakehaastatteluista. Tarkastelen tutkimuksessani yhteissoiton motivoivaa merkitystä mm. Kososen (1996) soittamisen motivaatioluokitusta hyödyntäen. Perehdyn myös nuoren identiteettikehitykseen, soittoharrastukseen musiikkioppilaitoksissa, sekä ryhmässä op-pimisen alueeseen. Tutkimuksestani kävi ilmi, että sekä opettajat ja oppilaat kokivat yhteissoiton positiiviseksi asiaksi soittoharrastuksessa. Keskeisimmiksi tekijöiksi sekä opettajien että oppilaiden mielestä yhteissoiton antamissa positiivisissa merkityksissä nousivat soittamisen ilo, yhdessä soittaminen ja siihen liittyvä vuorovaikutus, kaverit sekä mieleiset soitettavat teokset. Myös yhteissoittotai-tojen kehittyminen tuli esiin sekä oppilaiden että opettajien haastatteluissa.