Esiopetusikäisten lasten varhaiskasvatuksen fyysiseen ympäristöön liittämät merkitykset

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on esiopetusikäiselle lapselle merkityksellistä fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä. Millainen esiope-tuksen varhaiskasvatusympäristö on lapsen silmin, ja mitä lapsi arvostaa oppimisympäristössä. Tutkin myös sitä, kohtaavatko lapsen näkemys ja ohjaavie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Husu, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25755
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on esiopetusikäiselle lapselle merkityksellistä fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä. Millainen esiope-tuksen varhaiskasvatusympäristö on lapsen silmin, ja mitä lapsi arvostaa oppimisympäristössä. Tutkin myös sitä, kohtaavatko lapsen näkemys ja ohjaavien asiakirjojen antama ohjeistus oppimisympäristöstä. Tutkimusaineisto kerättiin pyytämällä lapsia valokuvaamaan päiväkodissaan mieluisia ja epämieluisia paikkoja. Kuvien kehittämisen jälkeen lapset osallistuivat ryhmähaastatteluun, jossa selvitettiin kuvattujen ympäristöjen merkityksiä lapsille. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että merkityksellisintä esiopetus-ikäisille lapsilla fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä on mahdollisuus leikkiin ja liikkumiseen. Kielteistä huomiota saivat tilat, jotka eivät sovellu lasten käyttöön. Lisäksi kielteisiä mainintoja saivat päivärytmiin liittyvät tilat, joiden käyttöön liittyy lasten omaehtoisen toiminnan keskeytyminen (esim. lepo- ja ruokailutila). Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että lasten toiveet ja esiopetusta ohjaavat asiakirjat ovat linjassa.