Aloittavien yritysten käynnistymisongelmat

Tässä tutkimuksessa tutkittiin uusien aloittavien yritysten käynnistymisongelmia sekä yrityksen suunnitteluvaiheessa että myöhemmin yrityksen käynnistyttyä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään ovatko aloittavien yritysten kohtaamat vaikeudet ja ongelmat samankaltaisia aloittavan yrityksen eri käynn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hannus, Veikko
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25727
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkittiin uusien aloittavien yritysten käynnistymisongelmia sekä yrityksen suunnitteluvaiheessa että myöhemmin yrityksen käynnistyttyä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään ovatko aloittavien yritysten kohtaamat vaikeudet ja ongelmat samankaltaisia aloittavan yrityksen eri käynnistymisvaiheissa. Edelleen tutkimuksessa selvitettiin aloittavien yrittäjien neuvontapalveluiden käyttöä sekä yrityksen suunnitteluvaiheessa että myöhemmin yrityksen käynnistyttyä. Tutkimuksessa selvitettiin miten aloittavat yrittäjät ovat kokeneet neuvontapalvelut, pitävätkö he niitä tarpeellisina ja miten neuvontapalvelujen tarjonta ja laatu vastaavat yrittäjien tarpeita. Tutkimuksessa voitiin todeta, että lähes puolet aloittavista yrittäjistä oli kokenut joitakin ongelmia yrityksensä suunnitteluvaiheessa ja yli puolet heistä oli kokenut ongelmia yrityksen myöhemmässä käynnistymisen jälkeen tapahtuvassa toiminnassa. Monet koetuista ongelmista olivat samoja tai samankaltaisia sekä ennen että jälkeen käynnistymisen. Yllättävästi jo aikaisemmin yrittäjinä toimineilla oli nimenomaan näitä ongelmia, he olivat jopa ennakoineetkin näitä ongelmia tulevan yrityksen suunnitteluvaiheessa. Suurin osa aloittavista yrittäjistä piti neuvontapalveluja tarpeellisina yrityksen suunnitteluvaiheessa ja myös yli puolet oli käyttänyt niitä. Sen sijaan vain hieman yli kolmannes oli käyttänyt niitä yrityksen myöhemmän toiminnan aikana, vaikka yli puolet heistä piti niitä kuitenkin tarpeellisina. Tämä hieman ristiriitainen tilanne johtuu siitä, että varsin monet aloittaneista yrittäjistä koki saamansa neuvontapalveluiden tason riittämättömäksi tai ei katsonut hyötyvänsä niistä. Yhtenä syynä tyytymättömyyteen oli neuvontapalveluiden keskittyminen liiaksi perusneuvontaan.