Nainen toimijana populaarimusiikissa muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa

Populaarimusiikkikulttuurin historia on miesvoittoinen, mutta naisia toimii edelleen suhteellisen vähän etenkin instrumentalisteina kyseisellä alalla. Koska naisten marginaalisuus on ilmeinen, aihe on saanut osakseen myös tieteellistä kiinnostusta. Tarkastelen musiikin naistutkimuksen alueelle kiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Ilona
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25702
_version_ 1828193141364097024
author Laitinen, Ilona
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitinen, Ilona Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitinen, Ilona Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitinen, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Populaarimusiikkikulttuurin historia on miesvoittoinen, mutta naisia toimii edelleen suhteellisen vähän etenkin instrumentalisteina kyseisellä alalla. Koska naisten marginaalisuus on ilmeinen, aihe on saanut osakseen myös tieteellistä kiinnostusta. Tarkastelen musiikin naistutkimuksen alueelle kiinnittyvässä tutkimuksessani muusikkouden rakentumista neljän populaarimusiikkia soittavan naisen muusikkouselämäkerroissa. Elämäkerrat on kerätty erillisin haastatteluin, joten tutkimusmateriaalina on lähinnä muusikkoutta koskeva elämäkerrallinen puhe jonka myötä kertomus, elämäkerta, on konstruoitu. Tutkin muusikkouden rakentumista ensisijaisesti toimijuuden ja subjektiuden (naiseus) käsitteiden kautta. Etsin kertomuksista kielellisiä odotuksen ja neuvottelun paikkoja (Tannen 1993, Löyttyniemi 2004), joiden kautta rakentumisen jäljille päästään. Pohdin myös sitä, miten sukupuoli jäsentää ja/tai vaikuttaa näin rakentuvaan muusikon toimijuuteen, ja minkälaiselle subjektin paikalle (kertojapositio) haastateltava asettuu näiden käsitteiden kautta tulkittuna. Tutkimuksessa mukana olleiden naismuusikoiden kertojapositioita voidaan luonnehtia tutkimusmatkaavan, artistisen, suorittavan ja taiteilijamuusikkouden positioiksi. Näistä positioista kerrotuissa kertomuksista muusikkous rakentui pääasiallisesti suhteuttamalla omat taidot, mahdollisuudet ja kokemukset henkilökohtaiseen esiymmärrykseen muusikkoudesta. Tämän lisäksi muusikkoutta rakennettiin tähän ymmärrykseen sopeutumisen ja toisaalta myös siitä rajautumisen prosessien kautta. Ennalta tietynlaiseksi rakentunut ymmärrys muusikkouden toimijuudesta saattoi näin ollen esiintyä muusikkoutta ehdollistavana tekijänä, jolloin se näytti aiheuttavan kertojan kokemat hidasteet ja ristiriitaisuudet muusikoksi kasvamisen prosessissa. Naiseus ajallispaikallisesti rakentuvana subjektiutena jäi kertomuksissa taka-alalle, eli sitä ei juuri tuotettu muusikkouspuheeseen. Toisaalta naiseuden kautta konstruoitunut samuuden ja tuttuuden tunne osoittautui muusikkouden kannalta merkittäväksi. Elämäkerrallisessa muusikkouspuheessa oli havaittavissa, kuinka muusikkous toimijuutena rakentui ja vahvistui selkeästi yhteyksissä, joissa muut naistoimijat esitettiin ohjaajan, mentorin, kollegan tai muun positiivisen ja voimauttavan auktoriteetin toimessa. Muusikkous etenkin diskursiivisena toimijuutena ei ainakaan tässä näytä antavan naisille toisin tekemisen mahdollisuutta eli muusikonidentiteetin on rakennuttava näissä valmiissa subjektiasemissa. Siksi naisen muusikkouden rakentuminen ja vahvistuminen on ”erityistä” ja haastavaa. Nämä haasteet voivat osaltaan selittää sitä miksi naisia toimii edelleen niin vähän instrumentalisteina populaarimusiikissa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Ilona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-12-16T14:15:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-12-16T14:15:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1144622", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25702", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Populaarimusiikkikulttuurin historia on miesvoittoinen, mutta naisia toimii edelleen suhteellisen v\u00e4h\u00e4n etenkin instrumentalisteina kyseisell\u00e4 alalla. Koska naisten marginaalisuus on ilmeinen, aihe on saanut osakseen my\u00f6s tieteellist\u00e4 kiinnostusta.\r\nTarkastelen musiikin naistutkimuksen alueelle kiinnittyv\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessani muusikkouden rakentumista nelj\u00e4n populaarimusiikkia soittavan naisen muusikkousel\u00e4m\u00e4kerroissa. El\u00e4m\u00e4kerrat on ker\u00e4tty erillisin haastatteluin, joten tutkimusmateriaalina on l\u00e4hinn\u00e4 muusikkoutta koskeva el\u00e4m\u00e4kerrallinen puhe jonka my\u00f6t\u00e4 kertomus, el\u00e4m\u00e4kerta, on konstruoitu. Tutkin muusikkouden rakentumista ensisijaisesti toimijuuden ja subjektiuden (naiseus) k\u00e4sitteiden kautta. Etsin kertomuksista kielellisi\u00e4 odotuksen ja neuvottelun paikkoja (Tannen 1993, L\u00f6yttyniemi 2004), joiden kautta rakentumisen j\u00e4ljille p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n. Pohdin my\u00f6s sit\u00e4, miten sukupuoli j\u00e4sent\u00e4\u00e4 ja/tai vaikuttaa n\u00e4in rakentuvaan muusikon toimijuuteen, ja mink\u00e4laiselle subjektin paikalle (kertojapositio) haastateltava asettuu n\u00e4iden k\u00e4sitteiden kautta tulkittuna.\r\nTutkimuksessa mukana olleiden naismuusikoiden kertojapositioita voidaan luonnehtia tutkimusmatkaavan, artistisen, suorittavan ja taiteilijamuusikkouden positioiksi. N\u00e4ist\u00e4 positioista kerrotuissa kertomuksista muusikkous rakentui p\u00e4\u00e4asiallisesti suhteuttamalla omat taidot, mahdollisuudet ja kokemukset henkil\u00f6kohtaiseen esiymm\u00e4rrykseen muusikkoudesta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi muusikkoutta rakennettiin t\u00e4h\u00e4n ymm\u00e4rrykseen sopeutumisen ja toisaalta my\u00f6s siit\u00e4 rajautumisen prosessien kautta. Ennalta tietynlaiseksi rakentunut ymm\u00e4rrys muusikkouden toimijuudesta saattoi n\u00e4in ollen esiinty\u00e4 muusikkoutta ehdollistavana tekij\u00e4n\u00e4, jolloin se n\u00e4ytti aiheuttavan kertojan kokemat hidasteet ja ristiriitaisuudet muusikoksi kasvamisen prosessissa.\r\nNaiseus ajallispaikallisesti rakentuvana subjektiutena j\u00e4i kertomuksissa taka-alalle, eli sit\u00e4 ei juuri tuotettu muusikkouspuheeseen. Toisaalta naiseuden kautta konstruoitunut samuuden ja tuttuuden tunne osoittautui muusikkouden kannalta merkitt\u00e4v\u00e4ksi. El\u00e4m\u00e4kerrallisessa muusikkouspuheessa oli havaittavissa, kuinka muusikkous toimijuutena rakentui ja vahvistui selke\u00e4sti yhteyksiss\u00e4, joissa muut naistoimijat esitettiin ohjaajan, mentorin, kollegan tai muun positiivisen ja voimauttavan auktoriteetin toimessa.\r\nMuusikkous etenkin diskursiivisena toimijuutena ei ainakaan t\u00e4ss\u00e4 n\u00e4yt\u00e4 antavan naisille toisin tekemisen mahdollisuutta eli muusikonidentiteetin on rakennuttava n\u00e4iss\u00e4 valmiissa subjektiasemissa. Siksi naisen muusikkouden rakentuminen ja vahvistuminen on \u201derityist\u00e4\u201d ja haastavaa. N\u00e4m\u00e4 haasteet voivat osaltaan selitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 miksi naisia toimii edelleen niin v\u00e4h\u00e4n instrumentalisteina populaarimusiikissa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2010-12-16 14:15:04.926829. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-12-16T14:15:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201012163182.pdf: 477725 bytes, checksum: d28f500218fbe2586a0e4aa76124f1f0 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-12-16T14:15:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201012163182.pdf: 477725 bytes, checksum: d28f500218fbe2586a0e4aa76124f1f0 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muusikkous", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "naiseus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subjekti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "odotusanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nainen toimijana populaarimusiikissa : muusikkouden rakentuminen nelj\u00e4n naismuusikon el\u00e4m\u00e4kerrallisessa puheessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201012163182", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "populaarimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muusikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiseus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "subjekti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feminismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25702
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:49Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4ea6ce99-6cfd-4cd8-9252-daa0b2cd093e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201012163182.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Ilona Nainen toimijana populaarimusiikissa : muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa muusikkous naiseus toimijuus subjekti odotusanalyysi Musiikkitiede Musicology kvalitatiivinen tutkimus 3051 populaarimusiikki muusikot naiset feminismi
title Nainen toimijana populaarimusiikissa : muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa
title_full Nainen toimijana populaarimusiikissa : muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa
title_fullStr Nainen toimijana populaarimusiikissa : muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa Nainen toimijana populaarimusiikissa : muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa
title_full_unstemmed Nainen toimijana populaarimusiikissa : muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa Nainen toimijana populaarimusiikissa : muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa
title_short Nainen toimijana populaarimusiikissa
title_sort nainen toimijana populaarimusiikissa muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa
title_sub muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa
title_txtP Nainen toimijana populaarimusiikissa : muusikkouden rakentuminen neljän naismuusikon elämäkerrallisessa puheessa
topic muusikkous naiseus toimijuus subjekti odotusanalyysi Musiikkitiede Musicology kvalitatiivinen tutkimus 3051 populaarimusiikki muusikot naiset feminismi
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede feminismi kvalitatiivinen tutkimus muusikkous muusikot naiset naiseus odotusanalyysi populaarimusiikki subjekti toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25702 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201012163182
work_keys_str_mv AT laitinenilona nainentoimijanapopulaarimusiikissamuusikkoudenrakentuminenneljännaismuusikonelämäk