Suomalaisten designyritysten brändiviestintä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata suomalaisten designyritysten ylimmän johdon käsityksiä ja kokemuksia brändiviestinnästä. Lisäksi haluttiin selvittää brändistrategian ja viestintästrategian ominaispiirteitä, niiden merkitystä designyritysten toiminnalle ja vaikutusta brändiviestinnän sisältöön j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Salla
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25701
_version_ 1826225716516093952
author Koskinen, Salla
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskinen, Salla Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskinen, Salla Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskinen, Salla
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata suomalaisten designyritysten ylimmän johdon käsityksiä ja kokemuksia brändiviestinnästä. Lisäksi haluttiin selvittää brändistrategian ja viestintästrategian ominaispiirteitä, niiden merkitystä designyritysten toiminnalle ja vaikutusta brändiviestinnän sisältöön ja toteutukseen. Brändiviestintää tutkittiin kansainvälisyyden, vaikuttamisen keinojen, vaikuttamisen haasteiden ja niiden hallinnan kautta. Lopuksi haluttiin vielä selvittää, millaisena designyrityksen ylin johto näkee oman roolinsa viestinnän johtamisessa. Tutkimus toteutettiin teema-haastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemän suomalaisen designyrityksen kahdeksaa ylimmän johdon edustajaa. Tämän tutkimuksen mukaan suomalaisten designyritysten toiminta ei ole aina strategialähtöistä. Ylimmän johdon mukaan kaikilla ei ole käytössään määriteltyjä strategioita, vaikka usein yrityksen toiminnan uskotaan perustuvan niihin. Brändistrategian merkitys niin sanotuissa strategiayrityksissä oli suuri, strategiaa toteutetaan kaikessa yrityksen toiminnassa ja se on kansainvälistä. Ei-strategiayrityksissä sama tulos näkyy toimintatavoissa, kaikki toiminta ja viestintä kuvaavat brändiä, vaikka toiminta ei ole strategian ohjaamaa. Strategian puuttuminen ei tarkoita sitä, että toiminta yrityksessä tapahtuu ilman ennakkosuunnittelua. Ylimmän johdon mukaan suomalaiset designyritykset ovat tyytyväisiä brändistrategian toteutukseen, vaikka parempia vientiprosentteja tavoitellaan. Viestintästrategian tärkeimmäksi tehtäväksi ylin johto näkee brändistrategian tukemisen viestinnällisesti. Brändiviestinnän toteutuksessa mainonnan merkitys on vähentynyt ja yritykset osoittavat kasvavaa kiinnostusta sosiaalista mediaa kohtaan. Designyritykset kokevat brändinsä ja tuotteensa vahvoina, mutta vaikuttaminen kansainvälisillä markkinoilla koetaan haastavaksi. Haasteet eivät vaikuta brändin tai strategioiden sisältöön, vaan kehitystä haetaan brändiviestinnästä. Designyritysten ylin johto näki lähes poikkeuksetta viestinnän roolin tärkeäksi, jopa elinehdoksi yrityksen toiminnalle.
first_indexed 2024-09-11T08:48:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-12-16T13:29:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-12-16T13:29:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1144593", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25701", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata suomalaisten designyritysten ylimm\u00e4n johdon k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia br\u00e4ndiviestinn\u00e4st\u00e4. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 br\u00e4ndistrategian ja viestint\u00e4strategian ominaispiirteit\u00e4, niiden merkityst\u00e4 designyritysten toiminnalle ja vaikutusta br\u00e4ndiviestinn\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja toteutukseen. Br\u00e4ndiviestint\u00e4\u00e4 tutkittiin kansainv\u00e4lisyyden, vaikuttamisen keinojen, vaikuttamisen haasteiden ja niiden hallinnan kautta. Lopuksi haluttiin viel\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millaisena designyrityksen ylin johto n\u00e4kee oman roolinsa viestinn\u00e4n johtamisessa. Tutkimus toteutettiin teema-haastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin seitsem\u00e4n suomalaisen designyrityksen kahdeksaa ylimm\u00e4n johdon edustajaa. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan suomalaisten designyritysten toiminta ei ole aina strategial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4. Ylimm\u00e4n johdon mukaan kaikilla ei ole k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4riteltyj\u00e4 strategioita, vaikka usein yrityksen toiminnan uskotaan perustuvan niihin. Br\u00e4ndistrategian merkitys niin sanotuissa strategiayrityksiss\u00e4 oli suuri, strategiaa toteutetaan kaikessa yrityksen toiminnassa ja se on kansainv\u00e4list\u00e4. Ei-strategiayrityksiss\u00e4 sama tulos n\u00e4kyy toimintatavoissa, kaikki toiminta ja viestint\u00e4 kuvaavat br\u00e4ndi\u00e4, vaikka toiminta ei ole strategian ohjaamaa. Strategian puuttuminen ei tarkoita sit\u00e4, ett\u00e4 toiminta yrityksess\u00e4 tapahtuu ilman ennakkosuunnittelua. \n\nYlimm\u00e4n johdon mukaan suomalaiset designyritykset ovat tyytyv\u00e4isi\u00e4 br\u00e4ndistrategian toteutukseen, vaikka parempia vientiprosentteja tavoitellaan. Viestint\u00e4strategian t\u00e4rkeimm\u00e4ksi teht\u00e4v\u00e4ksi ylin johto n\u00e4kee br\u00e4ndistrategian tukemisen viestinn\u00e4llisesti. Br\u00e4ndiviestinn\u00e4n toteutuksessa mainonnan merkitys on v\u00e4hentynyt ja yritykset osoittavat kasvavaa kiinnostusta sosiaalista mediaa kohtaan. Designyritykset kokevat br\u00e4ndins\u00e4 ja tuotteensa vahvoina, mutta vaikuttaminen kansainv\u00e4lisill\u00e4 markkinoilla koetaan haastavaksi. Haasteet eiv\u00e4t vaikuta br\u00e4ndin tai strategioiden sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n, vaan kehityst\u00e4 haetaan br\u00e4ndiviestinn\u00e4st\u00e4. Designyritysten ylin johto n\u00e4ki l\u00e4hes poikkeuksetta viestinn\u00e4n roolin t\u00e4rke\u00e4ksi, jopa elinehdoksi yrityksen toiminnalle.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Salla Koskinen (sakakosk) on 2010-12-16 13:29:28.714914. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-12-16T13:29:30Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201012163181.pdf: 694289 bytes, checksum: d2d78fe986d5f56821a020d9ac1eec95 (MD5)\nlicense.html: 4984 bytes, checksum: f9df9498446db756d058c7fe43783b34 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-12-16T13:29:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201012163181.pdf: 694289 bytes, checksum: d2d78fe986d5f56821a020d9ac1eec95 (MD5)\nlicense.html: 4984 bytes, checksum: f9df9498446db756d058c7fe43783b34 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndistrategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "designbr\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puheviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestint\u00e4strategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaisten designyritysten br\u00e4ndiviestint\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201012163181", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muotoilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25701
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db808a25-20e5-4f20-9205-3645df42c2ca\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201012163181.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Salla Suomalaisten designyritysten brändiviestintä brändistrategia brändiviestintä designbrändi markkinointiviestintä puheviestintä viestintästrategia viestinnän johtaminen Puheviestintä Speech Communication 3132 brändit viestintä viestintästrategiat strategia johtaminen muotoilu
title Suomalaisten designyritysten brändiviestintä
title_full Suomalaisten designyritysten brändiviestintä
title_fullStr Suomalaisten designyritysten brändiviestintä Suomalaisten designyritysten brändiviestintä
title_full_unstemmed Suomalaisten designyritysten brändiviestintä Suomalaisten designyritysten brändiviestintä
title_short Suomalaisten designyritysten brändiviestintä
title_sort suomalaisten designyritysten brändiviestintä
title_txtP Suomalaisten designyritysten brändiviestintä
topic brändistrategia brändiviestintä designbrändi markkinointiviestintä puheviestintä viestintästrategia viestinnän johtaminen Puheviestintä Speech Communication 3132 brändit viestintä viestintästrategiat strategia johtaminen muotoilu
topic_facet 3132 Puheviestintä Speech Communication brändistrategia brändit brändiviestintä designbrändi johtaminen markkinointiviestintä muotoilu puheviestintä strategia viestinnän johtaminen viestintä viestintästrategia viestintästrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25701 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201012163181
work_keys_str_mv AT koskinensalla suomalaistendesignyritystenbrändiviestintä