Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin

Jalkanen, K. & Karvinen, S. 2010. Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 85 sivua. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida 1. luokan opetusryhmissä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Jalkanen, Katri, Karvinen, Susanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25658
_version_ 1828193141337882624
author Jalkanen, Katri Karvinen, Susanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jalkanen, Katri Karvinen, Susanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jalkanen, Katri Karvinen, Susanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jalkanen, Katri
datasource_str_mv jyx
description Jalkanen, K. & Karvinen, S. 2010. Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 85 sivua. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida 1. luokan opetusryhmissä havainnoitujen ohjauskäytäntöjen laatua sekä selvittää opetusryhmän rakenteeseen (lasten ja aikuisten sekä avustajien lukumäärä luokassa) ja opettajaan liittyvien tekijöiden (koulutus, työkokemus ja kuormitus) mahdollisia yhteyksiä ohjauskäytäntöjen laatuun. Tutkimus on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla), jossa lapsia seurataan esiopetusvuodesta neljännen luokan loppuun. Aineisto pohjautui ECCOM -menetelmällä (Stipek & Byler 2004) toteutettuihin opetusryhmien havainnointeihin ja opettajien täyttämiin kyselyihin. Aineisto kerättiin kolmella paikkakunnalla lukuvuonna 2007–2008 opettajien opettaessa ensimmäisen luokan oppilaita. Koko otoksessa (29 opettajaa) toteutettujen kvantitatiivisten analyysien ohella tehtiin kuvailevaa tarkastelua erilaisia ohjauskäytäntöjä edustavien kuuden opettajan osaotoksessa. Tulosten mukaan havainnoitujen opettajien ohjauskäytännöissä painottui lapsilähtöisyys, ja opettajajohtoista tai strukturoimatonta ohjauskäytäntöä ilmeni luokissa vähäisemmässä määrin. Ensimmäisen luokan oppilaiden määrällä oli yhteyksiä ohjauskäytäntöihin: mitä suurempi oppilasmäärä oli, sitä vähemmän luokassa ilmeni lapsilähtöisiä ja sitä enemmän opettajajohtoisia ohjauskäytäntöjä. Sen sijaan toisen luokan oppilaiden ja esiopetusikäisten suurempi määrä luokassa - tässä aineistossa yhdysluokkaopetus - oli yhteydessä vahvempaan lapsilähtöisyyteen ja vähäisempään opettajajohtoisten ja strukturoimattomien ohjauskäytäntöjen käyttöön. Avustajien määrällä, opettajan työkokemuksella tai stressillä ei havaittu yhteyttä ohjauskäytäntöihin. Opettajan kokemalla työuupumuksella ja minäpystyvyydellä oli lieviä yhteyksiä ohjauskäytäntöihin. Kuuden opettajan osaotoksen tarkastelu antoi syventävää tietoa tuloksista. Tulokset antoivat viitteitä ohjauskäytänteiden laadun ja rakenteellisten tekijöiden yhteyksistä, joskin lisätutkimus on tarpeen. AVAINSANAT: ohjauskäytännöt, lapsilähtöisyys, opettajajohtoisuus, ensimmäisen luokan opettajat, ryhmäkoko, stressi
first_indexed 2023-03-22T09:59:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jalkanen, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karvinen, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-12-06T19:02:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-12-06T19:02:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1145319", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25658", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jalkanen, K. & Karvinen, S. 2010. Opetusryhm\u00e4n rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekij\u00f6iden yhteydet opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 85 sivua.\r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena oli analysoida 1. luokan opetusryhmiss\u00e4 havainnoitujen ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen laatua sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 opetusryhm\u00e4n rakenteeseen (lasten ja aikuisten sek\u00e4 avustajien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 luokassa) ja opettajaan liittyvien tekij\u00f6iden (koulutus, ty\u00f6kokemus ja kuormitus) mahdollisia yhteyksi\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen laatuun. Tutkimus on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla), jossa lapsia seurataan esiopetusvuodesta nelj\u00e4nnen luokan loppuun. Aineisto pohjautui ECCOM -menetelm\u00e4ll\u00e4 (Stipek & Byler 2004) toteutettuihin opetusryhmien havainnointeihin ja opettajien t\u00e4ytt\u00e4miin kyselyihin. Aineisto ker\u00e4ttiin kolmella paikkakunnalla lukuvuonna 2007\u20132008 opettajien opettaessa ensimm\u00e4isen luokan oppilaita. Koko otoksessa (29 opettajaa) toteutettujen kvantitatiivisten analyysien ohella tehtiin kuvailevaa tarkastelua erilaisia ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 edustavien kuuden opettajan osaotoksessa. \r\n\r\nTulosten mukaan havainnoitujen opettajien ohjausk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4 painottui lapsil\u00e4ht\u00f6isyys, ja opettajajohtoista tai strukturoimatonta ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4 ilmeni luokissa v\u00e4h\u00e4isemm\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin. Ensimm\u00e4isen luokan oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 oli yhteyksi\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin: mit\u00e4 suurempi oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4 oli, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n luokassa ilmeni lapsil\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 ja sit\u00e4 enemm\u00e4n opettajajohtoisia ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Sen sijaan toisen luokan oppilaiden ja esiopetusik\u00e4isten suurempi m\u00e4\u00e4r\u00e4 luokassa - t\u00e4ss\u00e4 aineistossa yhdysluokkaopetus - oli yhteydess\u00e4 vahvempaan lapsil\u00e4ht\u00f6isyyteen ja v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n opettajajohtoisten ja strukturoimattomien ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Avustajien m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4, opettajan ty\u00f6kokemuksella tai stressill\u00e4 ei havaittu yhteytt\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin. Opettajan kokemalla ty\u00f6uupumuksella ja min\u00e4pystyvyydell\u00e4 oli lievi\u00e4 yhteyksi\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin. Kuuden opettajan osaotoksen tarkastelu antoi syvent\u00e4v\u00e4\u00e4 tietoa tuloksista. Tulokset antoivat viitteit\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nteiden laadun ja rakenteellisten tekij\u00f6iden yhteyksist\u00e4, joskin lis\u00e4tutkimus on tarpeen. \r\n\r\nAVAINSANAT: ohjausk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t, lapsil\u00e4ht\u00f6isyys, opettajajohtoisuus, ensimm\u00e4isen luokan opettajat, ryhm\u00e4koko, stressi", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katri Jalkanen (kajojalk) on 2010-12-06 19:02:00.161454. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-12-06T19:02:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201012063142.pdf: 355575 bytes, checksum: a93e6bbc0d2d45a0dd57c06a220abf74 (MD5)\r\nlicense.html: 5513 bytes, checksum: ae1798c000e7ba3cbbf7367b8aabda9a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-12-06T19:02:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201012063142.pdf: 355575 bytes, checksum: a93e6bbc0d2d45a0dd57c06a220abf74 (MD5)\r\nlicense.html: 5513 bytes, checksum: ae1798c000e7ba3cbbf7367b8aabda9a (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjausk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajajohtoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensimm\u00e4isen luokan opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4koko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetusryhm\u00e4n rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekij\u00f6iden yhteydet opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201012063142", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsikeskeisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25658
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e7be2726-9902-4daf-a10f-bd16070e193a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201012063142.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jalkanen, Katri Karvinen, Susanna Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin ohjauskäytännöt lapsilähtöisyys opettajajohtoisuus ensimmäisen luokan opettajat ryhmäkoko stressi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) alakoulu opettajat ryhmät ohjaus lapsikeskeisyys
title Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin
title_full Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin
title_fullStr Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin
title_full_unstemmed Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin
title_short Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin
title_sort opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin
title_txtP Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin
topic ohjauskäytännöt lapsilähtöisyys opettajajohtoisuus ensimmäisen luokan opettajat ryhmäkoko stressi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) alakoulu opettajat ryhmät ohjaus lapsikeskeisyys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu ensimmäisen luokan opettajat lapsikeskeisyys lapsilähtöisyys ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) ohjauskäytännöt opettajajohtoisuus opettajat ryhmäkoko ryhmät stressi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25658 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201012063142
work_keys_str_mv AT jalkanenkatri opetusryhmänrakenteeseenjaopettajaanliittyvientekijöidenyhteydetopettajanohjauskäy