Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio

Jouko Mustonen ja Jarno Tuovinen. 2010. Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio. 73 s. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yläkoulun oppilaiden itsearvioitua fyysistä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mustonen, Jouko, Tuovinen, Jarno
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25650
_version_ 1826225747168067584
author Mustonen, Jouko Tuovinen, Jarno
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mustonen, Jouko Tuovinen, Jarno Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mustonen, Jouko Tuovinen, Jarno Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mustonen, Jouko
datasource_str_mv jyx
description Jouko Mustonen ja Jarno Tuovinen. 2010. Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio. 73 s. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yläkoulun oppilaiden itsearvioitua fyysistä aktiivisuutta, arvostuksia liikuntaoppiainetta kohtaan sekä liikuntamotivaatiota. Muuttujia tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteen mukaan, minkä lisäksi tutkittiin muuttujien välisiä tilastollisia yhteyksiä. Tutkimuksen aineisto on peräisin Kainuussa toteutettavasta Liikunnasta Kansalaistaito -projektista. Tutkimuksen kohteena oli sotkamolainen Tenetin yläkoulu (n=382). Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla vuoden 2010 alussa ja kyselyssä käytettiin aikaisemmissa tutkimuksissa toimiviksi havaittuja mittareita. Tyttöjen ja poikien välisiä eroja tarkasteltiin t-testillä, ja luokka-asteiden välisiä eroja yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Klusterianalyysillä muodostettiin fyysisen aktiivisuuden mukaan kolme eritasoista ryhmää, joiden sisällä koettu liikuntamotivaatio, koettu fyysinen pätevyys ja liikuntanumero olivat mahdollisimman samankaltaisia. Nimesimme ryhmät seuraavasti: 1. Positiivinen ryhmä, 2. Keskiverto ryhmä ja 3. Negatiivinen ryhmä Tutkimustulosten mukaan tyttöjen ja poikien itsearvioidussa fyysisessä aktiivisuudessa ei ollut eroja. Luokkien välillä oli eroja, sillä 9. luokkalaiset arvioivat liikkuvansa vähemmän kuin nuoremmat oppilaat. Pojat arvostivat liikuntaa oppiaineena tyttöjä enemmän. Lisäksi pojat kokivat tyttöjä enemmän sisäistä ja ulkoista motivaatiota. Tytöt kokivat enemmän amotivaatiota kuin pojat. Itsearvioitu fyysinen aktiivisuus oli suurin positiivisella ryhmällä ja pienin negatiivisella ryhmällä. Positiivisen ryhmän oppilailla oli korkein koettu fyysinen pätevyys, korkein sisäinen ja ulkoinen motivaatio, paras liikuntanumero ja alhaisin amotivaatio. Negatiivisen ryhmän oppilaat kokivat puolestaan eniten amotivaatiota ja alhaisinta koettua pätevyyttä, sisäistä ja ulkoista motivaatiota sekä heillä oli myös alhaisin liikuntanumero. Tutkimustuloksista voidaan tehdä johtopäätös, jonka mukaan fyysisen aktiivisuuden tukemisessa koulun liikunnanopetuksen tulisi tukea sisäistä motivaatiota tarjoamalla oppilaille valinnan mahdollisuuksia ja pätevyyden kokemuksia positiivisessa ympäristössä. Koululiikuntaa arvostetaan paljon, joten lähtökohdat siihen ovat olemassa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustonen, Jouko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuovinen, Jarno", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-12-01T20:43:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-12-01T20:43:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1144072", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25650", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jouko Mustonen ja Jarno Tuovinen. 2010. Tenetin yl\u00e4koulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio. 73 s. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma.\r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulun oppilaiden itsearvioitua fyysist\u00e4 aktiivisuutta, arvostuksia liikuntaoppiainetta kohtaan sek\u00e4 liikuntamotivaatiota. Muuttujia tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteen mukaan, mink\u00e4 lis\u00e4ksi tutkittiin muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 tilastollisia yhteyksi\u00e4. Tutkimuksen aineisto on per\u00e4isin Kainuussa toteutettavasta Liikunnasta Kansalaistaito -projektista.\r\n\r\nTutkimuksen kohteena oli sotkamolainen Tenetin yl\u00e4koulu (n=382). Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla vuoden 2010 alussa ja kyselyss\u00e4 k\u00e4ytettiin aikaisemmissa tutkimuksissa toimiviksi havaittuja mittareita. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lisi\u00e4 eroja tarkasteltiin t-testill\u00e4, ja luokka-asteiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Klusterianalyysill\u00e4 muodostettiin fyysisen aktiivisuuden mukaan kolme eritasoista ryhm\u00e4\u00e4, joiden sis\u00e4ll\u00e4 koettu liikuntamotivaatio, koettu fyysinen p\u00e4tevyys ja liikuntanumero olivat mahdollisimman samankaltaisia. Nimesimme ryhm\u00e4t seuraavasti: 1. Positiivinen ryhm\u00e4, 2. Keskiverto ryhm\u00e4 ja 3. Negatiivinen ryhm\u00e4\r\n\r\nTutkimustulosten mukaan tytt\u00f6jen ja poikien itsearvioidussa fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa ei ollut eroja. Luokkien v\u00e4lill\u00e4 oli eroja, sill\u00e4 9. luokkalaiset arvioivat liikkuvansa v\u00e4hemm\u00e4n kuin nuoremmat oppilaat. Pojat arvostivat liikuntaa oppiaineena tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n. Lis\u00e4ksi pojat kokivat tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n sis\u00e4ist\u00e4 ja ulkoista motivaatiota. Tyt\u00f6t kokivat enemm\u00e4n amotivaatiota kuin pojat. Itsearvioitu fyysinen aktiivisuus oli suurin positiivisella ryhm\u00e4ll\u00e4 ja pienin negatiivisella ryhm\u00e4ll\u00e4. Positiivisen ryhm\u00e4n oppilailla oli korkein koettu fyysinen p\u00e4tevyys, korkein sis\u00e4inen ja ulkoinen motivaatio, paras liikuntanumero ja alhaisin amotivaatio. Negatiivisen ryhm\u00e4n oppilaat kokivat puolestaan eniten amotivaatiota ja alhaisinta koettua p\u00e4tevyytt\u00e4, sis\u00e4ist\u00e4 ja ulkoista motivaatiota sek\u00e4 heill\u00e4 oli my\u00f6s alhaisin liikuntanumero.\r\n\r\nTutkimustuloksista voidaan tehd\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, jonka mukaan fyysisen aktiivisuuden tukemisessa koulun liikunnanopetuksen tulisi tukea sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota tarjoamalla oppilaille valinnan mahdollisuuksia ja p\u00e4tevyyden kokemuksia positiivisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Koululiikuntaa arvostetaan paljon, joten l\u00e4ht\u00f6kohdat siihen ovat olemassa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jouko Mustonen (joeetamu) on 2010-12-01 20:43:52.086670. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-12-01T20:43:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201012013134.pdf: 667271 bytes, checksum: 10ec0b5f0b88e9ed512f410ebb31d56e (MD5)\r\nlicense.html: 5531 bytes, checksum: c65ce315fa59aa0ef1106ac292a630ec (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-12-01T20:43:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201012013134.pdf: 667271 bytes, checksum: 10ec0b5f0b88e9ed512f410ebb31d56e (MD5)\r\nlicense.html: 5531 bytes, checksum: c65ce315fa59aa0ef1106ac292a630ec (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "odotusarvoteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koululaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tenetin yl\u00e4koulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201012013134", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotusarvoteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25650
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/afed9270-ffca-4a07-8e5d-8ba4d7adf679\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201012013134.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustonen, Jouko Tuovinen, Jarno Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio Fyysinen aktiivisuus odotusarvoteoria itsemääräämisteoria koululiikunta yläkoululaiset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus koululaiset motivaatio
title Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio
title_full Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio
title_fullStr Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio
title_full_unstemmed Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio
title_short Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio
title_sort tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio
title_txtP Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio
topic Fyysinen aktiivisuus odotusarvoteoria itsemääräämisteoria koululiikunta yläkoululaiset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus koululaiset motivaatio
topic_facet 502 Fyysinen aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus itsemääräämisteoria koululaiset koululiikunta motivaatio odotusarvoteoria yläkoululaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25650 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201012013134
work_keys_str_mv AT mustonenjouko tenetinyläkoulunoppilaidenitsearvioitufyysinenaktiivisuusarvostuksetliikuntaoppiai