Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä

Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella miten arvojen selkiinnyttäminen toimii opinto-ohjauksen välineenä. Tutkimuksessa järjestettiin lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille arvojen selkiinnyttämisen kurssi (6 x 1 ½ h), jonka aikana nuoret osallistuivat arvojen selkiinnyttämisen toimintaan. Opiskeli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eneberg, Mikko
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Faculty of Education, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25642
_version_ 1826225726308745216
author Eneberg, Mikko
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Social Sciences Faculty of Education Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Eneberg, Mikko Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Social Sciences Faculty of Education Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Eneberg, Mikko Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Social Sciences Faculty of Education Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Eneberg, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella miten arvojen selkiinnyttäminen toimii opinto-ohjauksen välineenä. Tutkimuksessa järjestettiin lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille arvojen selkiinnyttämisen kurssi (6 x 1 ½ h), jonka aikana nuoret osallistuivat arvojen selkiinnyttämisen toimintaan. Opiskelijoita oli yhteensä 7 kahdessa ryhmässä. Toiminnan kautta haettiin vastausta kahteen tutkimuskysymykseen ja kahteen alakysymykseen: (1) Miten arvojen selkiinnyttäminen vaikuttaa ohjattavan omiin arvoihin? (2) Miten arvojen selkiinnyttämiseen osallistuminen auttaa ohjattavaa uravalinnassa? (2a) Miten arvojen selkiinnyttäminen sijoittuu suhteessa muuhun koulupetukseen ja suhteessa muihin pohdintaa tukeviin tahoihin kuten vanhempiin? (2b) Miten arvojen selkiinnyttäminen täydentää olemassa olevaa koulun ohjausjärjestelmää? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy perustelemaan arvojen selkiinnyttämisen oikeutusta yhteiskuntateorioiden ja moraalifilosofian kautta sekä osoittamaan, että arvojen selkiinnyttämiselle on sekä identiteettiteorioiden, että kasvatustieteen valossa selkeä tilaus osana koulun ohjausjärjestelmää. Tutkimuksen aineiston muodostavat arvojen selkiinnyttämisen kurssin aikana kerätyt kirjoitelmat otsikolla ”Millainen on hyvä ammatti?” sekä kahden ryhmän päätteeksi käydyt ryhmähaastattelut, joissa keskityttiin kysymykseen miten arvojen selkiinnyttäminen on vaikuttanut nuorten kokemukseen ammatinvalintatilanteesta. Tutkimuksen analyysimenetelmä on fenomenografinen sisällönanalyysi. Analyysissä käytettiin teemoittelua ja abduktiivista päättelyä säännönmukaisuuksien etsimisessä. Tutkimustulosten esittäminen etenee tutkimuskysymysten järjestyksessä esitellen aineistosta poimittuja teemoittelun tuloksia. Aineiston tarkastelun ja tulosten perusteella voidaan päätellä, että vaikka arvojen selkiinnyttäminen ei suoraan vaikuta ohjattavan arvojen rakentumiseen tai korvaa niitä, toimintaan osallistuminen lieventää uravalinnan paineita ja auttaa nuoria jäsentämään omaa ajatteluaan. Arvojen selkiinnyttäminen täydentää olemassa olevaa ohjausjärjestelmää ja tukee opinto-ohjaukselle opetussuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden toteutumista.
first_indexed 2023-03-22T09:57:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Eneberg, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-29T13:57:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-29T13:57:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1143607", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25642", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tarkastella miten arvojen selkiinnytt\u00e4minen toimii opinto-ohjauksen v\u00e4lineen\u00e4. Tutkimuksessa j\u00e4rjestettiin lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille arvojen selkiinnytt\u00e4misen kurssi (6 x 1 \u00bd h), jonka aikana nuoret osallistuivat arvojen selkiinnytt\u00e4misen toimintaan. Opiskelijoita oli yhteens\u00e4 7 kahdessa ryhm\u00e4ss\u00e4. \r\n\r\nToiminnan kautta haettiin vastausta kahteen tutkimuskysymykseen ja kahteen alakysymykseen: (1) Miten arvojen selkiinnytt\u00e4minen vaikuttaa ohjattavan omiin arvoihin? (2) Miten arvojen selkiinnytt\u00e4miseen osallistuminen auttaa ohjattavaa uravalinnassa? (2a) Miten arvojen selkiinnytt\u00e4minen sijoittuu suhteessa muuhun koulupetukseen ja suhteessa muihin pohdintaa tukeviin tahoihin kuten vanhempiin? (2b) Miten arvojen selkiinnytt\u00e4minen t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 olemassa olevaa koulun ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4?\r\n\r\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy perustelemaan arvojen selkiinnytt\u00e4misen oikeutusta yhteiskuntateorioiden ja moraalifilosofian kautta sek\u00e4 osoittamaan, ett\u00e4 arvojen selkiinnytt\u00e4miselle on sek\u00e4 identiteettiteorioiden, ett\u00e4 kasvatustieteen valossa selke\u00e4 tilaus osana koulun ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. \r\n\r\nTutkimuksen aineiston muodostavat arvojen selkiinnytt\u00e4misen kurssin aikana ker\u00e4tyt kirjoitelmat otsikolla \u201dMillainen on hyv\u00e4 ammatti?\u201d sek\u00e4 kahden ryhm\u00e4n p\u00e4\u00e4tteeksi k\u00e4ydyt ryhm\u00e4haastattelut, joissa keskityttiin kysymykseen miten arvojen selkiinnytt\u00e4minen on vaikuttanut nuorten kokemukseen ammatinvalintatilanteesta. \r\n\r\nTutkimuksen analyysimenetelm\u00e4 on fenomenografinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin teemoittelua ja abduktiivista p\u00e4\u00e4ttely\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisuuksien etsimisess\u00e4. Tutkimustulosten esitt\u00e4minen etenee tutkimuskysymysten j\u00e4rjestyksess\u00e4 esitellen aineistosta poimittuja teemoittelun tuloksia. \r\n\r\nAineiston tarkastelun ja tulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 vaikka arvojen selkiinnytt\u00e4minen ei suoraan vaikuta ohjattavan arvojen rakentumiseen tai korvaa niit\u00e4, toimintaan osallistuminen lievent\u00e4\u00e4 uravalinnan paineita ja auttaa nuoria j\u00e4sent\u00e4m\u00e4\u00e4n omaa ajatteluaan. Arvojen selkiinnytt\u00e4minen t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 olemassa olevaa ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ja tukee opinto-ohjaukselle opetussuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden toteutumista.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mikko Eneberg (mitaeneb) on 2010-11-29 13:57:07.271616. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-29T13:57:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011293124.pdf: 559153 bytes, checksum: 712b6073dc806386f75fcdc072bcdc22 (MD5)\r\nlicense.html: 4991 bytes, checksum: 675bc55dde8b77d2110401b746d6aba2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-29T13:57:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011293124.pdf: 559153 bytes, checksum: 712b6073dc806386f75fcdc072bcdc22 (MD5)\r\nlicense.html: 4991 bytes, checksum: 675bc55dde8b77d2110401b746d6aba2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "123 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvojen selkiinnytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moraalifilosofia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arvojen selkiinnytt\u00e4minen opinto-ohjauksen v\u00e4lineen\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011293124", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "filosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25642
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aa30d3df-7798-4bf4-b64c-315e0ef2e117\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201011293124.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eneberg, Mikko Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä arvojen selkiinnyttäminen arvot ohjaus moraalifilosofia identiteetti Sosiologia Luokanopettajakoulutus Sociology Teacher Education 203 103 opinto-ohjaus filosofia lukio
title Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä
title_full Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä
title_fullStr Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä
title_full_unstemmed Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä
title_short Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä
title_sort arvojen selkiinnyttäminen opinto ohjauksen välineenä
title_txtP Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä
topic arvojen selkiinnyttäminen arvot ohjaus moraalifilosofia identiteetti Sosiologia Luokanopettajakoulutus Sociology Teacher Education 203 103 opinto-ohjaus filosofia lukio
topic_facet 103 203 Luokanopettajakoulutus Sociology Sosiologia Teacher Education arvojen selkiinnyttäminen arvot filosofia identiteetti lukio moraalifilosofia ohjaus opinto-ohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25642 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011293124
work_keys_str_mv AT enebergmikko arvojenselkiinnyttäminenopintoohjauksenvälineenä