Arvojen selkiinnyttäminen opinto-ohjauksen välineenä

Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella miten arvojen selkiinnyttäminen toimii opinto-ohjauksen välineenä. Tutkimuksessa järjestettiin lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille arvojen selkiinnyttämisen kurssi (6 x 1 ½ h), jonka aikana nuoret osallistuivat arvojen selkiinnyttämisen toimintaan. Opiskeli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eneberg, Mikko
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Faculty of Education, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25642
Description
Summary:Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella miten arvojen selkiinnyttäminen toimii opinto-ohjauksen välineenä. Tutkimuksessa järjestettiin lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille arvojen selkiinnyttämisen kurssi (6 x 1 ½ h), jonka aikana nuoret osallistuivat arvojen selkiinnyttämisen toimintaan. Opiskelijoita oli yhteensä 7 kahdessa ryhmässä. Toiminnan kautta haettiin vastausta kahteen tutkimuskysymykseen ja kahteen alakysymykseen: (1) Miten arvojen selkiinnyttäminen vaikuttaa ohjattavan omiin arvoihin? (2) Miten arvojen selkiinnyttämiseen osallistuminen auttaa ohjattavaa uravalinnassa? (2a) Miten arvojen selkiinnyttäminen sijoittuu suhteessa muuhun koulupetukseen ja suhteessa muihin pohdintaa tukeviin tahoihin kuten vanhempiin? (2b) Miten arvojen selkiinnyttäminen täydentää olemassa olevaa koulun ohjausjärjestelmää? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy perustelemaan arvojen selkiinnyttämisen oikeutusta yhteiskuntateorioiden ja moraalifilosofian kautta sekä osoittamaan, että arvojen selkiinnyttämiselle on sekä identiteettiteorioiden, että kasvatustieteen valossa selkeä tilaus osana koulun ohjausjärjestelmää. Tutkimuksen aineiston muodostavat arvojen selkiinnyttämisen kurssin aikana kerätyt kirjoitelmat otsikolla ”Millainen on hyvä ammatti?” sekä kahden ryhmän päätteeksi käydyt ryhmähaastattelut, joissa keskityttiin kysymykseen miten arvojen selkiinnyttäminen on vaikuttanut nuorten kokemukseen ammatinvalintatilanteesta. Tutkimuksen analyysimenetelmä on fenomenografinen sisällönanalyysi. Analyysissä käytettiin teemoittelua ja abduktiivista päättelyä säännönmukaisuuksien etsimisessä. Tutkimustulosten esittäminen etenee tutkimuskysymysten järjestyksessä esitellen aineistosta poimittuja teemoittelun tuloksia. Aineiston tarkastelun ja tulosten perusteella voidaan päätellä, että vaikka arvojen selkiinnyttäminen ei suoraan vaikuta ohjattavan arvojen rakentumiseen tai korvaa niitä, toimintaan osallistuminen lieventää uravalinnan paineita ja auttaa nuoria jäsentämään omaa ajatteluaan. Arvojen selkiinnyttäminen täydentää olemassa olevaa ohjausjärjestelmää ja tukee opinto-ohjaukselle opetussuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden toteutumista.