Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka alakoulun viidesluokkalaiset suhtautuvat
koululiikuntaan. Tutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelun avulla liikuntatunteihin
suhtautumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen lähtökohtana toimivat aikaisemmat
tutkimukset oppilaiden suhtautumisesta koululiikuntaan. Tutkielman alussa oppiaineen
luonnetta tarkastellaan koululiikunnan tavoitteiden ja teorian pohjalta. Lisäksi
tutkimuksessa tarkastellaan liikunnan erityispiirteitä peruskoulun oppiaineena sekä
perehdytään liikuntaan koulun liikunnanopetuksen ja nuorten liikunta-aktiivisuuden
näkökulmista, jotka ovat tällä hetkellä vahvasti hyvinvointikeskeisiä.
Tämän tutkimuksen aineistona käytettiin teemahaastatteluaineistoa, joka
kerättiin syyskuussa 2010. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kahdeksan Petäjäveden
alakoulun viidennen luokan oppilasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista
lähestymistapaa, jossa selvitettiin oppilaan omia tuntemuksia ja mielipiteitä
koululiikunnasta.
|