Me and my English a material package promoting self-assessment in the primary school

Itsearviointi on tärkeä osa oppimista ja se mainitaan myös opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointitehtävät eivät aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia keskenään, ja näin ollen oppilaat ja opettajat eivät aina koe niitä hyödyllisiks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuominen, Terhi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25627
_version_ 1826225731551625216
author Tuominen, Terhi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuominen, Terhi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuominen, Terhi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuominen, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Itsearviointi on tärkeä osa oppimista ja se mainitaan myös opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointitehtävät eivät aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia keskenään, ja näin ollen oppilaat ja opettajat eivät aina koe niitä hyödyllisiksi. Itsearviointi on kuitenkin tärkeä taito, jota pitäisi opettaa myös alakoulussa. Itsearviointi on myös osa elinikäistä oppimista. Englannin oppimisen itsearviointi tulisi aloittaa samaan aikaan kuin englannin opiskelukin. Tämän materiaalipaketin tarkoitus on tarjota monipuolinen ja kiinnostava materiaali oppilaiden itsearviointitaitojen kehittämiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään motivaatiota, itsetuntoa ja itsearviointia osana oppimista. Itsearviointia lähestytään sosiokonstruktiivisesta näkökulmasta. Sosiokonstruktiivisessa näkökulmassa pohditaan aktiivista oppimista, itsesäännöstelevää oppimista sekä oppilaiden palkitsemista. Koulun arviointikäytäntöjä valotetaan käsittelemällä vieraiden kielten opetusta Suomessa. Myös koulun ulkopuolinen englanti ja se kuinka oppilaat käyttävät englantia vapaa-ajalla ovat tärkeitä aiheita ja materiaalipaketissa oppilasta pyydetäänkin pohtimaan juuri tätä vapaa-ajan oppimista, ja näin yritetään saada heidät huomaamaan, että se voi tukea oppimista koulussa. Materiaalipaketti tarjoaa tehtäviä kaikille alakoulun luokka-asteille, joilla perinteisesti opetetaan englantia (luokat 3-6). Materiaalipaketti kattaa koko alakoulun siitä syystä, että hyvä itsearviointi on jatkuvaa ja toistuvaa. Opettaja voi tosin valita materiaalipaketista tehtäviä oppilaiden henkilökohtaisten tarpeiden mukaan. Jokaisen tehtävän alussa ohjeistetaan opettajaa siitä sopiiko tehtävä paremmin tehtäväksi tunnilla vai kotona, tarvitseeko se alustusta esimerkiksi luokkakeskustelun muodossa, ja miten tehtävän tekemisen jälkeen tulisi toimia.
first_indexed 2023-03-22T09:59:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-23T18:19:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-23T18:19:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1143244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25627", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Itsearviointi on t\u00e4rke\u00e4 osa oppimista ja se mainitaan my\u00f6s opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointiteht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia kesken\u00e4\u00e4n, ja n\u00e4in ollen oppilaat ja opettajat eiv\u00e4t aina koe niit\u00e4 hy\u00f6dyllisiksi. Itsearviointi on kuitenkin t\u00e4rke\u00e4 taito, jota pit\u00e4isi opettaa my\u00f6s alakoulussa. Itsearviointi on my\u00f6s osa elinik\u00e4ist\u00e4 oppimista. Englannin oppimisen itsearviointi tulisi aloittaa samaan aikaan kuin englannin opiskelukin. T\u00e4m\u00e4n materiaalipaketin tarkoitus on tarjota monipuolinen ja kiinnostava materiaali oppilaiden itsearviointitaitojen kehitt\u00e4miseen.\r\n\r\nTeoreettisessa viitekehyksess\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n motivaatiota, itsetuntoa ja itsearviointia osana oppimista. Itsearviointia l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n sosiokonstruktiivisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sosiokonstruktiivisessa n\u00e4k\u00f6kulmassa pohditaan aktiivista oppimista, itses\u00e4\u00e4nn\u00f6stelev\u00e4\u00e4 oppimista sek\u00e4 oppilaiden palkitsemista. Koulun arviointik\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 valotetaan k\u00e4sittelem\u00e4ll\u00e4 vieraiden kielten opetusta Suomessa. My\u00f6s koulun ulkopuolinen englanti ja se kuinka oppilaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t englantia vapaa-ajalla ovat t\u00e4rkeit\u00e4 aiheita ja materiaalipaketissa oppilasta pyydet\u00e4\u00e4nkin pohtimaan juuri t\u00e4t\u00e4 vapaa-ajan oppimista, ja n\u00e4in yritet\u00e4\u00e4n saada heid\u00e4t huomaamaan, ett\u00e4 se voi tukea oppimista koulussa.\r\n\r\nMateriaalipaketti tarjoaa teht\u00e4vi\u00e4 kaikille alakoulun luokka-asteille, joilla perinteisesti opetetaan englantia (luokat 3-6). Materiaalipaketti kattaa koko alakoulun siit\u00e4 syyst\u00e4, ett\u00e4 hyv\u00e4 itsearviointi on jatkuvaa ja toistuvaa. Opettaja voi tosin valita materiaalipaketista teht\u00e4vi\u00e4 oppilaiden henkil\u00f6kohtaisten tarpeiden mukaan. Jokaisen teht\u00e4v\u00e4n alussa ohjeistetaan opettajaa siit\u00e4 sopiiko teht\u00e4v\u00e4 paremmin teht\u00e4v\u00e4ksi tunnilla vai kotona, tarvitseeko se alustusta esimerkiksi luokkakeskustelun muodossa, ja miten teht\u00e4v\u00e4n tekemisen j\u00e4lkeen tulisi toimia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Terhi Tuominen (tetutuom) on 2010-11-23 18:19:03.278945. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-23T18:19:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011233115.pdf: 2050655 bytes, checksum: 5bea2851e87189cae50a20fb8ce51026 (MD5)\r\nlicense.html: 5023 bytes, checksum: 755cad6853f05251012f06fec78ec158 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-23T18:19:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011233115.pdf: 2050655 bytes, checksum: 5bea2851e87189cae50a20fb8ce51026 (MD5)\r\nlicense.html: 5023 bytes, checksum: 755cad6853f05251012f06fec78ec158 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Self-assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "socio-constructive learning theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-esteem", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lifelong learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011233115", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25627
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4b614cb-67f1-4605-ac86-7666befdc11f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201011233115.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen, Terhi Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school Self-assessment socio-constructive learning theory self-esteem motivation lifelong learning Englannin kieli English 301 englannin kieli itsearviointi motivaatio itsetunto oppiminen elinikäinen oppiminen alakoulu
title Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
title_full Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
title_fullStr Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
title_full_unstemmed Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
title_short Me and my English
title_sort me and my english a material package promoting self assessment in the primary school
title_sub a material package promoting self-assessment in the primary school
title_txtP Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
topic Self-assessment socio-constructive learning theory self-esteem motivation lifelong learning Englannin kieli English 301 englannin kieli itsearviointi motivaatio itsetunto oppiminen elinikäinen oppiminen alakoulu
topic_facet 301 Englannin kieli English Self-assessment alakoulu elinikäinen oppiminen englannin kieli itsearviointi itsetunto lifelong learning motivaatio motivation oppiminen self-esteem socio-constructive learning theory
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25627 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011233115
work_keys_str_mv AT tuominenterhi meandmyenglishamaterialpackagepromotingselfassessmentintheprimaryschool