Satu medioitumisen murroksessa tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista

Tämän tutkielman yleistavoitteena on tutkia sadun ja median välistä suhdetta. Tarkastelu keskittyy lasten kertomiin satuihin ja kertomuksiin, joiden pohjalta arvioidaan satutradition pysyvyyttä suhteessa medioitumiseen. Tutkimusongelmat esitetään kysymysten muodossa: mitkä ovat lasten kertomien satu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kari, Aunimarjut
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25618
_version_ 1826225731550576640
author Kari, Aunimarjut
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kari, Aunimarjut Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kari, Aunimarjut Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kari, Aunimarjut
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman yleistavoitteena on tutkia sadun ja median välistä suhdetta. Tarkastelu keskittyy lasten kertomiin satuihin ja kertomuksiin, joiden pohjalta arvioidaan satutradition pysyvyyttä suhteessa medioitumiseen. Tutkimusongelmat esitetään kysymysten muodossa: mitkä ovat lasten kertomien satujen tyypillisimmät piirteet, miten medioituminen niissä näkyy ja mitä elämänsisältöjä ne heijastelevat. Analyysi kohdentuu lasten kielellisten ilmauksien havainointiin ja niistä nousevien merkityksien hermeneuttis-fenomenologiseen tulkintaan. Koska tutkielman laatiminen on tutkimuksen tekemiseen tähtäävä oppimista, on tutkielman taustatehtävänä havainnoida myös tutkielman laatijan omaa kokemusta ja muuntelua. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan sadun lajeja ja sadun historiaa, sadun vaikutusta ihmiskäsityksen, elämäntarkoituksen ja lumokokemusten syntymiseen. Siinä pohditaan myös Topeliaanista kasvatusajattelua, sadun myytillisyyttä ja terapeuttista luonnetta. Teoria perustuu enimmäkseen suomalaiseen satututkimukseen. Keskiössä ovat tutkijat Hilkka Ylönen, Sinikka Ojanen ja Bruno Bettelheim. Tutkielman taustalla vaikuttava ihmiskäsitys perustuu Lauri Rauhalan eksistentialismiin ‟olla liittyen olemassa‟. Medioitumista käsitelevässä teoriassa nojataan muun muassa Reijo Kupiaisen, Sirkka Kotilaisen ja Juha Suorannan tutkimuksiin. Kohderyhmänä on 27 viidesluokkalaista ja 11 esikoululaista. Esikoululaisten osalta aineistonkeruumenetelmänä on sadutus, viidesluokkalaiset kirjoittavat satunsa itse. Medioituminen, vastoin tutkielman laatijan esioletusta, ei juuri näy lasten kertomuksissa. Molemmat ikäryhmät näyttäytyvät tuloksissa valoisina, elämänasenteiltaan ja tunnetaidoiltaan kyvykkäinä. Viidesluokkalaisten käyttämä tyyppillisin piirre on onnellinen loppu, esikoululaisilla etäännyttävä aloitus. Viidesluokkalaiset tytöt käyttävät realistisia kertomuksia ja päähenkilöitä selvästi poikia enemmän. Ruokaan ja ruokailuun viittaavien mainintojen runsaus nousee esille viidesluokkalaisten kertomuksissa, esikoululaisilla leikki ja tekeminen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kari, Aunimarjut", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-21T20:43:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-21T20:43:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1143066", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25618", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman yleistavoitteena on tutkia sadun ja median v\u00e4list\u00e4 suhdetta. Tarkastelu keskittyy lasten kertomiin satuihin ja kertomuksiin, joiden pohjalta arvioidaan satutradition pysyvyytt\u00e4 suhteessa medioitumiseen. Tutkimusongelmat esitet\u00e4\u00e4n kysymysten muodossa: mitk\u00e4 ovat lasten kertomien satujen tyypillisimm\u00e4t piirteet, miten medioituminen niiss\u00e4 n\u00e4kyy ja mit\u00e4 el\u00e4m\u00e4nsis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ne heijastelevat. Analyysi kohdentuu lasten kielellisten ilmauksien havainointiin ja niist\u00e4 nousevien merkityksien hermeneuttis-fenomenologiseen tulkintaan. Koska tutkielman laatiminen on tutkimuksen tekemiseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4 oppimista, on tutkielman taustateht\u00e4v\u00e4n\u00e4 havainnoida my\u00f6s tutkielman laatijan omaa kokemusta ja muuntelua.\r\nTeoreettisessa osuudessa tarkastellaan sadun lajeja ja sadun historiaa, sadun vaikutusta ihmisk\u00e4sityksen, el\u00e4m\u00e4ntarkoituksen ja lumokokemusten syntymiseen. Siin\u00e4 pohditaan my\u00f6s Topeliaanista kasvatusajattelua, sadun myytillisyytt\u00e4 ja terapeuttista luonnetta. Teoria perustuu enimm\u00e4kseen suomalaiseen satututkimukseen. Keski\u00f6ss\u00e4 ovat tutkijat Hilkka Yl\u00f6nen, Sinikka Ojanen ja Bruno Bettelheim. Tutkielman taustalla vaikuttava ihmisk\u00e4sitys perustuu Lauri Rauhalan eksistentialismiin \u201folla liittyen olemassa\u201f. Medioitumista k\u00e4sitelev\u00e4ss\u00e4 teoriassa nojataan muun muassa Reijo Kupiaisen, Sirkka Kotilaisen ja Juha Suorannan tutkimuksiin.\r\nKohderyhm\u00e4n\u00e4 on 27 viidesluokkalaista ja 11 esikoululaista. Esikoululaisten osalta aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on sadutus, viidesluokkalaiset kirjoittavat satunsa itse. Medioituminen, vastoin tutkielman laatijan esioletusta, ei juuri n\u00e4y lasten kertomuksissa. Molemmat ik\u00e4ryhm\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t tuloksissa valoisina, el\u00e4m\u00e4nasenteiltaan ja tunnetaidoiltaan kyvykk\u00e4in\u00e4. Viidesluokkalaisten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 tyyppillisin piirre on onnellinen loppu, esikoululaisilla et\u00e4\u00e4nnytt\u00e4v\u00e4 aloitus. Viidesluokkalaiset tyt\u00f6t k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t realistisia kertomuksia ja p\u00e4\u00e4henkil\u00f6it\u00e4 selv\u00e4sti poikia enemm\u00e4n. Ruokaan ja ruokailuun viittaavien mainintojen runsaus nousee esille viidesluokkalaisten kertomuksissa, esikoululaisilla leikki ja tekeminen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aunimarjut Kari (aukari) on 2010-11-21 20:43:44.286671. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-21T20:43:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011213108.pdf: 1169538 bytes, checksum: fd478e09bfede04cd8f24b5309d2f704 (MD5)\r\nlicense.html: 5040 bytes, checksum: cda7c17f13d5f363f8f3cf257bcf3559 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-21T20:43:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011213108.pdf: 1169538 bytes, checksum: fd478e09bfede04cd8f24b5309d2f704 (MD5)\r\nlicense.html: 5040 bytes, checksum: cda7c17f13d5f363f8f3cf257bcf3559 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "142 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "satu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "satutraditio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sadutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "medioituminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "myytti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011213108", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sadut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sadutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medioituminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myytit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurin muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25618
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cf954527-48a6-41fd-9f02-8cc8da4a12e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201011213108.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kari, Aunimarjut Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista satu satutraditio sadutus medioituminen myytti Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sadut myytit esikoululaiset koululaiset kulttuurin muutos
title Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista
title_full Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista
title_fullStr Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista
title_full_unstemmed Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista
title_short Satu medioitumisen murroksessa
title_sort satu medioitumisen murroksessa tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista
title_sub tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista
title_txtP Satu medioitumisen murroksessa : tutkimus esikoululaisten ja viidesluokkalaisten kertomista saduista
topic satu satutraditio sadutus medioituminen myytti Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sadut myytit esikoululaiset koululaiset kulttuurin muutos
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education esikoululaiset koululaiset kulttuurin muutos medioituminen myytit myytti sadut sadutus satu satutraditio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25618 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011213108
work_keys_str_mv AT kariaunimarjut satumedioitumisenmurroksessatutkimusesikoululaistenjaviidesluokkalaistenkertomist