CLIL kävi kylässä pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa

Tämän pro gradu -tutkimuksen aiheena on vieraskielisen opetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa. Helmi - maaliskuussa 2009 tehdyssä opetuskokeilussa kyläkoulujen 5.-6. luokkien oppilaille opetettiin 5 eri oppiaineiden oppituntia englannin kielellä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla opp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virta, Jarno
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25583
_version_ 1826225726307696640
author Virta, Jarno
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virta, Jarno Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virta, Jarno Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virta, Jarno
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkimuksen aiheena on vieraskielisen opetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa. Helmi - maaliskuussa 2009 tehdyssä opetuskokeilussa kyläkoulujen 5.-6. luokkien oppilaille opetettiin 5 eri oppiaineiden oppituntia englannin kielellä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppilaiden ja opettajien mielipiteitä vieraskielisestä opetuksesta verrattuna perinteiseen englannin opetukseen. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vieraskielisen opetuksen mahdollisuuksia kyläkouluille. Oppilaiden mielipiteitä kysyttiin kahdella eri kyselylomakkeella. Ensimmäinen kysely pidettiin ennen ensimmäistä vieraskielistä opetustuntia, toinen kysely viimeisen vieraskielisen opetustunnin jälkeen. Opettajien mielipiteitä kysyttiin opetuskokeilun jälkeen kahdenkeskisissä haastatteluissa. Kolmantena aineistonkeruumenetelmänä oli tutkijan jatkuva oma seuranta, joka ulottui oppituntien lisäksi myös niiden ulkopuoliseen toimintaan. Oppilaskysely osoitti, että koulujen oppilaiden mielestä englannin opiskelu on mukavaa. Opetuskokeilun jälkeinen kysely vahvisti tätä havaintoa. Oppilaiden mielipiteet vieraskielisen opetuksen tunneista olivat erittäin myönteisiä. Niitä pidettiin mukavina ja innostavina ja hyvänä vaihteluna tavalliseen koulunkäyntiin. Opettajien suhtautuminen opetuskokeiluun oli myös hyvin positiivinen. He toivoivat kyläkouluille lisää keinoja ja mahdollisuuksia oppilaiden kielitaidon kehittämiselle. Nykyisellään kyläkoulujen on käytännössä lähes mahdotonta järjestää ylimääräistä kielten opetusta. Tutkimuksen perusteella on selvää, että jo hyvinkin pienimuotoisilla kielisuihkutteluilla on myönteinen vaikutus oppilaiden kielen opiskelun motivaatioon sekä rohkeuteen käyttää kieltä luonnollisissa tilanteissa. Erilaisilla vieraskielisillä projekteilla voisi olla hyviä seurauksia kyläkoulujen kielenopiskelun asemaan. Jos on mahdotonta järjestää ylimääräisten kielten opetusta kyläkouluille, olisi kunnilla oltava keinoja vahvistaa jo aloitetun kielen opiskelua. Mahdollisuuksia kunnilla tähän olisi esimerkiksi järjestää kyläkouluille yhteinen, kiertävä CLIL- opettaja.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Virta, Jarno", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-12T12:28:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-12T12:28:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1142492", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25583", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen aiheena on vieraskielisen opetuksen opetuskokeilu\r\nkahdessa kyl\u00e4koulussa. Helmi - maaliskuussa 2009 tehdyss\u00e4 opetuskokeilussa kyl\u00e4koulujen\r\n5.-6. luokkien oppilaille opetettiin 5 eri oppiaineiden oppituntia englannin\r\nkielell\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppilaiden ja opettajien mielipiteit\u00e4\r\nvieraskielisest\u00e4 opetuksesta verrattuna perinteiseen englannin opetukseen. Lis\u00e4ksi\r\ntutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n vieraskielisen opetuksen mahdollisuuksia kyl\u00e4kouluille.\r\nOppilaiden mielipiteit\u00e4 kysyttiin kahdella eri kyselylomakkeella. Ensimm\u00e4inen\r\nkysely pidettiin ennen ensimm\u00e4ist\u00e4 vieraskielist\u00e4 opetustuntia, toinen kysely\r\nviimeisen vieraskielisen opetustunnin j\u00e4lkeen. Opettajien mielipiteit\u00e4 kysyttiin opetuskokeilun\r\nj\u00e4lkeen kahdenkeskisiss\u00e4 haastatteluissa. Kolmantena aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4\r\noli tutkijan jatkuva oma seuranta, joka ulottui oppituntien lis\u00e4ksi my\u00f6s\r\nniiden ulkopuoliseen toimintaan. Oppilaskysely osoitti, ett\u00e4 koulujen oppilaiden\r\nmielest\u00e4 englannin opiskelu on mukavaa. Opetuskokeilun j\u00e4lkeinen kysely vahvisti\r\nt\u00e4t\u00e4 havaintoa. Oppilaiden mielipiteet vieraskielisen opetuksen tunneista olivat eritt\u00e4in\r\nmy\u00f6nteisi\u00e4. Niit\u00e4 pidettiin mukavina ja innostavina ja hyv\u00e4n\u00e4 vaihteluna tavalliseen\r\nkoulunk\u00e4yntiin. Opettajien suhtautuminen opetuskokeiluun oli my\u00f6s hyvin\r\npositiivinen. He toivoivat kyl\u00e4kouluille lis\u00e4\u00e4 keinoja ja mahdollisuuksia oppilaiden\r\nkielitaidon kehitt\u00e4miselle. Nykyisell\u00e4\u00e4n kyl\u00e4koulujen on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 l\u00e4hes mahdotonta\r\nj\u00e4rjest\u00e4\u00e4 ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 kielten opetusta. Tutkimuksen perusteella on selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4\r\njo hyvinkin pienimuotoisilla kielisuihkutteluilla on my\u00f6nteinen vaikutus oppilaiden\r\nkielen opiskelun motivaatioon sek\u00e4 rohkeuteen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 luonnollisissa tilanteissa.\r\nErilaisilla vieraskielisill\u00e4 projekteilla voisi olla hyvi\u00e4 seurauksia kyl\u00e4koulujen\r\nkielenopiskelun asemaan. Jos on mahdotonta j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isten kielten opetusta\r\nkyl\u00e4kouluille, olisi kunnilla oltava keinoja vahvistaa jo aloitetun kielen opiskelua.\r\nMahdollisuuksia kunnilla t\u00e4h\u00e4n olisi esimerkiksi j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 kyl\u00e4kouluille yhteinen,\r\nkiert\u00e4v\u00e4 CLIL- opettaja.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2010-11-12 12:28:04.590928. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-12T12:28:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011123081.pdf: 393853 bytes, checksum: 57f756c9426fce347011e771fd9d1b0d (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-12T12:28:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011123081.pdf: 393853 bytes, checksum: 57f756c9426fce347011e771fd9d1b0d (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "CLIL k\u00e4vi kyl\u00e4ss\u00e4 : pienimuotoisen vieraskielisen sis\u00e4ll\u00f6nopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011123081", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdysluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyl\u00e4koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25583
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c489894a-5177-4f20-901d-fbc21fc74e4e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201011123081.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virta, Jarno CLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhdysluokat kyläkoulut kielet opetus englannin kieli opetusmenetelmät
title CLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa
title_full CLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa
title_fullStr CLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa CLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa
title_full_unstemmed CLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa CLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa
title_short CLIL kävi kylässä
title_sort clil kävi kylässä pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa
title_sub pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa
title_txtP CLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhdysluokat kyläkoulut kielet opetus englannin kieli opetusmenetelmät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education englannin kieli kielet kyläkoulut opetus opetusmenetelmät yhdysluokat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25583 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011123081
work_keys_str_mv AT virtajarno clilkävikylässäpienimuotoisenvieraskielisensisällönopetuksenopetuskokeilukahdessakylä