Yhteenveto: | Tämän pro gradu -tutkimuksen aiheena on vieraskielisen opetuksen opetuskokeilu
kahdessa kyläkoulussa. Helmi - maaliskuussa 2009 tehdyssä opetuskokeilussa kyläkoulujen
5.-6. luokkien oppilaille opetettiin 5 eri oppiaineiden oppituntia englannin
kielellä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppilaiden ja opettajien mielipiteitä
vieraskielisestä opetuksesta verrattuna perinteiseen englannin opetukseen. Lisäksi
tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vieraskielisen opetuksen mahdollisuuksia kyläkouluille.
Oppilaiden mielipiteitä kysyttiin kahdella eri kyselylomakkeella. Ensimmäinen
kysely pidettiin ennen ensimmäistä vieraskielistä opetustuntia, toinen kysely
viimeisen vieraskielisen opetustunnin jälkeen. Opettajien mielipiteitä kysyttiin opetuskokeilun
jälkeen kahdenkeskisissä haastatteluissa. Kolmantena aineistonkeruumenetelmänä
oli tutkijan jatkuva oma seuranta, joka ulottui oppituntien lisäksi myös
niiden ulkopuoliseen toimintaan. Oppilaskysely osoitti, että koulujen oppilaiden
mielestä englannin opiskelu on mukavaa. Opetuskokeilun jälkeinen kysely vahvisti
tätä havaintoa. Oppilaiden mielipiteet vieraskielisen opetuksen tunneista olivat erittäin
myönteisiä. Niitä pidettiin mukavina ja innostavina ja hyvänä vaihteluna tavalliseen
koulunkäyntiin. Opettajien suhtautuminen opetuskokeiluun oli myös hyvin
positiivinen. He toivoivat kyläkouluille lisää keinoja ja mahdollisuuksia oppilaiden
kielitaidon kehittämiselle. Nykyisellään kyläkoulujen on käytännössä lähes mahdotonta
järjestää ylimääräistä kielten opetusta. Tutkimuksen perusteella on selvää, että
jo hyvinkin pienimuotoisilla kielisuihkutteluilla on myönteinen vaikutus oppilaiden
kielen opiskelun motivaatioon sekä rohkeuteen käyttää kieltä luonnollisissa tilanteissa.
Erilaisilla vieraskielisillä projekteilla voisi olla hyviä seurauksia kyläkoulujen
kielenopiskelun asemaan. Jos on mahdotonta järjestää ylimääräisten kielten opetusta
kyläkouluille, olisi kunnilla oltava keinoja vahvistaa jo aloitetun kielen opiskelua.
Mahdollisuuksia kunnilla tähän olisi esimerkiksi järjestää kyläkouluille yhteinen,
kiertävä CLIL- opettaja.
|