CLIL kävi kylässä pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa

Tämän pro gradu -tutkimuksen aiheena on vieraskielisen opetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa. Helmi - maaliskuussa 2009 tehdyssä opetuskokeilussa kyläkoulujen 5.-6. luokkien oppilaille opetettiin 5 eri oppiaineiden oppituntia englannin kielellä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla opp...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Virta, Jarno
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25583
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkimuksen aiheena on vieraskielisen opetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa. Helmi - maaliskuussa 2009 tehdyssä opetuskokeilussa kyläkoulujen 5.-6. luokkien oppilaille opetettiin 5 eri oppiaineiden oppituntia englannin kielellä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppilaiden ja opettajien mielipiteitä vieraskielisestä opetuksesta verrattuna perinteiseen englannin opetukseen. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vieraskielisen opetuksen mahdollisuuksia kyläkouluille. Oppilaiden mielipiteitä kysyttiin kahdella eri kyselylomakkeella. Ensimmäinen kysely pidettiin ennen ensimmäistä vieraskielistä opetustuntia, toinen kysely viimeisen vieraskielisen opetustunnin jälkeen. Opettajien mielipiteitä kysyttiin opetuskokeilun jälkeen kahdenkeskisissä haastatteluissa. Kolmantena aineistonkeruumenetelmänä oli tutkijan jatkuva oma seuranta, joka ulottui oppituntien lisäksi myös niiden ulkopuoliseen toimintaan. Oppilaskysely osoitti, että koulujen oppilaiden mielestä englannin opiskelu on mukavaa. Opetuskokeilun jälkeinen kysely vahvisti tätä havaintoa. Oppilaiden mielipiteet vieraskielisen opetuksen tunneista olivat erittäin myönteisiä. Niitä pidettiin mukavina ja innostavina ja hyvänä vaihteluna tavalliseen koulunkäyntiin. Opettajien suhtautuminen opetuskokeiluun oli myös hyvin positiivinen. He toivoivat kyläkouluille lisää keinoja ja mahdollisuuksia oppilaiden kielitaidon kehittämiselle. Nykyisellään kyläkoulujen on käytännössä lähes mahdotonta järjestää ylimääräistä kielten opetusta. Tutkimuksen perusteella on selvää, että jo hyvinkin pienimuotoisilla kielisuihkutteluilla on myönteinen vaikutus oppilaiden kielen opiskelun motivaatioon sekä rohkeuteen käyttää kieltä luonnollisissa tilanteissa. Erilaisilla vieraskielisillä projekteilla voisi olla hyviä seurauksia kyläkoulujen kielenopiskelun asemaan. Jos on mahdotonta järjestää ylimääräisten kielten opetusta kyläkouluille, olisi kunnilla oltava keinoja vahvistaa jo aloitetun kielen opiskelua. Mahdollisuuksia kunnilla tähän olisi esimerkiksi järjestää kyläkouluille yhteinen, kiertävä CLIL- opettaja.