Ensimmäiset elämykset musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää

Tutkimus kohdistuu vauvan ja vanhemman ensimmäisiin yhteisiin musiikki- ja taidekokemuksiin. Laadullinen toimintatutkimus käsittelee neljää eri tapaa toteuttaa musiikin ja muiden taideaineiden integraatiota vauvan ensimmäisen elinvuoden aikana. Kaikkien neljän toimintatapauksen yhteisenä peru...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pantsu, Leena
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25581
_version_ 1828193023987548160
author Pantsu, Leena
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pantsu, Leena Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pantsu, Leena Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pantsu, Leena
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus kohdistuu vauvan ja vanhemman ensimmäisiin yhteisiin musiikki- ja taidekokemuksiin. Laadullinen toimintatutkimus käsittelee neljää eri tapaa toteuttaa musiikin ja muiden taideaineiden integraatiota vauvan ensimmäisen elinvuoden aikana. Kaikkien neljän toimintatapauksen yhteisenä perustekijänä on musiikki, johon liitetään muita taideaineita: tanssia/ liikettä, kuvallista ilmaisua sekä sanataidetta. Tutkimuksen kohderyhminä olivat vauvat ja –vanhemmat Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Jyväskylän kaupungin Kulttuuriaitan ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun Muskaristudion yllä pitämissä toimintaryhmissä. Näiden lisäksi tarkasteltiin myös vauvaperheille suunnattuja monitaiteellisia esityksiä. Aineistoni analyysiin olen soveltanut Grounded theory-lähestymistapaan liittyvää kolmivaiheista koodausmenetelmää: avointa-, aksiaalista – ja selektiivistä eli valikoivaa koodausta. Koodausaineisto perustuu omiin päiväkirjamerkintöihin sekä osallistujilta saatuihin suullisiin ja kirjallisiin palautteisiin. Tutkimukseni ensimmäisessä analyysivaiheessa muodostui viisi tavoitekategoriaa: vauvan kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen, vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen sekä yhteistoiminnallisuuden tukeminen, positiivisen esteettisen kokemuksen ja elämyksen tuottaminen, musiikillisen ja taiteellisen kehityksen tukeminen sekä vanhempien motivoiminen ja rohkaiseminen musiikkiin ja muihin taiteisiin. Nämä tekijät ovat perustana muodostamalleni praktiselle mallille n:o 1. Toisessa analyysivaiheessa tarkasteltiin viiden tavoitekategorian suhdetta kausaalisiin ehtoihin, kontekstiin eli em. toiminnoissa esiin tulleisiin tekijöihin. Tämän avulla sain tarvittavaa aineistoa kolmannen vaiheen koodaukselle, jolla pyrin löytämään viidelle tavoitekategorialle yhteisen, yhdistävän nimittäjän. Nostin aineistosta yhden keskeisen ilmiön integroidun taidekasvatuksen ydinkategoriaksi: Taide on elämän keskellä - hyvinvointia ja luovaa voimaa musiikista ja muista taiteista – periaatteen, joka perustuu Deweyn holistiseen ja toiminnalliseen kokemuskäsitykseen. Tähän ajatukseen perustuen muodostin vauvoille ja vanhemmille suunnatun musiikkiin integroidun taidekasvatuksen ikävaiheittain etenevän praktisen mallin n:o2, jossa sovellan Puurulan mallia taidekasvatuksen integrointitavoista varhaiskasvatuksessa. Muodostamassani mallissa ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu ”Prenataalinen musiikillinen orientaatio”, toiseen vaiheeseen: ”Primaarin integroinnin vaihe (0 – 3 kk ikäiset vauvat)” ja kolmantena vaiheena on tutkimukseni merkittävin osio: ”Pedagogisen ryhmätoiminnan ja primaarin integroinnin vaihe (3 – 12 kk:n ikäiset vauvat).” Musiikkiin integroitu taidekasvatus tukee perheiden hyvinvointia. Oman kulttuurin sisäistäminen ja taiteen kokeminen normaalina osana arkielämää antaa kaikille voimavaroja hyviä ja huonoja päiviä varten.
first_indexed 2023-02-07T21:00:50Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pantsu, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-11T14:14:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-11T14:14:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25581", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus kohdistuu vauvan ja vanhemman ensimm\u00e4isiin yhteisiin musiikki- ja taidekokemuksiin. Laadullinen toimintatutkimus k\u00e4sittelee nelj\u00e4\u00e4 eri tapaa toteuttaa musiikin ja muiden taideaineiden integraatiota vauvan ensimm\u00e4isen elinvuoden aikana. Kaikkien nelj\u00e4n toimintatapauksen yhteisen\u00e4 perustekij\u00e4n\u00e4 on musiikki, johon liitet\u00e4\u00e4n muita taideaineita: tanssia/ liikett\u00e4, kuvallista ilmaisua sek\u00e4 sanataidetta. Tutkimuksen kohderyhmin\u00e4 olivat vauvat ja \u2013vanhemmat Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin Kulttuuriaitan ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n ammattikorkeakoulun Muskaristudion yll\u00e4 pit\u00e4miss\u00e4 toimintaryhmiss\u00e4. N\u00e4iden lis\u00e4ksi tarkasteltiin my\u00f6s vauvaperheille suunnattuja monitaiteellisia esityksi\u00e4.\r\n\r\nAineistoni analyysiin olen soveltanut Grounded theory-l\u00e4hestymistapaan liittyv\u00e4\u00e4 kolmivaiheista koodausmenetelm\u00e4\u00e4: avointa-, aksiaalista \u2013 ja selektiivist\u00e4 eli valikoivaa koodausta. Koodausaineisto perustuu omiin p\u00e4iv\u00e4kirjamerkint\u00f6ihin sek\u00e4 osallistujilta saatuihin suullisiin ja kirjallisiin palautteisiin.\r\nTutkimukseni ensimm\u00e4isess\u00e4 analyysivaiheessa muodostui viisi tavoitekategoriaa: vauvan kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen, vauvan ja vanhemman v\u00e4lisen vuorovaikutuksen sek\u00e4 yhteistoiminnallisuuden tukeminen, positiivisen esteettisen kokemuksen ja el\u00e4myksen tuottaminen, musiikillisen ja taiteellisen kehityksen tukeminen sek\u00e4 vanhempien motivoiminen ja rohkaiseminen musiikkiin ja muihin taiteisiin. N\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t ovat perustana muodostamalleni praktiselle mallille n:o 1. Toisessa analyysivaiheessa tarkasteltiin viiden tavoitekategorian suhdetta kausaalisiin ehtoihin, kontekstiin eli em. toiminnoissa esiin tulleisiin tekij\u00f6ihin. T\u00e4m\u00e4n avulla sain tarvittavaa aineistoa kolmannen vaiheen koodaukselle, jolla pyrin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n viidelle tavoitekategorialle yhteisen, yhdist\u00e4v\u00e4n nimitt\u00e4j\u00e4n. Nostin aineistosta yhden keskeisen ilmi\u00f6n integroidun taidekasvatuksen ydinkategoriaksi: Taide on el\u00e4m\u00e4n keskell\u00e4 - hyvinvointia ja luovaa voimaa musiikista ja muista taiteista \u2013 periaatteen, joka perustuu Deweyn holistiseen ja toiminnalliseen kokemusk\u00e4sitykseen.\r\n\r\nT\u00e4h\u00e4n ajatukseen perustuen muodostin vauvoille ja vanhemmille suunnatun musiikkiin integroidun taidekasvatuksen ik\u00e4vaiheittain etenev\u00e4n praktisen mallin n:o2, jossa sovellan Puurulan mallia taidekasvatuksen integrointitavoista varhaiskasvatuksessa. Muodostamassani mallissa ensimm\u00e4iseen vaiheeseen kuuluu \u201dPrenataalinen musiikillinen orientaatio\u201d, toiseen vaiheeseen: \u201dPrimaarin integroinnin vaihe (0 \u2013 3 kk ik\u00e4iset vauvat)\u201d ja kolmantena vaiheena on tutkimukseni merkitt\u00e4vin osio: \u201dPedagogisen ryhm\u00e4toiminnan ja primaarin integroinnin vaihe (3 \u2013 12 kk:n ik\u00e4iset vauvat).\u201d\r\n\r\nMusiikkiin integroitu taidekasvatus tukee perheiden hyvinvointia. Oman kulttuurin sis\u00e4ist\u00e4minen ja taiteen kokeminen normaalina osana arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4 antaa kaikille voimavaroja hyvi\u00e4 ja huonoja p\u00e4ivi\u00e4 varten.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2010-11-11 14:14:24.353901. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-11T14:14:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011113079.pdf: 4206434 bytes, checksum: f2c7811ca6ec3108a39373ca863ccca9 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-11T14:14:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011113079.pdf: 4206434 bytes, checksum: f2c7811ca6ec3108a39373ca863ccca9 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "187 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vauvan ja vanhemman vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemuksellinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ensimm\u00e4iset el\u00e4mykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden el\u00e4m\u00e4\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden el\u00e4m\u00e4\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011113079", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vauvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25581
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:24Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/783cd254-c9ed-461f-bb13-f1d47f7f6f66\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201011113079.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pantsu, Leena Ensimmäiset elämykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää vauvan ja vanhemman vuorovaikutus kokemuksellinen oppiminen Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 musiikki musiikkikasvatus taidekasvatus vauvat kehitys vanhemmat vuorovaikutus kokemusoppiminen
title Ensimmäiset elämykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää
title_alt Musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää
title_full Ensimmäiset elämykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää
title_fullStr Ensimmäiset elämykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää Ensimmäiset elämykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää
title_full_unstemmed Ensimmäiset elämykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää Ensimmäiset elämykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää
title_short Ensimmäiset elämykset
title_sort ensimmäiset elämykset musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää
title_sub musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää
title_txtP Ensimmäiset elämykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää
topic vauvan ja vanhemman vuorovaikutus kokemuksellinen oppiminen Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 musiikki musiikkikasvatus taidekasvatus vauvat kehitys vanhemmat vuorovaikutus kokemusoppiminen
topic_facet 3052 Kvalitatiivinen tutkimus Music Education Musiikkikasvatus kehitys kokemuksellinen oppiminen kokemusoppiminen musiikki musiikkikasvatus taidekasvatus vanhemmat vauvan ja vanhemman vuorovaikutus vauvat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25581 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011113079
work_keys_str_mv AT pantsuleena ensimmäisetelämyksetmusiikkiinintegroitutaidekasvatusosanavauvaperheidenelämää