Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus

Väänänen, Marjo 2010. Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus. Liikun-tatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma, 80 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keskisuomalaisten yläkoululaisten fyysisen kunnon ja fyysisen aktiivisuuden yh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väänänen, Marjo
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25558
_version_ 1826225771857838080
author Väänänen, Marjo
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väänänen, Marjo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väänänen, Marjo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väänänen, Marjo
datasource_str_mv jyx
description Väänänen, Marjo 2010. Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus. Liikun-tatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma, 80 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keskisuomalaisten yläkoululaisten fyysisen kunnon ja fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin fyysisen aktii-visuuden muutosta seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Lisäksi tutkimuk-sessa analysoitiin miten oppilaiden seitsemännellä luokalla mitatut kuntotekijät ennusti-vat fyysistä aktiivisuutta kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla. Tutkimuksessa sel-vitettiin myös onko oppilaan seitsemännen luokan käsityksellä omasta kunnosta yhteyt-tä fyysiseen aktiivisuuteen ja onko seitsemännen, kahdeksannen ja yhdeksännen luokan fyysisellä aktiivisuudella yhteyttä aikomukseen olla fyysisesti aktiivinen tulevaisuudes-sa. Tutkimuksen kohteena olivat neljän jyväskyläläisen koulun oppilaat (N = 338). Fyysistä aktiivisuutta ja aikomusta olla tulevaisuudessa aktiivinen tutkittiin kysymällä oppilaiden viikoittaista yleistä fyysistä aktiivisuutta sekä aikomusta olla fyysisesti aktiivinen yh-den, viiden ja kymmenen vuoden kuluttua. Kysely kerättiin oppilailta kolmen vuoden aikana aina syyslukukaudella. Lisäksi tutkimuskoulujen oppilailta kerättiin kuntotestitu-lokset seitsemänneltä luokalta. Aineiston tilastollisissa analyyseissä fyysisen aktiivisuu-den muutosten tutkimiseen käytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysiä. T-testillä tutkittiin sukupuolten välisiä keskiarvoeroja mitatuissa muuttujissa. Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla tutkittiin kuntotekijöiden ja fyysisen aktiivi-suuden välisiä yhteyksiä ja stepwise –regressioanalyysiä käytettiin kyseisten muuttujien selitysasteiden tutkimiseen. Riippuvana muuttujana analyysissä oli fyysinen aktiivisuus ja riippumattomina muuttujina kuntotestien tulokset, käsitys omasta kunnosta, aikomus harrastaa liikuntaa viiden vuoden kuluttua ja sukupuoli. Tutkimustuloksista ilmeni, että oppilaiden fyysinen aktiivisuus väheni seitsemänneltä luokalta kahdeksannelle ja seitsemänneltä yhdeksännelle luokalle, mutta pysyi muuttu-mattomana kahdeksannen ja yhdeksännen luokan välillä. Tulokset osoittivat myös, että sukupuolten väliltä ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja fyysisen aktiivisuuden määrässä seitsemännellä, kahdeksannella tai yhdeksännellä luokalla. Myöskään fyysisen aktiivisuuden muutoksessa seitsemänneltä yhdeksännelle luokalle ei löytynyt sukupuoli eroja. Seitsemännellä luokalla tehty arvio omasta fyysisestä kunnosta, seitsemännen luokan eteentaivutustestin tulos ja sukupuoli selittivät 26 % kahdeksannen luokan fyysi-sestä aktiivisuudesta. Yhdeksännen luokan fyysisestä aktiivisuudesta 17 % selittyi seit-semännen luokan itsearviolla omasta fyysisestä kunnosta ja seitsemännen luokan vatsa-lihastestin tuloksella. Tutkimustulosten perusteella yläkouluikäisten nuorten fyysisen aktiivisuuden jatkumiseen yläkoulun aikana tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Myös koululiikunnassa hyväksi koettu fyysinen kunto voisi osaltaan lisätä fyysistä aktiivisuut-ta. Lisäksi koululiikunnassa tulee huomioida, että kuntotekijät selittävät vain pienen osan nuorten aktiivisuudesta, joten kuntotestien merkitystä koululiikunnassa ei tule lii-kaa korostaa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4\u00e4n\u00e4nen, Marjo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-05T13:42:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-05T13:42:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1141789", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25558", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "V\u00e4\u00e4n\u00e4nen, Marjo 2010. Yl\u00e4koululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus. Liikun-tatieteiden laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013 tutkielma, \r\n80 s.\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 keskisuomalaisten yl\u00e4koululaisten fyysisen kunnon ja fyysisen aktiivisuuden yhteyksi\u00e4. Tutkimuksessa tarkasteltiin fyysisen aktii-visuuden muutosta seitsem\u00e4nnelt\u00e4 luokalta yhdeks\u00e4nnelle luokalle. Lis\u00e4ksi tutkimuk-sessa analysoitiin miten oppilaiden seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla mitatut kuntotekij\u00e4t ennusti-vat fyysist\u00e4 aktiivisuutta kahdeksannella ja yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Tutkimuksessa sel-vitettiin my\u00f6s onko oppilaan seitsem\u00e4nnen luokan k\u00e4sityksell\u00e4 omasta kunnosta yhteyt-t\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen ja onko seitsem\u00e4nnen, kahdeksannen ja yhdeks\u00e4nnen luokan fyysisell\u00e4 aktiivisuudella yhteytt\u00e4 aikomukseen olla fyysisesti aktiivinen tulevaisuudes-sa. \r\n\r\nTutkimuksen kohteena olivat nelj\u00e4n jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen koulun oppilaat (N = 338). Fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja aikomusta olla tulevaisuudessa aktiivinen tutkittiin kysym\u00e4ll\u00e4 oppilaiden viikoittaista yleist\u00e4 fyysist\u00e4 aktiivisuutta sek\u00e4 aikomusta olla fyysisesti aktiivinen yh-den, viiden ja kymmenen vuoden kuluttua. Kysely ker\u00e4ttiin oppilailta kolmen vuoden aikana aina syyslukukaudella. Lis\u00e4ksi tutkimuskoulujen oppilailta ker\u00e4ttiin kuntotestitu-lokset seitsem\u00e4nnelt\u00e4 luokalta. Aineiston tilastollisissa analyyseiss\u00e4 fyysisen aktiivisuu-den muutosten tutkimiseen k\u00e4ytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysi\u00e4. T-testill\u00e4 tutkittiin sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 keskiarvoeroja mitatuissa muuttujissa. Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla tutkittiin kuntotekij\u00f6iden ja fyysisen aktiivi-suuden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 ja stepwise \u2013regressioanalyysi\u00e4 k\u00e4ytettiin kyseisten muuttujien selitysasteiden tutkimiseen. Riippuvana muuttujana analyysiss\u00e4 oli fyysinen aktiivisuus ja riippumattomina muuttujina kuntotestien tulokset, k\u00e4sitys omasta kunnosta, aikomus harrastaa liikuntaa viiden vuoden kuluttua ja sukupuoli. \r\n\r\nTutkimustuloksista ilmeni, ett\u00e4 oppilaiden fyysinen aktiivisuus v\u00e4heni seitsem\u00e4nnelt\u00e4 luokalta kahdeksannelle ja seitsem\u00e4nnelt\u00e4 yhdeks\u00e4nnelle luokalle, mutta pysyi muuttu-mattomana kahdeksannen ja yhdeks\u00e4nnen luokan v\u00e4lill\u00e4. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 sukupuolten v\u00e4lilt\u00e4 ei l\u00f6ytynyt tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 seitsem\u00e4nnell\u00e4, kahdeksannella tai yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n fyysisen aktiivisuuden muutoksessa seitsem\u00e4nnelt\u00e4 yhdeks\u00e4nnelle luokalle ei l\u00f6ytynyt sukupuoli eroja. Seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla tehty arvio omasta fyysisest\u00e4 kunnosta, seitsem\u00e4nnen luokan eteentaivutustestin tulos ja sukupuoli selittiv\u00e4t 26 % kahdeksannen luokan fyysi-sest\u00e4 aktiivisuudesta. Yhdeks\u00e4nnen luokan fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta 17 % selittyi seit-sem\u00e4nnen luokan itsearviolla omasta fyysisest\u00e4 kunnosta ja seitsem\u00e4nnen luokan vatsa-lihastestin tuloksella. Tutkimustulosten perusteella yl\u00e4kouluik\u00e4isten nuorten fyysisen aktiivisuuden jatkumiseen yl\u00e4koulun aikana tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota. My\u00f6s koululiikunnassa hyv\u00e4ksi koettu fyysinen kunto voisi osaltaan lis\u00e4t\u00e4 fyysist\u00e4 aktiivisuut-ta. Lis\u00e4ksi koululiikunnassa tulee huomioida, ett\u00e4 kuntotekij\u00e4t selitt\u00e4v\u00e4t vain pienen osan nuorten aktiivisuudesta, joten kuntotestien merkityst\u00e4 koululiikunnassa ei tule lii-kaa korostaa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjo V\u00e4\u00e4n\u00e4nen (matuvaan) on 2010-11-05 13:42:28.580635. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-05T13:42:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011053060.doc: 792576 bytes, checksum: f7476858516c0f3b1e26afba9e06f23c (MD5)\r\nlicense.html: 4998 bytes, checksum: 7dea6d83743a63841c31ca12fa9d7165 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-05T13:42:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011053060.doc: 792576 bytes, checksum: f7476858516c0f3b1e26afba9e06f23c (MD5)\r\nlicense.html: 4998 bytes, checksum: 7dea6d83743a63841c31ca12fa9d7165 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011053060", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voima", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikkuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nopeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25558
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16a8fe19-4f38-4020-85db-0490c75360bd\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201011053060.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väänänen, Marjo Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus fyysinen kunto kunto terveys kestävyys voima liikkuvuus nopeus lapset nuoret
title Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus
title_full Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus
title_fullStr Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus
title_full_unstemmed Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus
title_short Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus
title_sort yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus
title_txtP Yläkoululaisten fyysinen kunto ja fyysinen aktiivisuus
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus fyysinen kunto kunto terveys kestävyys voima liikkuvuus nopeus lapset nuoret
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus fyysinen kunto kestävyys kunto lapset liikkuvuus nopeus nuoret terveys voima
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25558 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011053060
work_keys_str_mv AT väänänenmarjo yläkoululaistenfyysinenkuntojafyysinenaktiivisuus