4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot

Tämä laadullinen tutkimus käsittelee lasten pelkoja päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää 4-6 -vuotiaiden lasten päiväkotiin liittyviä pelkoja sekä niiden sukupuolisidonnaisuutta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu pelon käsitteen, lasten pelkojen ja päiväkodin toimintay...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkelä, Petra
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25520
_version_ 1826225746798968832
author Mäkelä, Petra
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkelä, Petra Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkelä, Petra Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkelä, Petra
datasource_str_mv jyx
description Tämä laadullinen tutkimus käsittelee lasten pelkoja päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää 4-6 -vuotiaiden lasten päiväkotiin liittyviä pelkoja sekä niiden sukupuolisidonnaisuutta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu pelon käsitteen, lasten pelkojen ja päiväkodin toimintaympäristön ympärille. Tutkimuksen tutkimusasetelmana on käytetty fenomenografista lähestymistapaa, johon tutkimusmenetelmä ja aineiston analyysi perustuvat. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty lasten puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita, joissa apuvälineenä ovat toimineet lapsille esitetyt päiväkotiin liittyvät kuvat. Haastatteluja toteutettiin kahdessa eri päiväkodissa yhteensä seitsemäntoista. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin avulla. Tuloksista selvisi, että 4-6 -vuotiaiden lasten päiväkotiin liittyvät pelot voitiin jakaa viiteen ryhmään: päiväkodin materiaaleihin ja välineisiin liittyviin pelkoihin, päiväkodin tiloihin liittyviin pelkoihin, päiväkodin todellisiin ja kuvitteellisiin henkilöihin liittyviin pelkoihin, päiväkodissa tapahtuvaan sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviin pelkoihin sekä lapsen omaan toimintaan liittyviin pelkoihin. Yleisimpiä lasten pelon aiheita olivat päiväkodin nukkumahuone ja vessa, kiusaaminen sekä omiin taitoihin tai päiväkodin tuleviin tapahtumiin liittyvä epävarmuus ja epäonnistuminen. Tyttöjen ja poikien pelkojen väliltä voitiin löytää sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Tuloksista mm. selvisi, että pojilla oli määrällisesti hieman enemmän pelkoja kuin tytöillä. Tyttöjen ja poikien aineistojen erilliset analyysit tuottivat melko samanlaisia kuvauskategorioita, joskin ne erosivat sisällöllisesti jonkin verran toisistaan. Esimerkiksi päiväkodin sosiaaliseen ympäristöön liittyvissä peloissa osa pojista kertoi pelkäävänsä päiväkodin aikuisia, kun taas tyttöjen sosiaaliseen ympäristöön liittyvät pelot keskittyivät enemmän fyysisiin ja sosiaalisiin konflikteihin vertaisryhmän kanssa. Lapsen omaan toimintaan liittyvissä peloissa pojilla oli määrällisesti enemmän omiin taitoihin kohdistuvia epäonnistumisen pelkoja kuin tytöillä. Keskeinen ero tyttöjen ja poikien välisissä tuloksissa oli myös tyttöjen mainitsemat kuvitteellisiin asioihin liittyvät pelot, joita pojilla ei ollut. Tutkimuksen pohjalta voidaan pohtia mm. lapsuuden ja päiväkotikulttuurin muutosten vaikutusta pelkoihin. Kenties lapsuuden lyhentyminen, kiireinen elämäntyyli tai suuret päiväkotiryhmät aiheuttavat lapsille liiallisia osaamisen paineita, jotka taas näkyvät pelkojen suurena määränä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Petra", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-10-31T10:53:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-10-31T10:53:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1139287", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25520", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus k\u00e4sittelee lasten pelkoja p\u00e4iv\u00e4kodissa. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvitt\u00e4\u00e4 4-6 -vuotiaiden lasten p\u00e4iv\u00e4kotiin liittyvi\u00e4 pelkoja sek\u00e4 niiden sukupuolisidonnaisuutta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu pelon k\u00e4sitteen, lasten pelkojen ja p\u00e4iv\u00e4kodin toimintaymp\u00e4rist\u00f6n ymp\u00e4rille.\r\nTutkimuksen tutkimusasetelmana on k\u00e4ytetty fenomenografista l\u00e4hestymistapaa, johon tutkimusmenetelm\u00e4 ja aineiston analyysi perustuvat. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty lasten puolistrukturoituja yksil\u00f6haastatteluita, joissa apuv\u00e4lineen\u00e4 ovat toimineet lapsille esitetyt p\u00e4iv\u00e4kotiin liittyv\u00e4t kuvat. Haastatteluja toteutettiin kahdessa eri p\u00e4iv\u00e4kodissa yhteens\u00e4 seitsem\u00e4ntoista. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin avulla.\r\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 4-6 -vuotiaiden lasten p\u00e4iv\u00e4kotiin liittyv\u00e4t pelot voitiin jakaa viiteen ryhm\u00e4\u00e4n: p\u00e4iv\u00e4kodin materiaaleihin ja v\u00e4lineisiin liittyviin pelkoihin, p\u00e4iv\u00e4kodin tiloihin liittyviin pelkoihin, p\u00e4iv\u00e4kodin todellisiin ja kuvitteellisiin henkil\u00f6ihin liittyviin pelkoihin, p\u00e4iv\u00e4kodissa tapahtuvaan sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyviin pelkoihin sek\u00e4 lapsen omaan toimintaan liittyviin pelkoihin. Yleisimpi\u00e4 lasten pelon aiheita olivat p\u00e4iv\u00e4kodin nukkumahuone ja vessa, kiusaaminen sek\u00e4 omiin taitoihin tai p\u00e4iv\u00e4kodin tuleviin tapahtumiin liittyv\u00e4 ep\u00e4varmuus ja ep\u00e4onnistuminen. \r\nTytt\u00f6jen ja poikien pelkojen v\u00e4lilt\u00e4 voitiin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ett\u00e4 eroja. Tuloksista mm. selvisi, ett\u00e4 pojilla oli m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti hieman enemm\u00e4n pelkoja kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien aineistojen erilliset analyysit tuottivat melko samanlaisia kuvauskategorioita, joskin ne erosivat sis\u00e4ll\u00f6llisesti jonkin verran toisistaan. Esimerkiksi p\u00e4iv\u00e4kodin sosiaaliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyviss\u00e4 peloissa osa pojista kertoi pelk\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin aikuisia, kun taas tytt\u00f6jen sosiaaliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t pelot keskittyiv\u00e4t enemm\u00e4n fyysisiin ja sosiaalisiin konflikteihin vertaisryhm\u00e4n kanssa. Lapsen omaan toimintaan liittyviss\u00e4 peloissa pojilla oli m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti enemm\u00e4n omiin taitoihin kohdistuvia ep\u00e4onnistumisen pelkoja kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Keskeinen ero tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lisiss\u00e4 tuloksissa oli my\u00f6s tytt\u00f6jen mainitsemat kuvitteellisiin asioihin liittyv\u00e4t pelot, joita pojilla ei ollut.\r\nTutkimuksen pohjalta voidaan pohtia mm. lapsuuden ja p\u00e4iv\u00e4kotikulttuurin muutosten vaikutusta pelkoihin. Kenties lapsuuden lyhentyminen, kiireinen el\u00e4m\u00e4ntyyli tai suuret p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4t aiheuttavat lapsille liiallisia osaamisen paineita, jotka taas n\u00e4kyv\u00e4t pelkojen suurena m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Petra M\u00e4kel\u00e4 (pemamake) on 2010-10-31 10:53:57.285107. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-10-31T10:53:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201010313023.pdf: 841887 bytes, checksum: 292c209d98af4bb793e065779272156a (MD5)\r\nlicense.html: 4984 bytes, checksum: 132b249fe6ba473fb97dc992f24111c5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-10-31T10:53:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201010313023.pdf: 841887 bytes, checksum: 292c209d98af4bb793e065779272156a (MD5)\r\nlicense.html: 4984 bytes, checksum: 132b249fe6ba473fb97dc992f24111c5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "4-6 -vuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotiin liittyv\u00e4t pelot", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201010313023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Laadullinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25520
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e7dece68-ad49-4a40-a29e-086c8db7f3c9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201010313023.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Petra 4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot Varhaiskasvatus Early Childhood Education Laadullinen tutkimus Haastattelututkimus 104 pelko päiväkodit toimintaympäristö lapset
title 4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot
title_full 4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot
title_fullStr 4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot 4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot
title_full_unstemmed 4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot 4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot
title_short 4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot
title_sort 4 6 vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot
title_txtP 4-6 -vuotiaiden päiväkotiin liittyvät pelot
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education Laadullinen tutkimus Haastattelututkimus 104 pelko päiväkodit toimintaympäristö lapset
topic_facet 104 Early Childhood Education Haastattelututkimus Laadullinen tutkimus Varhaiskasvatus lapset pelko päiväkodit toimintaympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25520 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201010313023
work_keys_str_mv AT mäkeläpetra 46vuotiaidenpäiväkotiinliittyvätpelot