Voisitko apua? Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä

Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kartoittaa suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitoja, sillä aihealue on toistaiseksi ollut lähestulkoon tutkimaton. Sananmuodostus on yksi suomen kielen ominaispiirteistä, joten se on tärkeä kielen osa-alue suomenoppijoiden kannalta. Tutkimuksess...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Penttinen, Kati
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25506
_version_ 1826225744479518720
author Penttinen, Kati
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Penttinen, Kati Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Penttinen, Kati Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Penttinen, Kati
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kartoittaa suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitoja, sillä aihealue on toistaiseksi ollut lähestulkoon tutkimaton. Sananmuodostus on yksi suomen kielen ominaispiirteistä, joten se on tärkeä kielen osa-alue suomenoppijoiden kannalta. Tutkimuksessa selvitettiin, miten paljon ja millaisia sananmuodostuskeinoja S2-oppijat hyödyntävät kirjoitelmissaan ja miten niiden käyttäminen on kehittynyt kahdessa vuodessa. Erillisten johtamistehtävien avulla tutkittiin kontrolloidummin, miten oppijat osaavat muodostaa johdoksia ja miten hyvin he tuntevat johdinten merkitystehtäviä. Tuloksia tarkasteltiin myös suhteessa kirjoitelmien taitotasoihin. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen Toisen kielen oppimisen polut (Topling) -hanketta, jossa päätavoitteena on pitkittäisaineiston avulla selvittää, miten toisen kielen oppijoiden kielitaito kehittyy kouluvuosien aikana. Tutkimukseen osallistui yhdeksän 13–16-vuotiasta yläkoulun ja lukion S2-oppijaa. Aineistoa kerättiin 2–3 kertaa kolmen vuoden ajan. Pitkittäisaineisto muodostuu 84 kirjoitelmasta, ja sananjohtamistehtävät, joita on neljä erilaista, kerättiin vain jälkimmäisellä kierroksella. Aineistoa analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti. S2-oppijat hyödynsivät sananmuodostusta kirjoitelmissaan vähän, eikä tähän tullut muutoksia tutkimusjakson aikana. Kirjoitelmien johdokset olivat pääasiassa hyvin tavallisia, frekventtejä ja semanttiselta sisällöltään konkreettisia nominijohdoksia. Kahdessa vuodessa niiden semanttinen, morfologinen tai leksikaalinen variaatio jonkin verran kasvoi monella kirjoittajalla. Johtamistehtävissä yleisimpien nominijohdosten merkitykset tunnettiin hyvin, mutta deverbaalisten verbijohdosten merkitystehtävät olivat vieraita. Oppijat osasivat tuottaa melko monenlaisia johdoksia, vaikka tietoa niiden merkityksistä puuttui. Oppijoita tulee kannustaa rohkeampaan sanaston käyttöön kirjoittamisessa, jotta he eivät kirjoita pelkästään perussanojen varassa ja jotta viestintä tehostuu. Sananmuodostusta on syytä opettaa, jotta oppijoiden vireillä olevat taidot pääsevät kehittymään. Lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan.
first_indexed 2024-09-11T08:50:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttinen, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-10-21T08:44:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-10-21T08:44:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1138659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25506", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen p\u00e4\u00e4tavoitteena on kartoittaa suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden sananmuodostustaitoja, sill\u00e4 aihealue on toistaiseksi ollut l\u00e4hestulkoon tutkimaton. Sananmuodostus on yksi suomen kielen ominaispiirteist\u00e4, joten se on t\u00e4rke\u00e4 kielen osa-alue suomenoppijoiden kannalta.\r\n \r\nTutkimuksessa selvitettiin, miten paljon ja millaisia sananmuodostuskeinoja S2-oppijat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t kirjoitelmissaan ja miten niiden k\u00e4ytt\u00e4minen on kehittynyt kahdessa vuodessa. Erillisten \r\njohtamisteht\u00e4vien avulla tutkittiin kontrolloidummin, miten oppijat osaavat muodostaa johdoksia ja miten hyvin he tuntevat johdinten merkitysteht\u00e4vi\u00e4. Tuloksia tarkasteltiin my\u00f6s suhteessa kirjoitelmien taitotasoihin. \r\n\r\nTutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten laitoksen Toisen kielen oppimisen polut (Topling) -hanketta, jossa p\u00e4\u00e4tavoitteena on pitkitt\u00e4isaineiston avulla selvitt\u00e4\u00e4, miten toisen kielen oppijoiden kielitaito kehittyy kouluvuosien aikana. \r\n \r\nTutkimukseen osallistui yhdeks\u00e4n 13\u201316-vuotiasta yl\u00e4koulun ja lukion S2-oppijaa. Aineistoa ker\u00e4ttiin 2\u20133 kertaa kolmen vuoden ajan. Pitkitt\u00e4isaineisto muodostuu 84 kirjoitelmasta, ja sananjohtamisteht\u00e4v\u00e4t, joita on nelj\u00e4 erilaista, ker\u00e4ttiin vain j\u00e4lkimm\u00e4isell\u00e4 kierroksella. Aineistoa analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti ja laadullisesti. \r\n\r\nS2-oppijat hy\u00f6dynsiv\u00e4t sananmuodostusta kirjoitelmissaan v\u00e4h\u00e4n, eik\u00e4 t\u00e4h\u00e4n tullut muutoksia tutkimusjakson aikana. Kirjoitelmien johdokset olivat p\u00e4\u00e4asiassa hyvin tavallisia, frekventtej\u00e4 ja \r\nsemanttiselta sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n konkreettisia nominijohdoksia. Kahdessa vuodessa niiden semanttinen, morfologinen tai leksikaalinen variaatio jonkin verran kasvoi monella kirjoittajalla. Johtamisteht\u00e4viss\u00e4 yleisimpien nominijohdosten merkitykset tunnettiin hyvin, mutta deverbaalisten verbijohdosten merkitysteht\u00e4v\u00e4t olivat vieraita. Oppijat osasivat tuottaa melko monenlaisia johdoksia, vaikka tietoa niiden merkityksist\u00e4 puuttui. Oppijoita tulee kannustaa rohkeampaan sanaston k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kirjoittamisessa, jotta he eiv\u00e4t kirjoita pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n perussanojen varassa ja jotta viestint\u00e4 tehostuu. Sananmuodostusta on syyt\u00e4 opettaa, jotta oppijoiden vireill\u00e4 olevat taidot p\u00e4\u00e4sev\u00e4t kehittym\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4\u00e4 tutkimusta aiheesta tarvitaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kati Penttinen (kamapent) on 2010-10-21 08:44:15.353523. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-10-21T08:44:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201010213008.pdf: 586825 bytes, checksum: 260ccad066a4ecbcf9a607bb535b21b6 (MD5)\r\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: d1015dbaddce493943b8266d54b4f922 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-10-21T08:44:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201010213008.pdf: 586825 bytes, checksum: 260ccad066a4ecbcf9a607bb535b21b6 (MD5)\r\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: d1015dbaddce493943b8266d54b4f922 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Voisitko apua? : Suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden sananmuodostustaitojen j\u00e4ljill\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden sananmuodostustaitojen j\u00e4ljill\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201010213008", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sananmuodostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johdokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdyssanat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muoto-oppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25506
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:24Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/73cc9162-c7f8-4a1a-b68b-6066cfbec01a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201010213008.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Penttinen, Kati Voisitko apua? : Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä Suomen kieli Finnish Pitkittäistutkimus 309 suomen kieli toinen kieli kielellinen kehitys sananmuodostus johdokset yhdyssanat muoto-oppi kirjoittaminen sanat
title Voisitko apua? : Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä
title_alt Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä
title_full Voisitko apua? : Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä
title_fullStr Voisitko apua? : Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä Voisitko apua? : Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä
title_full_unstemmed Voisitko apua? : Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä Voisitko apua? : Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä
title_short Voisitko apua?
title_sort voisitko apua suomi toisena kielenä oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä
title_sub Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä
title_txtP Voisitko apua? : Suomi toisena kielenä -oppijoiden sananmuodostustaitojen jäljillä
topic Suomen kieli Finnish Pitkittäistutkimus 309 suomen kieli toinen kieli kielellinen kehitys sananmuodostus johdokset yhdyssanat muoto-oppi kirjoittaminen sanat
topic_facet 309 Finnish Pitkittäistutkimus Suomen kieli johdokset kielellinen kehitys kirjoittaminen muoto-oppi sananmuodostus sanat suomen kieli toinen kieli yhdyssanat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25506 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201010213008
work_keys_str_mv AT penttinenkati voisitkoapuasuomitoisenakielenäoppijoidensananmuodostustaitojenjäljillä