Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school

Tämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ja metakielen pragmaattista sisältöä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luomala, Pirpa
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25505
_version_ 1826225734084984832
author Luomala, Pirpa
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Luomala, Pirpa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Luomala, Pirpa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Luomala, Pirpa
datasource_str_mv jyx
description Tämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ja metakielen pragmaattista sisältöä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä pragmaattisia käsitteitä kirjan tehtävät ja metakieli käsittelevät ja mitkä käsitteet jäävät vähemmälle huomiolle. Analyysimetodina tutkimuksessa käytetään sisällönanalyysiä. Analyysissä arvioidaan myös millaista metakieltä kirjasarjassa käytetään pragmaattisen kieliaineksen käsittelyssä sekä sitä millaisien tehtävien avulla oppilaiden pragmaattista kompetenssia harjoitetaan. Tutkimuksen teoriaosassa selvitetään pragmatiikan käsitteitä ja pragmatiikan roolia kieltenopetuksessa, erityisesti tehtävien ja metakielen tasolla. Teoriaosassa tarkastellaan myös aikaisempien tutkimusten tuloksia. Pragmaattisen kieliaineksen määrää ja laatua kielten oppikirjoissa on tutkittu melko laajalti ja tulokset ovat osoittaneet, että oppimateriaalit tarjoavat hyvin vähän mahdollisuuksia harjoittaa pragmaattista kielitaitoa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että English United kirjasarjan tehtävissä ja metakielessä nostetaan esille vain joitain pragmaattisen kielitaidon käsitteitä ja pragmaattisen kompetenssin harjoittamiseen ei ole erityisesti kiinnitetty huomiota kirjasarjan sisällössä. Metakielen avulla pragmaattisia käsitteitä selitetään vain harvoin ja metakieli on suurimmaksi osaksi epäsuoraa. Suurin osa pragmaattiseen kompetenssiin keskittyvistä tehtävistä suoritetaan pari- tai ryhmäkeskusteluina ei-natiivien puhujien kesken, joten harjoitusten autenttisuus ja toimivuus on kyseenalaista. Pragmaattisen kieliaineksen määrä on kirjasarjassa vähäinen, mutta sen laatu ja käsittelyn syvyys kompensoivat tätä puutetta jossain määrin. Niissä kohdin missä pragmaattinen kielitaito nousee esiin, aihetta käsitellään monipuolisesti; hyödyntäen sekä metakieltä että monentyyppisiä tehtäviä. Lopputuloksena voidaan kuitenkin todeta, että pragmaattisen kompetenssin kehittyminen kirjasarjan avulla on hyvin epätodennäköistä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Luomala, Pirpa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-10-20T15:45:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-10-20T15:45:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1138447", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25505", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 Pro Gradu -ty\u00f6 tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sis\u00e4lt\u00e4\u00e4. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen teht\u00e4vien ja metakielen pragmaattista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 pragmaattisia k\u00e4sitteit\u00e4 kirjan teht\u00e4v\u00e4t ja metakieli k\u00e4sittelev\u00e4t ja mitk\u00e4 k\u00e4sitteet j\u00e4\u00e4v\u00e4t v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Analyysimetodina tutkimuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Analyysiss\u00e4 arvioidaan my\u00f6s millaista metakielt\u00e4 kirjasarjassa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n pragmaattisen kieliaineksen k\u00e4sittelyss\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4 millaisien teht\u00e4vien avulla oppilaiden pragmaattista kompetenssia harjoitetaan. \r\nTutkimuksen teoriaosassa selvitet\u00e4\u00e4n pragmatiikan k\u00e4sitteit\u00e4 ja pragmatiikan roolia kieltenopetuksessa, erityisesti teht\u00e4vien ja metakielen tasolla. Teoriaosassa tarkastellaan my\u00f6s aikaisempien tutkimusten tuloksia. Pragmaattisen kieliaineksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja laatua kielten oppikirjoissa on tutkittu melko laajalti ja tulokset ovat osoittaneet, ett\u00e4 oppimateriaalit tarjoavat hyvin v\u00e4h\u00e4n mahdollisuuksia harjoittaa pragmaattista kielitaitoa. \r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 English United kirjasarjan teht\u00e4viss\u00e4 ja metakieless\u00e4 nostetaan esille vain joitain pragmaattisen kielitaidon k\u00e4sitteit\u00e4 ja pragmaattisen kompetenssin harjoittamiseen ei ole erityisesti kiinnitetty huomiota kirjasarjan sis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4. Metakielen avulla pragmaattisia k\u00e4sitteit\u00e4 selitet\u00e4\u00e4n vain harvoin ja metakieli on suurimmaksi osaksi ep\u00e4suoraa. Suurin osa pragmaattiseen kompetenssiin keskittyvist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 suoritetaan pari- tai ryhm\u00e4keskusteluina ei-natiivien puhujien kesken, joten harjoitusten autenttisuus ja toimivuus on kyseenalaista. Pragmaattisen kieliaineksen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kirjasarjassa v\u00e4h\u00e4inen, mutta sen laatu ja k\u00e4sittelyn syvyys kompensoivat t\u00e4t\u00e4 puutetta jossain m\u00e4\u00e4rin. Niiss\u00e4 kohdin miss\u00e4 pragmaattinen kielitaito nousee esiin, aihetta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n monipuolisesti; hy\u00f6dynt\u00e4en sek\u00e4 metakielt\u00e4 ett\u00e4 monentyyppisi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Lopputuloksena voidaan kuitenkin todeta, ett\u00e4 pragmaattisen kompetenssin kehittyminen kirjasarjan avulla on hyvin ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pirpa Luomala (psoittin) on 2010-10-20 15:45:31.781284. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-10-20T15:45:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201010203007.pdf: 624141 bytes, checksum: 628a7c4f6214bcc72053fab54d6fab96 (MD5)\r\nlicense.html: 5052 bytes, checksum: b5b883a17f67cc89ac5892880786cb45 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-10-20T15:45:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201010203007.pdf: 624141 bytes, checksum: 628a7c4f6214bcc72053fab54d6fab96 (MD5)\r\nlicense.html: 5052 bytes, checksum: b5b883a17f67cc89ac5892880786cb45 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English United (oppikirjasarja)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201010203007", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pragmatiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25505
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2dd54512-30e8-42e7-8bc5-973623f6286e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201010203007.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luomala, Pirpa Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school English United (oppikirjasarja) Englannin kieli English 301 oppimateriaali oppikirjat lukio englannin kieli pragmatiikka sisällönanalyysi
title Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
title_full Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
title_fullStr Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
title_full_unstemmed Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
title_short Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
title_sort pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in english united textbook series for finnish upper secondary school
title_txtP Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
topic English United (oppikirjasarja) Englannin kieli English 301 oppimateriaali oppikirjat lukio englannin kieli pragmatiikka sisällönanalyysi
topic_facet 301 Englannin kieli English English United (oppikirjasarja) englannin kieli lukio oppikirjat oppimateriaali pragmatiikka sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25505 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201010203007
work_keys_str_mv AT luomalapirpa pragmaticsexercisesandpragmaticmetalanguageinenglishunitedtextbookseriesforfinnishu