Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana

Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehittämän osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta käytännössä ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edistäjänä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten lapset kokevat osallisuuden ja miten nämä kokemukset näyttäytyvät tutkijan havain...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Korppi, Marika, Latvala, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25307
_version_ 1826225720768069632
author Korppi, Marika Latvala, Johanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korppi, Marika Latvala, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korppi, Marika Latvala, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korppi, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehittämän osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta käytännössä ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edistäjänä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten lapset kokevat osallisuuden ja miten nämä kokemukset näyttäytyvät tutkijan havainnointien rinnalla. Tutkimus käsittelee osallisuutta erityisesti lapsen tunteena ja ryhmän tilana sekä aikuisen mahdollisuuksia osallisuuden tukemisessa. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto koostui haastattelu- ja havainnoin-tiaineistoista. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla ja havainnoimalla kym-mentä 5–7-vuotiasta lasta sekä havainnoimalla lapsiryhmän lastentarhanopettajaa. Aineisto on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että tutkijoiden laatima osallistava vuorovaikutuksen malli tukee lapsen osallisuuden toteutumista päiväkodin arjessa. Kehittämällä mallissa esiinty-vää arviointivaihetta toiminnallisemmaksi, voidaan jatkossa saavuttaa vieläkin lap-silähtöisempiä toimintahetkiä. Osallistava vuorovaikutuksen malli näyttäisi olevan käyttökelpoinen työkalu varhaiskasvatuksen ammattilaisille lasten osallisuuden tu-kemiseen. Osallisuuden kokemus syntyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tut-kimuksen tulokset osoittivat, että lasten kokemukset osallisuutensa toteutumisesta vaihtelivat osallistavan vuorovaikutuksen mallin aikana. Tutkimuksen perusteella aikuisen toiminnalla havaittiin olevan merkitystä osallisuuden tukemisessa. Pienen otoksen vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niistä voidaan saada kuitenkin viitteitä osallistavan lapsitoiminnan hyödyllisyydestä. Tällainen lasten näkökulmaan perehtynyt tutkimus antaa käytännöllistä ja tarpeellista tietoa sekä tukea varhaiskasvatuksen ammattilaisille työssään.
first_indexed 2023-03-22T09:57:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korppi, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Latvala, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-09-30T16:05:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-09-30T16:05:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1137637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25307", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehitt\u00e4m\u00e4n osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edist\u00e4j\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lapset kokevat osallisuuden ja miten n\u00e4m\u00e4 kokemukset n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t tutkijan havainnointien rinnalla. Tutkimus k\u00e4sittelee osallisuutta erityisesti lapsen tunteena ja ryhm\u00e4n tilana sek\u00e4 aikuisen mahdollisuuksia osallisuuden tukemisessa. \n \nTutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto koostui haastattelu- ja havainnoin-tiaineistoista. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla ja havainnoimalla kym-ment\u00e4 5\u20137-vuotiasta lasta sek\u00e4 havainnoimalla lapsiryhm\u00e4n lastentarhanopettajaa. Aineisto on analysoitu teorial\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 tutkijoiden laatima osallistava vuorovaikutuksen malli tukee lapsen osallisuuden toteutumista p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa. Kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 mallissa esiinty-v\u00e4\u00e4 arviointivaihetta toiminnallisemmaksi, voidaan jatkossa saavuttaa viel\u00e4kin lap-sil\u00e4ht\u00f6isempi\u00e4 toimintahetki\u00e4. Osallistava vuorovaikutuksen malli n\u00e4ytt\u00e4isi olevan k\u00e4ytt\u00f6kelpoinen ty\u00f6kalu varhaiskasvatuksen ammattilaisille lasten osallisuuden tu-kemiseen. Osallisuuden kokemus syntyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tut-kimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lasten kokemukset osallisuutensa toteutumisesta vaihtelivat osallistavan vuorovaikutuksen mallin aikana. Tutkimuksen perusteella aikuisen toiminnalla havaittiin olevan merkityst\u00e4 osallisuuden tukemisessa.\n\nPienen otoksen vuoksi tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4, mutta niist\u00e4 voidaan saada kuitenkin viitteit\u00e4 osallistavan lapsitoiminnan hy\u00f6dyllisyydest\u00e4. T\u00e4llainen lasten n\u00e4k\u00f6kulmaan perehtynyt tutkimus antaa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 ja tarpeellista tietoa sek\u00e4 tukea varhaiskasvatuksen ammattilaisille ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marika Korppi (maanpiri) on 2010-09-30 16:05:23.650636. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-09-30T16:05:28Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201009302820.pdf: 834994 bytes, checksum: f7ea64c61744c79c8de25b147c2d3e32 (MD5)\nlicense.html: 5475 bytes, checksum: 13af79b15cd66811e93884a4bea04467 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-09-30T16:05:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201009302820.pdf: 834994 bytes, checksum: f7ea64c61744c79c8de25b147c2d3e32 (MD5)\nlicense.html: 5475 bytes, checksum: 13af79b15cd66811e93884a4bea04467 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201009302820", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25307
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e3c98598-8262-41e4-a21f-35d93c9f92dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201009302820.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korppi, Marika Latvala, Johanna Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana lapset osallisuus vuorovaikutus varhaiskasvatus päiväkodit toiminnalliset menetelmät Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 osallistuminen
title Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
title_full Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
title_fullStr Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
title_full_unstemmed Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
title_short Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
title_sort osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
title_txtP Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
topic lapset osallisuus vuorovaikutus varhaiskasvatus päiväkodit toiminnalliset menetelmät Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 osallistuminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapset osallistuminen osallisuus päiväkodit toiminnalliset menetelmät varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25307 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009302820
work_keys_str_mv AT korppimarika osallistavavuorovaikutuksenmallilastenosallisuudenmahdollistajana