Summary: | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Etelä-Savon maakuntaliiton sidosryhmäsuhteita yleisen sidosryhmä-teorian, yhteistyölähestymistavan ja kaksisuuntaisen symmetrisen viestinnän näkökulmasta. Tutkimus pohjautuu maakuntaliiton tarpeeseen tehostaa maakunnallista viestintäyhteistyötä ja verkottumista maa-kunnan sisällä toimivien tahojen välillä saavuttaakseen synergiaetuja ja tuloksellisuutta.
Tutkimus on laadullinen case- eli tapaustutkimus. Tutkimuksessa selvitetään miten Etelä-Savon maakun-taliitto voi tehostaa maakunnan viestintä- ja markkinointitoimijoiden viestintäyhteistyötä ja verkottumis-ta. Tutkimuksessa esitetään konkreettisia toimenpide-ehdotuksia maakuntaliitolle siitä, miten ja millä keinoilla sen tulisi järjestää sidosryhmätoimintaansa ja sidosryhmäviestintää saavuttaakseen tavoitteensa maakunnallisen viestintäyhteistyön parantumisesta.
Tutkimus on toteutettu kahdessa eri vaiheessa. Ensimmäinen vaihe toteutettiin viestintäyhteistyötilaisuu-den ryhmätöinä, jossa selvitettiin mitä valmiuksia ja mahdollisuuksia maakunnallisella yhteisviestinnäl-lä on ja miten siihen suhtaudutaan. Toinen vaihe toteutettiin viestintäyhteistyökyselynä, jossa selvitettiin maakunnallisen viestintäyhteistyön lähtötaso ja vastaajien halukkuus ja mahdollisuudet osallistua vies-tintäyhteistyöhön. Sekä viestintäyhteistyötilaisuudesta että viestintäyhteistyökyselystä saatu aineisto ana-lysoitiin sisällön analyysiä käyttäen. Lisäksi viestintäyhteistyökyselyn aineiston analysoinnissa käytettiin SWOT-analyysiä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ettei Etelä-Savon maakunnassa olla valmiita laajamittaiseen yhteisviestintään. Yhteisviestinnän kehittämistä tärkeämpää on kehittää maakunnallista viestintäyhteis-työtä. Maakuntaliitto voi kehittää maakunnallista viestintäyhteistyötä vain oman organisaation kautta kehittämällä organisaation sidosryhmäviestintää ja ottamalla koordinaatiovastuun maakunnallisesta viestintäyhteistyöstä.
|