Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken

Englanti ja saksa ovat kieliä, jotka ovat virallisia kieliä useammassa maassa eli niillä on useampi standardivarieteetti. Tällöin puhutaan kielen plurisentrisyydestä. Standardivarieteettien tunteminen on oleellinen osa kommunikatiivista kompetenssia ja oppilaan kielitaitoa. Tässä työssä tutkittiin,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtonen, Piia
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25245
_version_ 1826225757727227904
author Lehtonen, Piia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtonen, Piia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtonen, Piia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtonen, Piia
datasource_str_mv jyx
description Englanti ja saksa ovat kieliä, jotka ovat virallisia kieliä useammassa maassa eli niillä on useampi standardivarieteetti. Tällöin puhutaan kielen plurisentrisyydestä. Standardivarieteettien tunteminen on oleellinen osa kommunikatiivista kompetenssia ja oppilaan kielitaitoa. Tässä työssä tutkittiin, miten suomalaiset englannin ja saksan vieraankielen oppikirjat ottavat huomioon kielen plurisentrisyyden ja sen eri standardivarieteetit. Tavoitteena oli tutkia, millainen rooli kullakin standardivarieteetilla oppikirjassa on, missä järjestyksessä varieteetit tulevat opinpolulla esiin, mitä kielen aspekteja, esim. sanasto ja ääntäminen, oppikirjat standardivarieteeteista esittelevät. Tavoitteena oli myös vertailla saksan ja englannin oppikirjojen välisiä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Tutkimusmateriaalina käytettiin A-kielen (alakoulun kolmannella tai viidennellä alkava vieras kieli) saksan ja englannin oppikirjoja. Analyysiin otettiin mukaan kirjasarjoja koko opinpolun varrelta eli alakoulusta lukioon: saksan osalta analysoitiin yhteensä 13 oppikirjaa ja englannin osalta 15. Kirjasarjoihin kuuluvat tekstikirjat, tehtäväkirjat sekä opettajan CD-materiaalit analysoitiin plurisentrisyyden näkökulmasta. Tutkimuksessa saatiin selville, että englannin ja saksan oppikirjojen välillä on melko suuria eroavaisuuksia standardivarieteettien huomioon ottamisen suhteen. Nämä erot eivät niinkään näy numeerisesti vaan pikemminkin siinä, miten standardivarieteetit otetaan huomioon oppikirjoissa. Saksan oppikirjoissa Sveitsin ja Itävallan saksa jää kaikilla kielen osa-alueilla taka-alalle, kun taas Saksan saksa vallitsee suvereenisti koko opinpolun ajan. Erityinen puute kaikissa analysoiduissa saksan oppikirjoissa on Sveitsin ja Itävallan saksan ääntämisen suppea huomioiminen: äänitteissä käytetään suurimmaksi osaksi Saksan saksan ääntämistä. Myös saksankielisen kielialueen kielitilanteen kuvaaminen jää vähälle huomiolle jokaisessa kirjasarjassa: tietoa saksan plurisentrisyydestä ei juurikaan välitetä oppilaille. Englannin oppikirjat sen sijaan ottavat kielen plurisentrisyyden laajemmalti huomioon, vaikkakin vallitsevat standardivarieteetit tulevat eniten esille koko opinpolun ajan. Jo opinpolun alusta alkaen oppikirjat tarjoavat näytteitä englannin eri ääntämyksistä: muiden kuin vallitsevien standardivarieteettien ääntämykset ovat jokaisessa kirjasarjassa vahvasti läsnä. Englannin kielen kielialueen kuvaaminen tulee myös jokaisessa sarjassa esille, mikä havainnollistaa kielen plurisentrisyyttä sekä englannin kielen levinneisyyttä. Standardivarieteettien sanaston ja esiintymisjärjestyksen kuvailussa saksan ja englannin oppikirjat muistuttivat paljon toisiaan: varieteettien sanasto otetaan suppeahkosti huomioon, vallitsevat varieteetit aloittavat opinpolun ja muut varieteetit otetaan vasta myöhemmin huomioon. Kaiken kaikkiaan on hyvä huomioida, että standardivariaatiolla on kirjasarjoissa loppujen lopuksi melko vähäinen rooli, mitä kirjasarjojen yleiseen sisältöön tulee.
first_indexed 2023-03-22T09:58:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtonen, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-09-27T15:02:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-09-27T15:02:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1136596", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25245", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englanti ja saksa ovat kieli\u00e4, jotka ovat virallisia kieli\u00e4 useammassa maassa eli niill\u00e4 on useampi standardivarieteetti. T\u00e4ll\u00f6in puhutaan kielen plurisentrisyydest\u00e4. Standardivarieteettien tunteminen on oleellinen osa kommunikatiivista kompetenssia ja oppilaan kielitaitoa. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin, miten suomalaiset englannin ja saksan vieraankielen oppikirjat ottavat huomioon kielen plurisentrisyyden ja sen eri standardivarieteetit. Tavoitteena oli tutkia, millainen rooli kullakin standardivarieteetilla oppikirjassa on, miss\u00e4 j\u00e4rjestyksess\u00e4 varieteetit tulevat opinpolulla esiin, mit\u00e4 kielen aspekteja, esim. sanasto ja \u00e4\u00e4nt\u00e4minen, oppikirjat standardivarieteeteista esittelev\u00e4t. Tavoitteena oli my\u00f6s vertailla saksan ja englannin oppikirjojen v\u00e4lisi\u00e4 eroavaisuuksia ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4.\n \nTutkimusmateriaalina k\u00e4ytettiin A-kielen (alakoulun kolmannella tai viidennell\u00e4 alkava vieras kieli) saksan ja englannin oppikirjoja. Analyysiin otettiin mukaan kirjasarjoja koko opinpolun varrelta eli alakoulusta lukioon: saksan osalta analysoitiin yhteens\u00e4 13 oppikirjaa ja englannin osalta 15. Kirjasarjoihin kuuluvat tekstikirjat, teht\u00e4v\u00e4kirjat sek\u00e4 opettajan CD-materiaalit analysoitiin plurisentrisyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta. \n\nTutkimuksessa saatiin selville, ett\u00e4 englannin ja saksan oppikirjojen v\u00e4lill\u00e4 on melko suuria eroavaisuuksia standardivarieteettien huomioon ottamisen suhteen. N\u00e4m\u00e4 erot eiv\u00e4t niink\u00e4\u00e4n n\u00e4y numeerisesti vaan pikemminkin siin\u00e4, miten standardivarieteetit otetaan huomioon oppikirjoissa. Saksan oppikirjoissa Sveitsin ja It\u00e4vallan saksa j\u00e4\u00e4 kaikilla kielen osa-alueilla taka-alalle, kun taas Saksan saksa vallitsee suvereenisti koko opinpolun ajan. Erityinen puute kaikissa analysoiduissa saksan oppikirjoissa on Sveitsin ja It\u00e4vallan saksan \u00e4\u00e4nt\u00e4misen suppea huomioiminen: \u00e4\u00e4nitteiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suurimmaksi osaksi Saksan saksan \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4. My\u00f6s saksankielisen kielialueen kielitilanteen kuvaaminen j\u00e4\u00e4 v\u00e4h\u00e4lle huomiolle jokaisessa kirjasarjassa: tietoa saksan plurisentrisyydest\u00e4 ei juurikaan v\u00e4litet\u00e4 oppilaille. Englannin oppikirjat sen sijaan ottavat kielen plurisentrisyyden laajemmalti huomioon, vaikkakin vallitsevat standardivarieteetit tulevat eniten esille koko opinpolun ajan. Jo opinpolun alusta alkaen oppikirjat tarjoavat n\u00e4ytteit\u00e4 englannin eri \u00e4\u00e4nt\u00e4myksist\u00e4: muiden kuin vallitsevien standardivarieteettien \u00e4\u00e4nt\u00e4mykset ovat jokaisessa kirjasarjassa vahvasti l\u00e4sn\u00e4. Englannin kielen kielialueen kuvaaminen tulee my\u00f6s jokaisessa sarjassa esille, mik\u00e4 havainnollistaa kielen plurisentrisyytt\u00e4 sek\u00e4 englannin kielen levinneisyytt\u00e4. Standardivarieteettien sanaston ja esiintymisj\u00e4rjestyksen kuvailussa saksan ja englannin oppikirjat muistuttivat paljon toisiaan: varieteettien sanasto otetaan suppeahkosti huomioon, vallitsevat varieteetit aloittavat opinpolun ja muut varieteetit otetaan vasta my\u00f6hemmin huomioon. Kaiken kaikkiaan on hyv\u00e4 huomioida, ett\u00e4 standardivariaatiolla on kirjasarjoissa loppujen lopuksi melko v\u00e4h\u00e4inen rooli, mit\u00e4 kirjasarjojen yleiseen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n tulee.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Piia Lehtonen (pipagule) on 2010-09-27 15:02:20.777456. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-09-27T15:02:23Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201009272778.pdf: 1814075 bytes, checksum: 6b251e400408dfce4d990af7c1a3974f (MD5)\nlicense.html: 5060 bytes, checksum: b397508e0f620a987c83fb104907582b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-09-27T15:02:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201009272778.pdf: 1814075 bytes, checksum: 6b251e400408dfce4d990af7c1a3974f (MD5)\nlicense.html: 5060 bytes, checksum: b397508e0f620a987c83fb104907582b (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "160 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Plurizentrizit\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Standardvariet\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Standardvariation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Variante", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lehrwerk", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lehrwerkforschung", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Standardvariet\u00e4ten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201009272778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25245
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8cf47a5d-6b5b-4997-8be4-072e5877fe4e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201009272778.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtonen, Piia Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken Plurizentrizität Standardvarietät Standardvariation Variante Lehrwerk Lehrwerkforschung Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli englannin kieli oppikirjat
title Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken
title_full Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken
title_fullStr Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken
title_full_unstemmed Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken
title_short Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken
title_sort standardvarietäten in finnischen daf und efl lehrwerken ein vergleich zwischen deutsch lehrwerken und englisch lehrwerken
title_sub Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken
title_txtP Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken
topic Plurizentrizität Standardvarietät Standardvariation Variante Lehrwerk Lehrwerkforschung Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli englannin kieli oppikirjat
topic_facet 308 German Language and Culture Lehrwerk Lehrwerkforschung Plurizentrizität Saksan kieli ja kulttuuri Standardvariation Standardvarietät Variante englannin kieli oppikirjat saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25245 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009272778
work_keys_str_mv AT lehtonenpiia standardvarietäteninfinnischendafundefllehrwerkeneinvergleichzwischendeutschlehrwer