"What is the color of English?" representation of English in the language portraits of Sámi children

Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen Pohjoinen monikielisyys - hanketta, jonka tavoitteena on tutkia monikielisyyttä Pohjoiskalotin alueella. Projektissa hyödynnetään sosiolingvistiikkaa, kriittistä diskurs-sintutkimusta ja etnografiaa. Tässä tutkimuksessa esiin nousevat mm. kiel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lundell, Leea
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25107
_version_ 1826225734082887680
author Lundell, Leea
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lundell, Leea Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lundell, Leea Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lundell, Leea
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen Pohjoinen monikielisyys - hanketta, jonka tavoitteena on tutkia monikielisyyttä Pohjoiskalotin alueella. Projektissa hyödynnetään sosiolingvistiikkaa, kriittistä diskurs-sintutkimusta ja etnografiaa. Tässä tutkimuksessa esiin nousevat mm. kielentäminen, heteroglossia ja kieli-politiikka. Lähtökohtana ovat henkilökohtaiset kielikokemukset, resurssit ja repertuaarit, ja niiden tutkiminen multimodaalisen aineiston avulla. Erityisen kiinnostuksen kohteena on yksittäisen kielen, englannin, esiin-tyminen aineistossa. Vastaavaa näkökulmaa samantyyppiseen aineistoon ei ole aiemmin hyödynnetty. Tutkimuksen aineisto koostuu neljäntoista 6-12 vuotiaan saamelaislapsen kielellisistä omakuvista, taustatietolomakkeista, joissa lapset arvioivat kielellisiä resurssejaan ja suhdettaan kieliin, sekä ryhmä-haastatteluista, joissa lapset kertovat toisilleen ja tutkijalle piirrostensa sisällöistä. Aineistoa lähestytään sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti kuva-analyysin keinoja hyödyntäen. Kerättyä aineistoa verrataan aiempaan samantyyppiseen tutkimukseen hyödyntäen lasten kuvalliseen ilmaisuun ja värien käyttöön liittyvää sekä sosiolingvististä että kehityspsykologista tutkimusta. Apuna kuvallisen aineiston tulkinnassa käytetään lasten omaa ääntä. Tulokset kertovat saamelaislasten kielirepertuaarien monipuolisuudesta. Ainoa kaikille yhteinen kieli on suomi. Merkittävänä kielinä esiin nousevat tietenkin saamen kielet (pohjoissaami, Inarin saami ja kolttasaami). Englanti on tavalla tai toisella läsnä jokaisen lapsen aineistossa, mikä ei ole yllättävää ottaen huomioon nykyaikaisen viestintäteknologian, kansainvälisen nuorisokulttuurin, turismin ja paikallisen (ja valtakunnallisen) kielipolitiikan vaikutukset lasten elämässä. Tutkimuksessa paljastuu säännönmukaisuuksia sekä kielten sijoittelussa että värien käytössä lapsille merkittävien kielten osalta. Lasten vielä kehittymätön kyky täyteen abstraktiin ajatteluun ohjaa lasten valintoja sekä kielille valittujen värien että niiden sijoittelun osalta. Valintojen taustalta paljastuu konk-reettisia ajatuksia kommunikoinnista sekä kielten yhteydestä kansallisiin ja kulttuurisiin tunnuksiin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lundell, Leea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-09-21T06:18:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-09-21T06:18:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1136185", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25107", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten laitoksen Pohjoinen monikielisyys - hanketta, jonka tavoitteena on tutkia monikielisyytt\u00e4 Pohjoiskalotin alueella. Projektissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n sosiolingvistiikkaa, kriittist\u00e4 diskurs-sintutkimusta ja etnografiaa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa esiin nousevat mm. kielent\u00e4minen, heteroglossia ja kieli-politiikka. L\u00e4ht\u00f6kohtana ovat henkil\u00f6kohtaiset kielikokemukset, resurssit ja repertuaarit, ja niiden tutkiminen multimodaalisen aineiston avulla. Erityisen kiinnostuksen kohteena on yksitt\u00e4isen kielen, englannin, esiin-tyminen aineistossa. Vastaavaa n\u00e4k\u00f6kulmaa samantyyppiseen aineistoon ei ole aiemmin hy\u00f6dynnetty.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto koostuu nelj\u00e4ntoista 6-12 vuotiaan saamelaislapsen kielellisist\u00e4 omakuvista, taustatietolomakkeista, joissa lapset arvioivat kielellisi\u00e4 resurssejaan ja suhdettaan kieliin, sek\u00e4 ryhm\u00e4-haastatteluista, joissa lapset kertovat toisilleen ja tutkijalle piirrostensa sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4. Aineistoa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kvalitatiivisesti ett\u00e4 kvantitatiivisesti kuva-analyysin keinoja hy\u00f6dynt\u00e4en. Ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa verrataan aiempaan samantyyppiseen tutkimukseen hy\u00f6dynt\u00e4en lasten kuvalliseen ilmaisuun ja v\u00e4rien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4 sek\u00e4 sosiolingvistist\u00e4 ett\u00e4 kehityspsykologista tutkimusta. Apuna kuvallisen aineiston tulkinnassa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n lasten omaa \u00e4\u00e4nt\u00e4.\r\n\r\nTulokset kertovat saamelaislasten kielirepertuaarien monipuolisuudesta. Ainoa kaikille yhteinen kieli on suomi. Merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 kielin\u00e4 esiin nousevat tietenkin saamen kielet (pohjoissaami, Inarin saami ja kolttasaami). Englanti on tavalla tai toisella l\u00e4sn\u00e4 jokaisen lapsen aineistossa, mik\u00e4 ei ole yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 ottaen huomioon nykyaikaisen viestint\u00e4teknologian, kansainv\u00e4lisen nuorisokulttuurin, turismin ja paikallisen (ja valtakunnallisen) kielipolitiikan vaikutukset lasten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksessa paljastuu s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisuuksia sek\u00e4 kielten sijoittelussa ett\u00e4 v\u00e4rien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 lapsille merkitt\u00e4vien kielten osalta. Lasten viel\u00e4 kehittym\u00e4t\u00f6n kyky t\u00e4yteen abstraktiin ajatteluun ohjaa lasten valintoja sek\u00e4 kielille valittujen v\u00e4rien ett\u00e4 niiden sijoittelun osalta. Valintojen taustalta paljastuu konk-reettisia ajatuksia kommunikoinnista sek\u00e4 kielten yhteydest\u00e4 kansallisiin ja kulttuurisiin tunnuksiin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Leea Lundell (lejolund) on 2010-09-21 06:18:50.289701. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-09-21T06:18:52Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201009212665.pdf: 3082509 bytes, checksum: 90b2b62c65eaf5d7f1fc8a1a1ac01bbb (MD5)\r\nlicense.html: 5034 bytes, checksum: 6a80dbe9bd28ac26fb47baf48d5cbb61 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-09-21T06:18:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201009212665.pdf: 3082509 bytes, checksum: 90b2b62c65eaf5d7f1fc8a1a1ac01bbb (MD5)\r\nlicense.html: 5034 bytes, checksum: 6a80dbe9bd28ac26fb47baf48d5cbb61 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "heteroglossia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language resources", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "meaning-making", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language portrait", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"What is the color of English?\" : representation of English in the language portraits of Sa\u0301mi children", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201009212665", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Pohjoiskalotti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25107
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d30e5a51-d806-4e0c-8865-0bd28dac805d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201009212665.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lundell, Leea "What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children multilingualism heteroglossia language resources meaning-making multimodality language portrait Englannin kieli English 301 monikielisyys lapset Pohjoiskalotti
title "What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children
title_full "What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children
title_fullStr "What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children "What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children
title_full_unstemmed "What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children "What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children
title_short "What is the color of English?"
title_sort what is the color of english representation of english in the language portraits of sámi children
title_sub representation of English in the language portraits of Sámi children
title_txtP "What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children
topic multilingualism heteroglossia language resources meaning-making multimodality language portrait Englannin kieli English 301 monikielisyys lapset Pohjoiskalotti
topic_facet 301 Englannin kieli English Pohjoiskalotti heteroglossia language portrait language resources lapset meaning-making monikielisyys multilingualism multimodality
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25107 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009212665
work_keys_str_mv AT lundellleea whatisthecolorofenglishrepresentationofenglishinthelanguageportraitsofsamichildren