Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia

Suomalainen kasvatus- ja opetusala on herättänyt mielenkiintoa maailmalla muun muassa Pisa-tutkimuksen ansiosta. Suomalainen koulutusosaaminen nähdään vientituotteena. Suomalaisissa ulkomaankouluissa noudatetaan suomalaista opetussuunnitelmaa ja opetusta järjestetään suomalaisille lapsille suomen ki...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Juhola, Jenni, Pynttäri, Heli
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25103
_version_ 1826225764619517952
author Juhola, Jenni Pynttäri, Heli
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juhola, Jenni Pynttäri, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juhola, Jenni Pynttäri, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juhola, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Suomalainen kasvatus- ja opetusala on herättänyt mielenkiintoa maailmalla muun muassa Pisa-tutkimuksen ansiosta. Suomalainen koulutusosaaminen nähdään vientituotteena. Suomalaisissa ulkomaankouluissa noudatetaan suomalaista opetussuunnitelmaa ja opetusta järjestetään suomalaisille lapsille suomen kielellä. Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia kasvatus- ja opetusalan asiantuntijuudesta ja sen soveltamisesta ulkomaankouluissa. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseemme osallistui 17 suomalaisissa ulkomaankouluissa opettanutta luokanopettajaa. Aineiston keruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua, kyselylomaketta ja osallistuvaa havainnointia. Analyysi tehtiin hermeneuttisen kehän ja sisällönanalyysin avulla. Opettajan asiantuntijuuden kolmeksi ulottuvuudeksi osoittautuivat yksilön ominaisuudet, koulutus ja kokemus sekä kasvatus ja opetus. Ulkomaankouluissa yksilön ominaisuuksista painottuivat joustavuus ja vuorovaikutustaitojen monipuolinen käyttö. Opettajan työ ulkomailla koettiin motivoivana ja monipuolisesta työstä selviäminen paransi opettajien itseluottamusta. Paikallisen kielen ja kulttuurin tuntemus koettiin tärkeäksi kasvatus- ja opetustyössä ulkomailla. Opettajan oli huomioitava oppilaiden moninaiset kieli- ja kulttuuritaustat sekä autettava oppilaita sopeutumaan ympäröivään kulttuuriin. Opetussuunnitelmaa täytyi soveltaa toimintaympäristön ehtojen mukaisesti. Ulkomaankoulussa täydennyskoulutusta tarvitaan suomalaisessa kasvatusalan keskustelussa mukana pysymisessä. Yhteistyöverkostojen puute laajensi luokanopettajan työnkuvaa. Opettajat kokivat vuorovaikutustaitojensa olevan persoonansa ominaisuuksia, jolloin vuorovaikutustaitojen kehittäminen jäi huomioimatta. Opettajankoulutuksen tulisi valmistaa paremmin käytännön työhön. Opettajankoulutuksesta saadun saamisen avulla opettajat pystyivät kuitenkin soveltamaan opetussuunnitelmaa ja ottamaan opetuksessaan oppilaan kokonaisvaltaisesti huomioon. Finnish education and teaching have attracted worldwide interest after Pisa research. Finnish expertise in education is seen as an export product. Finnish foreign schools are schools that conform to Finnish curriculum, students are Finnish and they are taught in Finnish language. This study examined the Finnish foreign schools class teachers' assessments and experiences of expertise in education and teaching, its dimensions and its adaptation in foreign schools. The research was phenomenological-hermeneutic. Our research involved 17 class teachers who had been working in a foreign school. Material was collected by interviews, questionnaires, and participatory observation. Analysis was made in accordance with hermeneutic circle and content analysis. According to our research the three dimensions of teacher's expertise are individual's characteristics, education and experience as well as educational work and teaching. At foreign schools teachers have to be flexible and they need multifunctional interaction skills. Working abroad motivates teachers and coping with versatile challenges of work improves teacher's self-confidence. The knowledge of the local language and culture are needed in educational work and teaching. In educational work pupils' diverse language and cultural backgrounds must be taken into consideration. The teacher's task also is to help the adapting of the pupil to the new culture. The curriculum must be adapted to the terms of operational environment. The need for the additional education was seen especially in staying along with Finnish educational. Lack of multiprofessional co-operation networks makes class teacher's work description wider. Teachers felt that their interaction skills are characteristics of their personality when the possibility of interaction skills' development was ignored. Teacher education should prepare better for practical work. The knowledge gained from teacher education still enabled teachers to adapt the curriculum and to take pupils into consideration comprehensively in school work.
first_indexed 2023-03-22T09:58:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Juhola, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pyntt\u00e4ri, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-09-20T14:47:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-09-20T14:47:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1136617", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25103", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalainen kasvatus- ja opetusala on her\u00e4tt\u00e4nyt mielenkiintoa maailmalla muun muassa Pisa-tutkimuksen ansiosta. Suomalainen koulutusosaaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vientituotteena. Suomalaisissa ulkomaankouluissa noudatetaan suomalaista opetussuunnitelmaa ja opetusta j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n suomalaisille lapsille suomen kielell\u00e4. Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia kasvatus- ja opetusalan asiantuntijuudesta ja sen soveltamisesta ulkomaankouluissa.\r\n\r\nTutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseemme osallistui 17 suomalaisissa ulkomaankouluissa opettanutta luokanopettajaa. Aineiston keruumenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua, kyselylomaketta ja osallistuvaa havainnointia. Analyysi tehtiin hermeneuttisen keh\u00e4n ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\r\n\r\nOpettajan asiantuntijuuden kolmeksi ulottuvuudeksi osoittautuivat yksil\u00f6n ominaisuudet, koulutus ja kokemus sek\u00e4 kasvatus ja opetus. Ulkomaankouluissa yksil\u00f6n ominaisuuksista painottuivat joustavuus ja vuorovaikutustaitojen monipuolinen k\u00e4ytt\u00f6. Opettajan ty\u00f6 ulkomailla koettiin motivoivana ja monipuolisesta ty\u00f6st\u00e4 selvi\u00e4minen paransi opettajien itseluottamusta. Paikallisen\r\nkielen ja kulttuurin tuntemus koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi kasvatus- ja opetusty\u00f6ss\u00e4 ulkomailla.\r\n\r\nOpettajan oli huomioitava oppilaiden moninaiset kieli- ja kulttuuritaustat sek\u00e4 autettava oppilaita sopeutumaan ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4\u00e4n kulttuuriin. Opetussuunnitelmaa t\u00e4ytyi soveltaa toimintaymp\u00e4rist\u00f6n ehtojen mukaisesti. Ulkomaankoulussa t\u00e4ydennyskoulutusta tarvitaan suomalaisessa kasvatusalan keskustelussa mukana pysymisess\u00e4. Yhteisty\u00f6verkostojen puute laajensi luokanopettajan ty\u00f6nkuvaa.\r\n\r\nOpettajat kokivat vuorovaikutustaitojensa olevan persoonansa ominaisuuksia, jolloin vuorovaikutustaitojen kehitt\u00e4minen j\u00e4i huomioimatta. Opettajankoulutuksen tulisi valmistaa paremmin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6h\u00f6n. Opettajankoulutuksesta saadun saamisen avulla opettajat pystyiv\u00e4t kuitenkin soveltamaan opetussuunnitelmaa ja ottamaan opetuksessaan oppilaan kokonaisvaltaisesti huomioon.\r\n\r\nFinnish education and teaching have attracted worldwide interest after Pisa research. Finnish expertise in education is seen as an export product. Finnish foreign schools are schools that conform to Finnish curriculum, students are Finnish and they are taught in Finnish language. This study examined the Finnish\r\nforeign schools class teachers' assessments and experiences of expertise in education and teaching, its dimensions and its adaptation in foreign schools. \r\n\r\nThe research was phenomenological-hermeneutic. Our research involved 17 class teachers who had been working in a foreign school. Material was collected by interviews, questionnaires, and participatory observation. Analysis was made in accordance with hermeneutic circle and content analysis.\r\n\r\nAccording to our research the three dimensions of teacher's expertise are individual's characteristics, education and experience as well as educational work and teaching. At foreign schools teachers have to be flexible and they need multifunctional interaction skills. Working abroad motivates teachers and coping with versatile challenges of work improves teacher's self-confidence.\r\n\r\nThe knowledge of the local language and culture are needed in educational work and teaching. In educational work pupils' diverse language and cultural backgrounds must be taken into consideration. The teacher's task also is to help the adapting of the pupil to the new culture. The curriculum must be adapted to the terms of operational environment. The need for the additional education was seen especially in staying along with Finnish educational. Lack of multiprofessional co-operation networks makes class teacher's work description wider.\r\n\r\nTeachers felt that their interaction skills are characteristics of their personality when the possibility of interaction skills' development was ignored.\r\nTeacher education should prepare better for practical work. The knowledge gained from teacher education still enabled teachers to adapt the curriculum and to take pupils into consideration comprehensively in school work.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Pyntt\u00e4ri (hekapynt) on 2010-09-20 14:47:21.857070. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-09-20T14:47:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201009202661.pdf: 802141 bytes, checksum: e0e23de0121b7c46ae20e7ed4301d273 (MD5)\r\nlicense.html: 5499 bytes, checksum: 0d9a9babad694b2ea9c3160fd1753cf8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-09-20T14:47:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201009202661.pdf: 802141 bytes, checksum: e0e23de0121b7c46ae20e7ed4301d273 (MD5)\r\nlicense.html: 5499 bytes, checksum: 0d9a9babad694b2ea9c3160fd1753cf8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkomaankoulut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201009202661", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ulkomaankoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoona", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25103
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6ab48938-b890-4fe4-930f-fa3175864a72\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201009202661.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juhola, Jenni Pynttäri, Heli Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia asiantuntijuus opettajuus ulkomaankoulut Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset taidot persoona kasvatus koulutus kokemukset
title Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia
title_full Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia
title_fullStr Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia
title_full_unstemmed Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia
title_short Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet
title_sort opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia
title_sub suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia
title_txtP Opettajan asiantuntijuuden ulottuvuudet : suomalaisten ulkomaankoulujen luokanopettajien kokemuksia
topic asiantuntijuus opettajuus ulkomaankoulut Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset taidot persoona kasvatus koulutus kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiantuntijuus kasvatus kokemukset koulutus opettajuus persoona sosiaaliset taidot ulkomaankoulut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009202661
work_keys_str_mv AT juholajenni opettajanasiantuntijuudenulottuvuudetsuomalaistenulkomaankoulujenluokanopettajienkok