Cavalleria Rusticana & Pajatso Savonlinnan oopperajuhlilla ja niiden lehdistökritiikki
Musiikkikritiikkejä on tutkittu erityisesti konserttien osalta jo kauan. Savonlinnan oopperajuhlien produktioista ei vastaavan kaltaista tutkimusta ole kuitenkaan tehty. Tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selvää mitä oopperakritiikit sisältävät ja mitkä ovat asioita joihin kriitikot kiinnittävät...
Päätekijä: | |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , , |
Aineistotyyppi: | Kandityö |
Kieli: | fin |
Julkaistu: |
2010
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24997 |
Yhteenveto: | Musiikkikritiikkejä on tutkittu erityisesti konserttien osalta jo kauan. Savonlinnan oopperajuhlien
produktioista ei vastaavan kaltaista tutkimusta ole kuitenkaan tehty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selvää mitä oopperakritiikit sisältävät ja mitkä ovat asioita joihin
kriitikot kiinnittävät huomiota. Aiheeksi valikoitui Savonlinnan oopperajuhlilla vuosina 1997, 2004 ja 2009
esitetyt Cavalleria Rusticana & Pajatso produktiot ja niiden ensi-illoista kirjoitetut sanomalehtikritiikit.
Kritiikkien analysoinnissa käytettiin diskurssianalyysin keinoja, ja lehdistökritiikin anaylsoimiseen
soveltuvaa luokittelumenetelmää.
Oletuksena oli että kritiikeillä todella on merkitystä oopperan suosioon ja tarkoituksena oli selvittää
kuinka paljon tämä todellisuudessa pitää paikkansa myyntitilastojen valossa. Tavoitteena oli ymmärtää
minkälainen kritiikki on suotuisinta oopperaproduktiolle ja mitkä ovat asioita jotka saavat yleisön
kiinnostuksen heräämään.
|
---|