Tutkiva valmentaja tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin

Hytönen, T. & Joru, S. 2010. TUTKIVA VALMENTAJA – Tietokonepohjaisen lii-kunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmen-nustapahtuman analysointiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto.81s. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastel...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hytönen, Tuukka, Joru, Sami
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24963
_version_ 1828193140772700160
author Hytönen, Tuukka Joru, Sami
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hytönen, Tuukka Joru, Sami Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hytönen, Tuukka Joru, Sami Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hytönen, Tuukka
datasource_str_mv jyx
description Hytönen, T. & Joru, S. 2010. TUTKIVA VALMENTAJA – Tietokonepohjaisen lii-kunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmen-nustapahtuman analysointiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto.81s. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) toimivuutta urheiluvalmennuksessa sekä sen vaikutusmahdollisuuksia valmennuskäyttäytymisen muuttamiseen. Erityisesti pyrimme tutkimuksellamme kuvaamaan, millaista valmentajan toiminta oli ensimmäi-sellä valmennuskerralla ja LOTAS 2.0 -tietokoneohjelmaan perustuvaa palautetta seu-ranneella toisella valmennuskerralla, ja selvittämään valmentajan kokemuksia ohjel-man käytöstä, sekä muutostavoitteiden toteutumista. LOTAS 2.0 -tietokoneohjelma on alun perin opettajakoulutuksen tarpeisiin suunniteltu liikunnanopetuksen tarkkailu-ja analysointijärjestelmä, joka soveltuu videonauhalle tallennetun liikuntatunnin havain-nointiin. Menetelmä perustuu tapahtumien keston rekisteröintiin. Tutkimusta voidaan luonnehtia tapaustutkimukseksi, jossa tutkittavana oli Helsingissä toimiva ammattitennisvalmentaja ja hänen neljän 10–14-vuotiaan pelaajan valmennus-ryhmänsä. Tutkimusaineisto kerättiin kahdesti elokuussa 2009. Tutkimusmenetelminä käytettiin tietokonepohjaisen LOTAS 2.0 – tietokoneohjelman avulla tehtyjä havain-nointeja videolta sekä valmentajan välittömiä valmennuskokemuksia selvitteleviä kyse-lylomakkeita. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia me-netelmiä. Tulokset osoittivat videopalautteen ja havainnoinnin lisänneen valmentajan tietoisuutta omasta valmennuskäyttäytymisestään. Molemmilla valmennuskerroilla valmentaja käytti eniten aikaa valmennettavien tarkkailuun (43 % ja 23 %) ja palautteen antoon (21 % ja 20 %). Valmentajan itsensä asettamat muutostavoitteet toiselle valmennusker-ralle olivat palautteenanto, yksittäiseen pelaajaan keskittyminen aiempaa enemmän ja pelaajien toiminnan intensiteetin lisääminen. Toinen valmennuskerta osoitti, että val-mentaja pystyi kehittämään valmennustaan useimmissa asettamissaan muutostavoit-teissaan. Valmentaja keskittyi toisella valmennuskerralla yksittäiseen pelaajaan pelaa-malla vuorotellen jokaisen pelaajan kanssa. Valmentajan antama myönteinen palaute lisääntyi toisella valmennuskerralla. Yksityiskohtainen palaute väheni toisella valmen-nuskerralla. Valmentaja antoi myönteisen arvion LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman so-veltuvuudesta valmennuksen havainnointiin. Hän tarkasteli ohjelman avulla omaa val-mennustaan kriittisesti eri näkökulmista ja piti videon ja erilaisten havainnointimene-telmien kautta saatua palautemateriaalia kattavana. Valmentajan mielestä LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman käyttöönotto valmentajakoulutuksessa voisi kehittää valmentajien pedagogisia taitoja.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyt\u00f6nen, Tuukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Joru, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-09-08T13:55:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-09-08T13:55:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1135573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24963", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hyt\u00f6nen, T. & Joru, S. 2010. TUTKIVA VALMENTAJA \u2013 Tietokonepohjaisen lii-kunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmen-nustapahtuman analysointiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto.81s.\r\n\r\nTutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) toimivuutta urheiluvalmennuksessa sek\u00e4 sen vaikutusmahdollisuuksia valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen muuttamiseen. Erityisesti pyrimme tutkimuksellamme kuvaamaan, millaista valmentajan toiminta oli ensimm\u00e4i-sell\u00e4 valmennuskerralla ja LOTAS 2.0 -tietokoneohjelmaan perustuvaa palautetta seu-ranneella toisella valmennuskerralla, ja selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n valmentajan kokemuksia ohjel-man k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, sek\u00e4 muutostavoitteiden toteutumista. LOTAS 2.0 -tietokoneohjelma on alun perin opettajakoulutuksen tarpeisiin suunniteltu liikunnanopetuksen tarkkailu-ja analysointij\u00e4rjestelm\u00e4, joka soveltuu videonauhalle tallennetun liikuntatunnin havain-nointiin. Menetelm\u00e4 perustuu tapahtumien keston rekister\u00f6intiin.\r\n\r\nTutkimusta voidaan luonnehtia tapaustutkimukseksi, jossa tutkittavana oli Helsingiss\u00e4 toimiva ammattitennisvalmentaja ja h\u00e4nen nelj\u00e4n 10\u201314-vuotiaan pelaajan valmennus-ryhm\u00e4ns\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahdesti elokuussa 2009. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin tietokonepohjaisen LOTAS 2.0 \u2013 tietokoneohjelman avulla tehtyj\u00e4 havain-nointeja videolta sek\u00e4 valmentajan v\u00e4litt\u00f6mi\u00e4 valmennuskokemuksia selvittelevi\u00e4 kyse-lylomakkeita. Aineiston k\u00e4sittelyss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ett\u00e4 laadullisia me-netelmi\u00e4.\r\n\r\nTulokset osoittivat videopalautteen ja havainnoinnin lis\u00e4nneen valmentajan tietoisuutta omasta valmennusk\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4\u00e4n. Molemmilla valmennuskerroilla valmentaja k\u00e4ytti eniten aikaa valmennettavien tarkkailuun (43 % ja 23 %) ja palautteen antoon (21 % ja 20 %). Valmentajan itsens\u00e4 asettamat muutostavoitteet toiselle valmennusker-ralle olivat palautteenanto, yksitt\u00e4iseen pelaajaan keskittyminen aiempaa enemm\u00e4n ja pelaajien toiminnan intensiteetin lis\u00e4\u00e4minen. Toinen valmennuskerta osoitti, ett\u00e4 val-mentaja pystyi kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n valmennustaan useimmissa asettamissaan muutostavoit-teissaan. Valmentaja keskittyi toisella valmennuskerralla yksitt\u00e4iseen pelaajaan pelaa-malla vuorotellen jokaisen pelaajan kanssa. Valmentajan antama my\u00f6nteinen palaute lis\u00e4\u00e4ntyi toisella valmennuskerralla. Yksityiskohtainen palaute v\u00e4heni toisella valmen-nuskerralla. Valmentaja antoi my\u00f6nteisen arvion LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman so-veltuvuudesta valmennuksen havainnointiin. H\u00e4n tarkasteli ohjelman avulla omaa val-mennustaan kriittisesti eri n\u00e4k\u00f6kulmista ja piti videon ja erilaisten havainnointimene-telmien kautta saatua palautemateriaalia kattavana. Valmentajan mielest\u00e4 LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto valmentajakoulutuksessa voisi kehitt\u00e4\u00e4 valmentajien pedagogisia taitoja.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuukka Hyt\u00f6nen (tujuhyto) on 2010-09-08 13:55:27.092141. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-09-08T13:55:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201009082540.pdf: 514015 bytes, checksum: 882507b9a32273890071cbaedbb55f9c (MD5)\r\nlicense.html: 5550 bytes, checksum: 915da5c42ac3a2ef512f561f78ef056d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-09-08T13:55:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201009082540.pdf: 514015 bytes, checksum: 882507b9a32273890071cbaedbb55f9c (MD5)\r\nlicense.html: 5550 bytes, checksum: 915da5c42ac3a2ef512f561f78ef056d (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluvalmennus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "havainnointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tennis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201009082540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "jyx.includeIn.OAI", "value": "true", "language": "", "element": "includeIn", "qualifier": "OAI", "schema": "jyx"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tennis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havainnointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "LOTAS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "atk-ohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24963
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/42497106-42ab-4d83-9fa0-f24c50c7ce31\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201009082540.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytönen, Tuukka Joru, Sami Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin urheiluvalmennus pedagogiikka havainnointi vuorovaikutus tennis Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 valmennus urheilu LOTAS atk-ohjelmat
title Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
title_alt Tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
title_full Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
title_fullStr Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
title_full_unstemmed Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
title_short Tutkiva valmentaja
title_sort tutkiva valmentaja tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu ja analysointisysteemin lotas 2 0 soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
title_sub tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
title_txtP Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
topic urheiluvalmennus pedagogiikka havainnointi vuorovaikutus tennis Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 valmennus urheilu LOTAS atk-ohjelmat
topic_facet 502 LOTAS Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education atk-ohjelmat havainnointi pedagogiikka tennis urheilu urheiluvalmennus valmennus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24963 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009082540
work_keys_str_mv AT hytönentuukka tutkivavalmentajatietokonepohjaisenliikunnanopetuksentarkkailujaanalysointisysteem