Työnilo lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa

Tutkimus tarkastelee lastentarhanopettajien työhön liittyviä huippukokemuksia. Teoreettisena lähtökohtana toimii Csikszentmihalyin flowkäsite. Ilmiötä lähestytään kolmen tutkimusongelman avulla, joilla selvitetään huippukokemusten ominaisuuksia, työtiimin ja -yhteisön merkitystä niiden ilmenemiseen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karhu, Ritva
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24936
_version_ 1826225718174941184
author Karhu, Ritva
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karhu, Ritva Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karhu, Ritva Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karhu, Ritva
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee lastentarhanopettajien työhön liittyviä huippukokemuksia. Teoreettisena lähtökohtana toimii Csikszentmihalyin flowkäsite. Ilmiötä lähestytään kolmen tutkimusongelman avulla, joilla selvitetään huippukokemusten ominaisuuksia, työtiimin ja -yhteisön merkitystä niiden ilmenemiseen sekä huippukokemusten yhteyttä työhyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut löytää työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja mahdollisia keinoja hyvinvoinnin lisäämiseksi päiväkotikontekstissa. Lastentarhanopettajien työhön liittyvät huippukokemukset eli työhön uppoutumisen hetket olivat erityisiä kokemuksia ja ne erosivat arkisesta työnilosta. Tilanteisiin sisältyi onnistumisen ja pystyvyyden tunteita. Suurin osa lastentarhanopettajien huippukokemuksista liittyi kasvatuksellisiin ja pedagogisiin tilanteisiin, jotkut myös yhteistyöosaamiseen. Huippukokemusten keskeisiä elementtejä olivat vuorovaikutus ja läsnä olevien ihmisten antama myönteinen palaute. Työhön uppoutuminen edellytti rohkeutta heittäytyä tilanteeseen, mitä hyvä ja kunnioittava työilmapiiri edisti. Työtiimin merkitys huippukokemusten ilmenemiseen osoittautui työyhteisöä tärkeämmäksi. Myös päiväkodin käytettävissä olevilla resursseilla oli merkitystä, erityisesti kiireettömyys ja mahdollisuus pienryhmätoimintaan edistivät työhön uppoutumista. Huippukokemuksilla oli myönteinen vaikutus työhyvinvointiin. Ne voimauttivat lastentarhanopettajia ja vahvistivat heidän ammatti-identiteettiään. Lisäksi uppoutumisen hetket näyttivät lisäävän työtiimin yhteisöllisyyttä. Huippukokemukset osoittivat, millaiset tekijät vaikuttavat työhyvinvointiin ja toisaalta mitkä asiat päiväkotikontekstissa tuottavat lastentarhanopettajille työniloa. Uppoutumisen kokemusten kautta on mahdollista kokea työn merkityksellisyyttä ja saada palautetta tehdystä työstä. Ne kertovat myös lastentarhanopettajien ammatillisesta osaamisesta. Huippukokemuksia voi käyttää työn tutkimisen ja kehittämisen välineenä. Tulokset painottavat päiväkodin riittävien resurssien ja hyvän työilmapiirin merkitystä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karhu, Ritva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-09-03T12:21:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-09-03T12:21:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1134992", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24936", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee lastentarhanopettajien ty\u00f6h\u00f6n liittyvi\u00e4 huippukokemuksia. Teoreettisena l\u00e4ht\u00f6kohtana toimii Csikszentmihalyin flowk\u00e4site. Ilmi\u00f6t\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n kolmen tutkimusongelman avulla, joilla selvitet\u00e4\u00e4n huippukokemusten ominaisuuksia, ty\u00f6tiimin ja -yhteis\u00f6n merkityst\u00e4 niiden ilmenemiseen sek\u00e4 huippukokemusten yhteytt\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 ja mahdollisia keinoja hyvinvoinnin lis\u00e4\u00e4miseksi p\u00e4iv\u00e4kotikontekstissa.\r\n\r\nLastentarhanopettajien ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t huippukokemukset eli ty\u00f6h\u00f6n uppoutumisen hetket olivat erityisi\u00e4 kokemuksia ja ne erosivat arkisesta ty\u00f6nilosta. Tilanteisiin sis\u00e4ltyi onnistumisen ja pystyvyyden tunteita. Suurin osa lastentarhanopettajien huippukokemuksista liittyi kasvatuksellisiin ja pedagogisiin tilanteisiin, jotkut my\u00f6s yhteisty\u00f6osaamiseen. Huippukokemusten keskeisi\u00e4 elementtej\u00e4 olivat vuorovaikutus ja l\u00e4sn\u00e4 olevien ihmisten antama my\u00f6nteinen palaute. Ty\u00f6h\u00f6n uppoutuminen edellytti rohkeutta heitt\u00e4yty\u00e4 tilanteeseen, mit\u00e4 hyv\u00e4 ja kunnioittava ty\u00f6ilmapiiri edisti. Ty\u00f6tiimin merkitys huippukokemusten ilmenemiseen osoittautui ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ksi. My\u00f6s p\u00e4iv\u00e4kodin k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevilla resursseilla oli merkityst\u00e4, erityisesti kiireett\u00f6myys ja mahdollisuus pienryhm\u00e4toimintaan edistiv\u00e4t ty\u00f6h\u00f6n uppoutumista. Huippukokemuksilla oli my\u00f6nteinen vaikutus ty\u00f6hyvinvointiin. Ne voimauttivat lastentarhanopettajia ja vahvistivat heid\u00e4n ammatti-identiteetti\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi uppoutumisen hetket n\u00e4yttiv\u00e4t lis\u00e4\u00e4v\u00e4n ty\u00f6tiimin yhteis\u00f6llisyytt\u00e4.\r\n\r\nHuippukokemukset osoittivat, millaiset tekij\u00e4t vaikuttavat ty\u00f6hyvinvointiin ja toisaalta mitk\u00e4 asiat p\u00e4iv\u00e4kotikontekstissa tuottavat lastentarhanopettajille ty\u00f6niloa. Uppoutumisen kokemusten kautta on mahdollista kokea ty\u00f6n merkityksellisyytt\u00e4 ja saada palautetta tehdyst\u00e4 ty\u00f6st\u00e4. Ne kertovat my\u00f6s lastentarhanopettajien ammatillisesta osaamisesta. Huippukokemuksia voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ty\u00f6n tutkimisen ja kehitt\u00e4misen v\u00e4lineen\u00e4. Tulokset painottavat p\u00e4iv\u00e4kodin riitt\u00e4vien resurssien ja hyv\u00e4n ty\u00f6ilmapiirin merkityst\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ritva Karhu (rilimkar) on 2010-09-03 12:21:13.027192. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-09-03T12:21:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201009032522.pdf: 613878 bytes, checksum: ab88a991b55473c03b3190f4a1fb603e (MD5)\r\nlicense.html: 5009 bytes, checksum: 81c6ad8ba2ab1cfa6bdf0b5c2799ba79 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-09-03T12:21:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201009032522.pdf: 613878 bytes, checksum: ab88a991b55473c03b3190f4a1fb603e (MD5)\r\nlicense.html: 5009 bytes, checksum: 81c6ad8ba2ab1cfa6bdf0b5c2799ba79 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "flow", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6nilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset ty\u00f6hyvinvointia rakentamassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lastentarhanopettajien huippukokemukset ty\u00f6hyvinvointia rakentamassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201009032522", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Laadullinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empowerment", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24936
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b6917806-90ae-4c44-878e-c78e55758710\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201009032522.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karhu, Ritva Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa flow Varhaiskasvatus Early Childhood Education Laadullinen tutkimus 104 kokemukset työhyvinvointi empowerment lastentarhanopettajat tiimit työyhteisöt vuorovaikutus päiväkodit
title Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
title_alt Lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
title_full Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
title_fullStr Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
title_full_unstemmed Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
title_short Työnilo
title_sort työnilo lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
title_sub lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
title_txtP Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
topic flow Varhaiskasvatus Early Childhood Education Laadullinen tutkimus 104 kokemukset työhyvinvointi empowerment lastentarhanopettajat tiimit työyhteisöt vuorovaikutus päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Laadullinen tutkimus Varhaiskasvatus empowerment flow kokemukset lastentarhanopettajat päiväkodit tiimit työhyvinvointi työyhteisöt vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24936 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009032522
work_keys_str_mv AT karhuritva työnilolastentarhanopettajienhuippukokemuksettyöhyvinvointiarakentamassa