Työnilo lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa

Tutkimus tarkastelee lastentarhanopettajien työhön liittyviä huippukokemuksia. Teoreettisena lähtökohtana toimii Csikszentmihalyin flowkäsite. Ilmiötä lähestytään kolmen tutkimusongelman avulla, joilla selvitetään huippukokemusten ominaisuuksia, työtiimin ja -yhteisön merkitystä niiden ilmenemiseen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karhu, Ritva
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24936
Description
Summary:Tutkimus tarkastelee lastentarhanopettajien työhön liittyviä huippukokemuksia. Teoreettisena lähtökohtana toimii Csikszentmihalyin flowkäsite. Ilmiötä lähestytään kolmen tutkimusongelman avulla, joilla selvitetään huippukokemusten ominaisuuksia, työtiimin ja -yhteisön merkitystä niiden ilmenemiseen sekä huippukokemusten yhteyttä työhyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut löytää työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja mahdollisia keinoja hyvinvoinnin lisäämiseksi päiväkotikontekstissa. Lastentarhanopettajien työhön liittyvät huippukokemukset eli työhön uppoutumisen hetket olivat erityisiä kokemuksia ja ne erosivat arkisesta työnilosta. Tilanteisiin sisältyi onnistumisen ja pystyvyyden tunteita. Suurin osa lastentarhanopettajien huippukokemuksista liittyi kasvatuksellisiin ja pedagogisiin tilanteisiin, jotkut myös yhteistyöosaamiseen. Huippukokemusten keskeisiä elementtejä olivat vuorovaikutus ja läsnä olevien ihmisten antama myönteinen palaute. Työhön uppoutuminen edellytti rohkeutta heittäytyä tilanteeseen, mitä hyvä ja kunnioittava työilmapiiri edisti. Työtiimin merkitys huippukokemusten ilmenemiseen osoittautui työyhteisöä tärkeämmäksi. Myös päiväkodin käytettävissä olevilla resursseilla oli merkitystä, erityisesti kiireettömyys ja mahdollisuus pienryhmätoimintaan edistivät työhön uppoutumista. Huippukokemuksilla oli myönteinen vaikutus työhyvinvointiin. Ne voimauttivat lastentarhanopettajia ja vahvistivat heidän ammatti-identiteettiään. Lisäksi uppoutumisen hetket näyttivät lisäävän työtiimin yhteisöllisyyttä. Huippukokemukset osoittivat, millaiset tekijät vaikuttavat työhyvinvointiin ja toisaalta mitkä asiat päiväkotikontekstissa tuottavat lastentarhanopettajille työniloa. Uppoutumisen kokemusten kautta on mahdollista kokea työn merkityksellisyyttä ja saada palautetta tehdystä työstä. Ne kertovat myös lastentarhanopettajien ammatillisesta osaamisesta. Huippukokemuksia voi käyttää työn tutkimisen ja kehittämisen välineenä. Tulokset painottavat päiväkodin riittävien resurssien ja hyvän työilmapiirin merkitystä.