Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin

Media on nykypäivänä suuri ja alati kasvava osa elämäämme, ja lapset ja nuoret ovat sen käytössä edelläkävijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, minkälaisia merkityksiä sähköisillä medioilla (tietokone/internet, elektroniset pelit, televisio ja kännykkä) on yhden kuudennen luokan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuominen, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24878
_version_ 1826225736807088128
author Tuominen, Lotta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuominen, Lotta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuominen, Lotta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuominen, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Media on nykypäivänä suuri ja alati kasvava osa elämäämme, ja lapset ja nuoret ovat sen käytössä edelläkävijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, minkälaisia merkityksiä sähköisillä medioilla (tietokone/internet, elektroniset pelit, televisio ja kännykkä) on yhden kuudennen luokan oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, mitä sähköisiä medioita tutkimuksessa mukana olevat lapset käyttävät ja miten. Tutkimuksessa käytettiin menetelmien ja aineistojen triangulaatiota, jolloin tutkimuksessa yhdistyivät sekä laadullinen että määrällinen tutkimus. Käytettyjä tutkimusaineistoja olivat kyselylomakkeet, mediakirjoitelmat, päiväkirjat ja posterit. Kirjoitelmia ja postereita lähestyttiin laadullisesti teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, kyselyjä analysoitiin määrällisesti ja päiväkirjoja sekä laadullisesti että määrällisesti. Sisällönanalyysi ja tutkimuksen taustateoria osoittivat, että tutkimuksessa mukana olevilla medioilla on pääasiassa kolmenlaisia merkityksiä kuudesluokkalaisille: viihtymisen ja rentoutumisen merkitykset, sosiaaliset merkitykset sekä hyödyn merkitykset. Ne näkyivät hyvin myönteisinä ja kunkin median kohdalla hieman eri tavoin. Elektronisilla peleillä ja televisiolla painottuivat viihtymisen ja rentoutumisen merkitykset, kännykällä sosiaaliset merkitykset ja tietokoneella/internetillä melko tasaisesti kaikki kolme merkitystä. Tulokset osoittivat myös, että oppilaat käyttävät kaikkia tutkimuksen kohteena olleita medioita monipuolisesti. Tärkeimmäksi mediaksi kuudesluokkalaiset arvottivat kuitenkin kännykän. Tulosten mukaan näyttäisi siltä, että kuudesluokkalaiset itse eivät näe median käytöllä olevan juurikaan huonoja puolia. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että eri medioiden merkitykset näyttäytyvät kuudesluokkalaisille positiivisina. Sähköiset mediat avaavat mahdollisuuksia kommunikointiin, viihtymiseen ja arjen sujumiseen. Tulokset nostavat myös esiin mediakasvatuksen tärkeyden – siihen tulisi panostaa sekä kouluissa että kodeissa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Lotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-08-17T08:53:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-08-17T08:53:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1134412", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24878", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Media on nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 suuri ja alati kasvava osa el\u00e4m\u00e4\u00e4mme, ja lapset ja nuoret ovat sen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 edell\u00e4k\u00e4vij\u00f6it\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena olikin selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isill\u00e4 medioilla (tietokone/internet, elektroniset pelit, televisio ja k\u00e4nnykk\u00e4) on yhden kuudennen luokan oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s, mit\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4 medioita tutkimuksessa mukana olevat lapset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja miten.\n\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin menetelmien ja aineistojen triangulaatiota, jolloin tutkimuksessa yhdistyiv\u00e4t sek\u00e4 laadullinen ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen tutkimus. K\u00e4ytettyj\u00e4 tutkimusaineistoja olivat kyselylomakkeet, mediakirjoitelmat, p\u00e4iv\u00e4kirjat ja posterit. Kirjoitelmia ja postereita l\u00e4hestyttiin laadullisesti teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla, kyselyj\u00e4 analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti ja p\u00e4iv\u00e4kirjoja sek\u00e4 laadullisesti ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja tutkimuksen taustateoria osoittivat, ett\u00e4 tutkimuksessa mukana olevilla medioilla on p\u00e4\u00e4asiassa kolmenlaisia merkityksi\u00e4 kuudesluokkalaisille: viihtymisen ja rentoutumisen merkitykset, sosiaaliset merkitykset sek\u00e4 hy\u00f6dyn merkitykset. Ne n\u00e4kyiv\u00e4t hyvin my\u00f6nteisin\u00e4 ja kunkin median kohdalla hieman eri tavoin. Elektronisilla peleill\u00e4 ja televisiolla painottuivat viihtymisen ja rentoutumisen merkitykset, k\u00e4nnyk\u00e4ll\u00e4 sosiaaliset merkitykset ja tietokoneella/internetill\u00e4 melko tasaisesti kaikki kolme merkityst\u00e4. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 oppilaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kaikkia tutkimuksen kohteena olleita medioita monipuolisesti. T\u00e4rkeimm\u00e4ksi mediaksi kuudesluokkalaiset arvottivat kuitenkin k\u00e4nnyk\u00e4n. Tulosten mukaan n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 kuudesluokkalaiset itse eiv\u00e4t n\u00e4e median k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 olevan juurikaan huonoja puolia.\n\nTulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 eri medioiden merkitykset n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t kuudesluokkalaisille positiivisina. S\u00e4hk\u00f6iset mediat avaavat mahdollisuuksia kommunikointiin, viihtymiseen ja arjen sujumiseen. Tulokset nostavat my\u00f6s esiin mediakasvatuksen t\u00e4rkeyden \u2013 siihen tulisi panostaa sek\u00e4 kouluissa ett\u00e4 kodeissa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lotta Tuominen (loemtuom) on 2010-08-17 08:53:54.711762. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-08-17T08:53:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201008172474.pdf: 1071385 bytes, checksum: 3507dbeada12fd03db7f46d0940fdeec (MD5)\nlicense.html: 5020 bytes, checksum: 70bdcc1d5c8023103f60875b1bc16c78 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-08-17T08:53:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201008172474.pdf: 1071385 bytes, checksum: 3507dbeada12fd03db7f46d0940fdeec (MD5)\nlicense.html: 5020 bytes, checksum: 70bdcc1d5c8023103f60875b1bc16c78 (MD5)\n Previous issue date: 2009", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mediakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "medioiden merkitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6iset mediat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediakriittisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset ja nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viihtymist\u00e4, kontakteja ja hy\u00f6ty\u00e4 : s\u00e4hk\u00f6iset mediat kuudesluokkalaisen silmin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201008172474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merkitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakritiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matkapuhelimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24878
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/343bfa43-d29e-4602-b253-0941be968a00\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201008172474.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen, Lotta Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin Mediakasvatus medioiden merkitykset sähköiset mediat mediakriittisyys lapset ja nuoret Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 mediakasvatus media merkitykset mediakritiikki sosiaalinen media lapset nuoret pelit matkapuhelimet Internet
title Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin
title_full Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin
title_fullStr Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin
title_full_unstemmed Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin
title_short Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä
title_sort viihtymistä kontakteja ja hyötyä sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin
title_sub sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin
title_txtP Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin
topic Mediakasvatus medioiden merkitykset sähköiset mediat mediakriittisyys lapset ja nuoret Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 mediakasvatus media merkitykset mediakritiikki sosiaalinen media lapset nuoret pelit matkapuhelimet Internet
topic_facet 103 Internet Luokanopettajakoulutus Mediakasvatus Teacher Education lapset lapset ja nuoret matkapuhelimet media mediakasvatus mediakriittisyys mediakritiikki medioiden merkitykset merkitykset nuoret pelit sosiaalinen media sähköiset mediat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24878 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201008172474
work_keys_str_mv AT tuominenlotta viihtymistäkontaktejajahyötyäsähköisetmediatkuudesluokkalaisensilmin