Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL

 Emootiot eli tunteet ovat osa ihmisten jokapäiväistä käyttäytymistä ja siten myös oppimista. Erityisesti vieraan kielen oppiminen voi herättää oppijassa monenlaisia emootioita, jotka voivat vaikuttaa myös oppimismotivaatioon, asenteisiin kielen oppimista kohtaan sekä lopulta myös oppimistuloksii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautamäki, Annikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24753
_version_ 1826225813223112704
author Hautamäki, Annikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautamäki, Annikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautamäki, Annikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautamäki, Annikka
datasource_str_mv jyx
description  Emootiot eli tunteet ovat osa ihmisten jokapäiväistä käyttäytymistä ja siten myös oppimista. Erityisesti vieraan kielen oppiminen voi herättää oppijassa monenlaisia emootioita, jotka voivat vaikuttaa myös oppimismotivaatioon, asenteisiin kielen oppimista kohtaan sekä lopulta myös oppimistuloksiin. Yleensä positiivisten emootioiden on ajateltu vaikuttavan myönteisesti oppimiseen, kun taas negatiivisten emootioiden on nähty häiritsevän oppimista. Tämän pääasiassa laadullisen proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tutkia kahden keskisuomalaisen alakoululuokan oppilaiden emootioita englannin oppimista kohtaan. Emootioita on tutkittu kielen oppimisen ja opettamisen alalla jo jonkin verran, mutta tämä tutkimus tarkasteli niitä nimenomaan oppilaiden näkökulmasta heidän omakuviensa kautta, joita ei vielä juurikaan ole osattu hyödyntää vieraan kielen oppimisen tutkimuksessa. Aineisto (N=30) kerättiin pyytämällä alakoulun neljännen ja viidennen luokan oppilaita piirtämään kuva itsestään englannin oppijoina. Analyysi- ja käsittelyosuudessa oppilaiden omakuvia tarkasteltiin ennen kaikkea emootioiden valossa, ja lisäksi ne luokiteltiin kolmeen eri kategoriaan: positiiviseen, neutraaliin tai negatiiviseen. Lisäksi vertailtiin omakuvien tapahtumapaikkoja eli erilaisia ympäristöjä, joihin oppilaat piirsivät itsensä englannin oppijoina. Tutkimustulosten perusteella vaikuttaa siltä, että suurimmalla osalla tutkimukseen osallistuneista oppilaista emootiot englannin oppimista kohtaan olivat itse asiassa erittäin positiivisia (keskimäärin noin 86,6 %:lla oppilaista positiivisia emootioita). Oppilaat näkivät itsensä piirroksissa oppimassa englantia paitsi perinteisesti luokkahuoneessa, myös sen ulkopuolella harrastusten parissa sekä kotona erilaisten medioiden ympäröimänä. Sukupuolten välillä ei näyttänyt olevan merkittäviä eroja. Aineiston rajallisuuden vuoksi tulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehdä laajempia johtopäätöksiä, ja jatkotutkimusta tarvitaan edelleen muun muassa selvittämään millaiset tekijät vaikuttavat oppilaiden positiivisiin ja negatiivisiin emootioihin. Mielestäni myös kieltenopettajien olisi hyvä olla tietoisia oppilaiden emootioiden vaikutuksista oppimiseen, sillä heillä on keskeinen rooli paitsi oppilaidensa ohjaajina, myös tukijoina ja kannustajina oppimisprosessin eri vaiheissa.   
first_indexed 2017-08-18T10:15:54Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautam\u00e4ki, Annikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-08-05T07:11:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-08-05T07:11:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24753", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Emootiot eli tunteet ovat osa ihmisten jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja siten my\u00f6s oppimista.\r\nErityisesti vieraan kielen oppiminen voi her\u00e4tt\u00e4\u00e4 oppijassa monenlaisia emootioita, jotka voivat\r\nvaikuttaa my\u00f6s oppimismotivaatioon, asenteisiin kielen oppimista kohtaan sek\u00e4 lopulta my\u00f6s\r\noppimistuloksiin. Yleens\u00e4 positiivisten emootioiden on ajateltu vaikuttavan my\u00f6nteisesti\r\noppimiseen, kun taas negatiivisten emootioiden on n\u00e4hty h\u00e4iritsev\u00e4n oppimista.\r\nT\u00e4m\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa laadullisen proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tutkia kahden\r\nkeskisuomalaisen alakoululuokan oppilaiden emootioita englannin oppimista kohtaan. Emootioita\r\non tutkittu kielen oppimisen ja opettamisen alalla jo jonkin verran, mutta t\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkasteli\r\nniit\u00e4 nimenomaan oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta heid\u00e4n omakuviensa kautta, joita ei viel\u00e4 juurikaan ole\r\nosattu hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 vieraan kielen oppimisen tutkimuksessa. Aineisto (N=30) ker\u00e4ttiin pyyt\u00e4m\u00e4ll\u00e4\r\nalakoulun nelj\u00e4nnen ja viidennen luokan oppilaita piirt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuva itsest\u00e4\u00e4n englannin oppijoina.\r\nAnalyysi- ja k\u00e4sittelyosuudessa oppilaiden omakuvia tarkasteltiin ennen kaikkea emootioiden\r\nvalossa, ja lis\u00e4ksi ne luokiteltiin kolmeen eri kategoriaan: positiiviseen, neutraaliin tai negatiiviseen.\r\nLis\u00e4ksi vertailtiin omakuvien tapahtumapaikkoja eli erilaisia ymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4, joihin oppilaat piirsiv\u00e4t\r\nitsens\u00e4 englannin oppijoina.\r\nTutkimustulosten perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 suurimmalla osalla tutkimukseen osallistuneista\r\noppilaista emootiot englannin oppimista kohtaan olivat itse asiassa eritt\u00e4in positiivisia (keskim\u00e4\u00e4rin\r\nnoin 86,6 %:lla oppilaista positiivisia emootioita). Oppilaat n\u00e4kiv\u00e4t itsens\u00e4 piirroksissa oppimassa\r\nenglantia paitsi perinteisesti luokkahuoneessa, my\u00f6s sen ulkopuolella harrastusten parissa sek\u00e4\r\nkotona erilaisten medioiden ymp\u00e4r\u00f6im\u00e4n\u00e4. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ei n\u00e4ytt\u00e4nyt olevan merkitt\u00e4vi\u00e4\r\neroja. Aineiston rajallisuuden vuoksi tulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehd\u00e4 laajempia\r\njohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, ja jatkotutkimusta tarvitaan edelleen muun muassa selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaiset tekij\u00e4t\r\nvaikuttavat oppilaiden positiivisiin ja negatiivisiin emootioihin. Mielest\u00e4ni my\u00f6s kieltenopettajien\r\nolisi hyv\u00e4 olla tietoisia oppilaiden emootioiden vaikutuksista oppimiseen, sill\u00e4 heill\u00e4 on keskeinen\r\nrooli paitsi oppilaidensa ohjaajina, my\u00f6s tukijoina ja kannustajina oppimisprosessin eri vaiheissa.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-08-05T07:11:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nhautamaki.annikka.pdf: 2192165 bytes, checksum: ee39d0a7f4e60505a0db0c0b57c2bd2f (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-08-05T07:11:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nhautamaki.annikka.pdf: 2192165 bytes, checksum: ee39d0a7f4e60505a0db0c0b57c2bd2f (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotions", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-portrait", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a Foreign Language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students\u00b4 Emotions towards Learning EFL", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201008052396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24753
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/434cdc1e-cb76-4487-89b0-2fbccae6af8a\/download","text":"hautamaki.annikka.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautamäki, Annikka Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL emotions self-portrait English as a Foreign Language English Englannin kieli
title Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL
title_full Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL
title_fullStr Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL
title_full_unstemmed Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL
title_short Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred?
title_sort happiness enthusiasm anxiety or even hatred self portraits as a means of exploring young students emotions towards learning efl
title_sub Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL
title_txtP Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students ́ Emotions towards Learning EFL
topic emotions self-portrait English as a Foreign Language English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English as a Foreign Language emotions self-portrait
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24753 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201008052396
work_keys_str_mv AT hautamäkiannikka happinessenthusiasmanxietyorevenhatredselfportraitsasameansofexploringyoungstud