Attitudes towards English variations Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English

 Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan henkilökohtaisten kokemustensa ja maailmankuvansa kautta. Aiemmissa tämän tieteenal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tarkki, Emma
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24752
_version_ 1826225810342674432
author Tarkki, Emma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tarkki, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tarkki, Emma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tarkki, Emma
datasource_str_mv jyx
description  Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan henkilökohtaisten kokemustensa ja maailmankuvansa kautta. Aiemmissa tämän tieteenalan tutkimuksissa on keskitytty pääasiassa asenteisiin, joita suomalaisilla on eri kielistä yleisesti. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet yksittäisten ihmisten välisiin mielipide-eroihin, eikä niinkään sukupuolten välisiin asenne-eroihin. Tässä tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisia erilaisia asenteita suomalaisilla lukion kolmasluokkalaisilla oppilailla on englannin kielen eri variaatioita kohtaan. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään millaisia eroja poikien ja tyttöjen suhtautumisessa englannin kieleen on. Tutkimuksen aineisto kerättiin Lappeenrannan Lyseon lukiossa helmikuussa 2010. Kyselyyn osallistui 41 iältään 18-19-vuotiasta oppilasta. Tulokset osoittivat, että eroja poikien ja tyttöjen asenteissa englantia kohtaan todellakin on. Pojat näyttävät pitävän enemmän amerikanenglannista, kun taas tyttöjä miellyttää enemmän brittienglanti. Australian englantia kohtaan oppilaat suhtautuvat suhteellisen neutraalisti, koska heillä ei ollut suurempaa tietämystä tästä variaatiosta. Australian englantia ei useinkaan kuule Suomessa, eikä kouluissakaan juuri hyödynnetä tätä variaatiota. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa englannin kielen oppitunteja suunniteltaessa. Tunneilla voidaan tuoda enemmän esille australian variaatiota ja myös muita paljon puhuttuja englannin variaatioita, kuten Intian englanti, Irlannin englanti ja Etelä-Afrikan englanti. Näin voidaan laajentaa oppilaiden tietämystä englannin lukuisista eri variaatioista ja heille voidaan opettaa suvaitsevaisuutta näitä vähemmän puhuttuja variaatioita kohtaan  
first_indexed 2024-09-11T08:50:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tarkki, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-08-05T07:07:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-08-05T07:07:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24752", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokap\u00e4iv\u00e4iseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita\r\nesiintyy ymp\u00e4ri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat k\u00e4sityksens\u00e4 ja asenteensa n\u00e4it\u00e4 variaatioita kohtaan\r\nhenkil\u00f6kohtaisten kokemustensa ja maailmankuvansa kautta. Aiemmissa t\u00e4m\u00e4n tieteenalan tutkimuksissa on\r\nkeskitytty p\u00e4\u00e4asiassa asenteisiin, joita suomalaisilla on eri kielist\u00e4 yleisesti. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet\r\nyksitt\u00e4isten ihmisten v\u00e4lisiin mielipide-eroihin, eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n sukupuolten v\u00e4lisiin asenne-eroihin.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin sit\u00e4, millaisia erilaisia asenteita suomalaisilla lukion kolmasluokkalaisilla oppilailla\r\non englannin kielen eri variaatioita kohtaan. Tutkimuksessa pyrittiin my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisia eroja poikien ja\r\ntytt\u00f6jen suhtautumisessa englannin kieleen on. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Lappeenrannan Lyseon lukiossa\r\nhelmikuussa 2010. Kyselyyn osallistui 41 i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 18-19-vuotiasta oppilasta.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 eroja poikien ja tytt\u00f6jen asenteissa englantia kohtaan todellakin on. Pojat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pit\u00e4v\u00e4n\r\nenemm\u00e4n amerikanenglannista, kun taas tytt\u00f6j\u00e4 miellytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n brittienglanti. Australian englantia kohtaan\r\noppilaat suhtautuvat suhteellisen neutraalisti, koska heill\u00e4 ei ollut suurempaa tiet\u00e4myst\u00e4 t\u00e4st\u00e4 variaatiosta.\r\nAustralian englantia ei useinkaan kuule Suomessa, eik\u00e4 kouluissakaan juuri hy\u00f6dynnet\u00e4 t\u00e4t\u00e4 variaatiota.\r\nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 jatkossa englannin kielen oppitunteja suunniteltaessa. Tunneilla voidaan\r\ntuoda enemm\u00e4n esille australian variaatiota ja my\u00f6s muita paljon puhuttuja englannin variaatioita, kuten Intian\r\nenglanti, Irlannin englanti ja Etel\u00e4-Afrikan englanti. N\u00e4in voidaan laajentaa oppilaiden tiet\u00e4myst\u00e4 englannin\r\nlukuisista eri variaatioista ja heille voidaan opettaa suvaitsevaisuutta n\u00e4it\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n puhuttuja variaatioita\r\nkohtaan\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-08-05T07:07:31Z\nNo. of bitstreams: 2\ntarkki-emma.pdf: 113002 bytes, checksum: 9463145810fa233fef21fcb9961e14f8 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-08-05T07:07:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\ntarkki-emma.pdf: 113002 bytes, checksum: 9463145810fa233fef21fcb9961e14f8 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language attitudes", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English variations", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Attitudes towards English variations : Finnish high school students\u2019 views on American English, British English and Australian English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201008052395", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24752
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/582868b7-bdd6-4eb2-b58a-0210e5c12111\/download","text":"tarkki-emma.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tarkki, Emma Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English language attitudes English variations English Englannin kieli
title Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
title_full Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
title_fullStr Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
title_full_unstemmed Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
title_short Attitudes towards English variations
title_sort attitudes towards english variations finnish high school students views on american english british english and australian english
title_sub Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
title_txtP Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
topic language attitudes English variations English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English variations language attitudes
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24752 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201008052395
work_keys_str_mv AT tarkkiemma attitudestowardsenglishvariationsfinnishhighschoolstudentsviewsonamericanenglishbriti